2023-06-22, 14:46
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Foliehattsteorin är att Ukraina skulle förstöra sitt eget land på ett så destruktivt sätt.
När du måste lägga ord i munnen på en vet man hur lite på fötterna du har.

Det är faktiskt du som lägger orden i munnen på mig, gubben.

Om Ukraina fick ha en folkomröstning om huruvida dom ska ställa till med nukleär katastrof och sen skylla det på ryssarna så kan vi nog båda vara överens om att dom skulle rösta nej. Det ligger inte i folkets intresse.

Punkten där jag anser att du är lite naiv är att du verkar tro att ukrainska ledningen har självbestämmande och att deras hand inte styrs av NATO. Du tror att att Zelensky & Co inte är korrumperade, att dom bryr sig om folkets bästa osv.

Det kan vara en konsekvens av den väldigt skyddade tillvaro som du antagligen lever i. Det är fint och gulligt, men lite naivt.

Citat:
För att de inser att de inte kan hålla kvar det och förstör det precis som under världskrigen och Napoleonkrigen.

Ogrundat påstående. Vad är det dom inte kan hålla kvar? Ukraina har knappt ens lyckats ta ingenmansland under flera veckor av motoffensiv. Det talas om nån liten by nånstans. Knappast något att ta till drastiska åtgärder över va?

Citat:
Ännu mer foliehattsteorier som saknar grund, eller falsk ryktesspridning.
Putin sitter isolerad i sin bunker och tillsammans med Kreml sitter det och hotar med kärnvapen i tid och otid och så spelar du indignerad över att man påstår att de tänker göra allvar av hoten men med kärnkraftverk? Putin har ju själv sagt att det är en röd linje om "Ryssland" attackeras och som du själv säger så räknar Ryssland södra Ukraina som just Ryssland.

Jag ber då dig om samma sak som alla andra NATO-kramare som gormar om Putins sk "kärnvapenhot": Ge mig ett exakt citat av vad han har sagt. Borde vara ganska enkelt.

Aldrig någon som kan ge ett rakt svar på det, eftersom det han faktiskt sagt angående kärnvapen låter väldigt rimligt.

Men kan du gissa svaret på dom här frågorna?
-Vilken kärnvapenmakt i världen är det som faktiskt har använt skarpa kärnvapen mot ett annat land?
-Vilken kärnvapenmakt i världen är det som har en uttalad first strike policy? (Ursäkta, det heter visst "strategic ambiguity" på fint språk.)
Citera
2023-06-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Tydligen har ryssarna länge varnat för samma sak - fast med Ukraina som utpekade terrorister.
De skjöt enligt uppgift missiler mot KKV för ett halvår sedan.

Kan det bero på att Ukraina inte längre klarar att ta tillbaka de ockuperade områdena?
Putin planerar utlysa allmänna val i dessa regioner, även Zaporija, i september.
Är östra Ukraina kontaminerat med strålning lär det inte bli några val och befolkningen, inklusive militär, måste evakueras.
Effektivt sätt att bli av med ryssarna på.
Haha 😂 det där tror du inte ens själv på. Är lika dumt som att tro ryssarna sprängde sin egen gas pipeline.
Citera
2023-06-22, 15:01
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det är faktiskt du som lägger orden i munnen på mig, gubben.

Om Ukraina fick ha en folkomröstning om huruvida dom ska ställa till med nukleär katastrof och sen skylla det på ryssarna så kan vi nog båda vara överens om att dom skulle rösta nej. Det ligger inte i folkets intresse.

Punkten där jag anser att du är lite naiv är att du verkar tro att ukrainska ledningen har självbestämmande och att deras hand inte styrs av NATO. Du tror att att Zelensky & Co inte är korrumperade, att dom bryr sig om folkets bästa osv.

Det kan vara en konsekvens av den väldigt skyddade tillvaro som du antagligen lever i. Det är fint och gulligt, men lite naivt.

Ogrundat påstående. Vad är det dom inte kan hålla kvar? Ukraina har knappt ens lyckats ta ingenmansland under flera veckor av motoffensiv. Det talas om nån liten by nånstans. Knappast något att ta till drastiska åtgärder över va?

Jag ber då dig om samma sak som alla andra NATO-kramare som gormar om Putins sk "kärnvapenhot": Ge mig ett exakt citat av vad han har sagt. Borde vara ganska enkelt.

Aldrig någon som kan ge ett rakt svar på det, eftersom det han faktiskt sagt angående kärnvapen låter väldigt rimligt.

Men kan du gissa svaret på dom här frågorna?
-Vilken kärnvapenmakt i världen är det som faktiskt har använt skarpa kärnvapen mot ett annat land?
-Vilken kärnvapenmakt i världen är det som har en uttalad first strike policy? (Ursäkta, det heter visst "strategic ambiguity" på fint språk.)
Din teori (eller vad vi nu ska kalla det) att Nato i maskopi med Zelensky i decennier ska ödelägga sitt land genom en nukleär katastrof för att en påstådd offensiv inte går bra, är så fantastiskt urbota korkad att den förtjänar inte att vädras.

I övrigt kommer du med en massa antagande om mig som person men hela ditt svammelsurium bygger ju på något slags Matrix där du har svalt rätt piller och den stora massan är aningslösa. Men visst, vi kan tycka och tro annorlunda men alla dina antaganden bygger på extremt långsökta händelser för att få ihop en ganska osannolik soppa.

En motoffensiv kan pågå länge och i flera stadier. Det är klart och tydligt att den inte går som snabbt som önskat men det är korkat att tro att det skulle vara över redan när man använder relativt lite av sin offensiva styrka och sedan övergå till att spränga ett kärnkraftverk, ett hopp som saknar all vett och sans och det krävs något som liknar en foliehattsteori för att tro på det.

Putin själv har kanske inte uttryckligt sagt men hans tal kring "Kommer använda alla medel vi har".
Hur ska man tolka det tycker du? Hur det kollektiva väst uppfattar hoten är solklart och det är också vad Putin vill och han har alla möjligheter att förtydliga sig istället för att hålla på med sina semantiska lekar. Utöver Putin har kärnvapenhotet dryftats av en mängd företrädare (Peskov det existensiella hotet), stats-TV, rådgivare och anhängare som skrikit högljutt om att använda kärnvapen så det råder nog inga missförstånd kring Rysslands benägenhet att använda sig av kärnvapen och att iaf hota med dem. Det är väl du som är mer än lovligt naiv om du viftar bort alla dessa hot som alla andra uppfattar.
Senast redigerad av Thelonegunman 2023-06-22 kl. 15:05.
Citera
2023-06-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Haha 😂 det där tror du inte ens själv på. Är lika dumt som att tro ryssarna sprängde sin egen gas pipeline.
jag tillåter mig spekulera eftersom vi saknar tekniska bevis
ryssarna kontrollerar KKV sedan ett år tillbaka ochde drar nytta av energin därifrån
IAEA var där och genomförde inspektion för ett par månader sedan och det var lugnt
skulle de bli utjagade från Zaporije kan jag tänka mig att de skulle vilja straffa Ukraina genom sabotage men nu är det inte fallet - inte ännu vad man kan konstatera
Jag har inte höga tankar om någon av kontrahenterna därför är det cui bono som gäller för mig eller ovedersägliga bevis
Apropå NS, propagerade MSM i Väst i början att det var Putin som låg bakom, men nu är det plötsligt en ukrainsk general som låg bakom det hela. Fan tro´t.
Den enda faktamässigt trovärdiga förklaringen var nog den som Seymour Hersch publicerade men det var som att svära i kyrkan.
Den svenska utredningen har kommit fram till att det inte går att härleda vilken aktör som låg bakom.
Slutsats det går inte att lita på vare sig Washington eller Moskva. Och regimtrogen media i Väst ägnar sig åt propaganda istället för att gräva.
Citera
2023-06-22, 15:25
Medlem
Running_mans avatar
Bara inte Ryssen gör nått ogenomtänkt igen. I samband med att dom sprängde dammen glömde dom att meddela sina trupper som hade grävt ner sig nära vatten nedströms.

Många ryska soldater drunknade.

Har dom samma nivå på planering och empati så ka ske dom spränger kärnkraftverket, orsakar Chernobyl 2.0 och skiter i om det drabbar Ryssland och Ryssarna själva. Skrämmande tanke.
Citat:
Gammalt CIA/MI-6 trick som vi minns från Syrien-kriget. Assads "gasattacker" som påstås ha inträffat precis i samband med att internationella vapeninspektörer skulle komma på besök.
Du menar att gasattackerna är påhittade?
Citera
2023-06-22, 15:32
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
jag tillåter mig spekulera eftersom vi saknar tekniska bevis
ryssarna kontrollerar KKV sedan ett år tillbaka ochde drar nytta av energin därifrån
Nej, avstängt sedan länge. Ryssarna drar noll nytta i dagsläget.
Citera
2023-06-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Nej, avstängt sedan länge. Ryssarna drar noll nytta i dagsläget.
En av sex reaktorer är fortfarande igång.
Ryssarna eller de som ansvarar för driften har ägnat de senaste månaderna åt att underhålla och reparera anläggningen efter missilbekjutningen förra året.
Innan missilattackerna använde ryssarna energin för att gagna Krim.
Även Kakhovkadammen var viktig för Krim.
Man har även försökt att hitta alternativa lösningar på vattenkylningen efter att Kakhovkadammen sprängdes.
Rapport från IAEA som var där nyligen
https://www.iaea.org/newscenter/pressreleases/update-166-iaea-director-general-statement-on-situation-in-ukraine
Citera
2023-06-22, 15:48
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
En av sex reaktorer är fortfarande igång.
Ryssarna eller de som ansvarar för driften har ägnat de senaste månaderna åt att underhålla och reparera anläggningen efter missilbekjutningen förra året.
Innan missilattackerna använde ryssarna energin för att gagna Krim.
Även Kakhovkadammen var viktig för Krim.
Man har även försökt att hitta alternativa lösningar på vattenkylningen efter att Kakhovkadammen sprängdes.
Rapport från IAEA som var där nyligen
https://www.iaea.org/newscenter/pressreleases/update-166-iaea-director-general-statement-on-situation-in-ukraine
Är du dum i huvudet ? Från din egen länk:
Citat:
he ZNPP is continuing to operate one of the six reactors in hot shutdown to produce steam needed for wastewater treatment and a steam-driven cooling system that provides air conditioning for rooms equipped with instrumentation and control systems important to nuclear safety and security. Meanwhile the plant is also exploring alternate ways to meet the site’s needs for generating steam and providing essential cooling. The five other units remain in cold shutdown.
Reaktorn är alltså i hot shutdown för att tillhandahålla ånga till kylsystem, inte producera el. Ryssjävlarna drar ingen nytta av kraftverket.
Citera
2023-06-22, 15:48
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Din teori (eller vad vi nu ska kalla det) att Nato i maskopi med Zelensky i decennier ska ödelägga sitt land genom en nukleär katastrof för att en påstådd offensiv inte går bra, är så fantastiskt urbota korkad att den förtjänar inte att vädras.

Vadå "teori". Det jag förklarar för dig är bara helt uppenbara saker.
Den som kommer med "teorier" är du, som drar extremt tillkrånglade slutsatser av dina egna feberhallisar, som du inbillar dig att Putin har sagt om kärnvapen.

Det är väldigt enkelt:
Man vill trigga igång outrage-maskinen mot Putin och Ryssland igen. Behövs ingen ödeläggande nukleär katastrof för att uppnå sådan effekt. Det enda som krävs är perceptionen av att något läskigt har hänt. SVT visar babushka-kvinnor i hucklen som gråter. Geigermätere som knastrar. Några döda fåglar på marken. Nån bister militärexpert uttalar sig och säger att det där är "välkänd rysk taktik, typiskt Putin".

Low-info nyhetskonsumenter har ingen uppfattning om proportioner. Dom gör inga egna efterforskningar. Dom funderar inte över rimligheten i det som påstås.

Om vi återgår till Assads påstådda kemvapenattacker så är det fortfarande, många år senare, högst oklart i vilken mån kemiska stridsmedel överhuvudtaget användes. Oaktat vilken sida som i sånt fall låg bakom. Men om man frågar gemene man på gatan så kommer den antagligen vara bombsäker på att Assad dödade tusentals oskyldiga civilister med kemvapen, och att detta är fastställt och bevisat -Eftersom det var intrycket man fick från media vid tidpunkten.

Nu säger jag inte att det kommer vara 100% bluff i det här fallet. Säkert så planerar NATO-sidan nåt äkta nukleärt attentat. Skulle inte förvåna mig alls. Men det behöver inte vara särskilt omfattande för att uppnå den effekt dom är ute efter. Definitivt så behöver man inte ödelägga hela landet.

Citat:
I övrigt kommer du med en massa antagande om mig som person men hela ditt svammelsurium bygger ju på något slags Matrix där du har svalt rätt piller och den stora massan är aningslösa. Men visst, vi kan tycka och tro annorlunda men alla dina antaganden bygger på extremt långsökta händelser för att få ihop en ganska osannolik soppa.

En motoffensiv kan pågå länge och i flera stadier. Det är klart och tydligt att den inte går som snabbt som önskat men det är korkat att tro att det skulle vara över redan när man använder relativt lite av sin offensiva styrka och sedan övergå till att spränga ett kärnkraftverk, ett hopp som saknar all vett och sans och det krävs något som liknar en foliehattsteori för att tro på det.

Putin själv har kanske inte uttryckligt sagt men hans tal kring "Kommer använda alla medel vi har".
Hur ska man tolka det tycker du? Hur det kollektiva väst uppfattar hoten är solklart och det är också vad Putin vill och han har alla möjligheter att förtydliga sig istället för att hålla på med sina semantiska lekar. Utöver Putin har kärnvapenhotet dryftats av en mängd företrädare (Peskov det existensiella hotet), stats-TV, rådgivare och anhängare som skrikit högljutt om att använda kärnvapen så det råder nog inga missförstånd kring Rysslands benägenhet att använda sig av kärnvapen och att iaf hota med dem. Det är väl du som är mer än lovligt naiv om du viftar bort alla dessa hot som alla andra uppfattar.

Du behöver inte svälja nåt piller, gubben. Räcker med att sluta glo på SVT, så börjar din hjärna fungera normalt inom någon vecka.

Motoffensiv kan pågå i flera stadier säger du. Så det vi sett hittills var stadiet då Ukraina sjabblade sig avsiktligt för att invagga ryssarna i falsk säkerhet då?

Det kvarstår fortfarande för dig att motivera varför ryssarna skulle se sig nödgade till att fejka en kärnvapenkatastrof för att stoppa en framryckande ukrainsk hord, så länge den horden inte har materialiserat sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Du menar att gasattackerna är påhittade?

Jag menar att det är ytterst oklart vad som hände, och vad omfattningen var i sånt fall. Men om man följde media vid tidpunkten så var rapporteringen väldigt suggestiv. Det framställdes som att man med säkerhet kunde peka ut Assad, och att väldigt många drabbats.
Citera
2023-06-22, 15:56
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Gammalt CIA/MI-6 trick som vi minns från Syrien-kriget. Assads "gasattacker" som påstås ha inträffat precis i samband med att internationella vapeninspektörer skulle komma på besök.

NATO ska tydligen ha nåt stort möte i mitten av juli. Om den stora våroffensiven har kört i diket och inte kan bootas om, så måste man flytta konversationen till nåt annat. Då passar det utmärkt om dom onda ryssarna lägligt ställer till med nåt radioaktivt fuffens.

"Tänk inte på att våroffensiven som vi sponsrade gick åt helvete. Tänk istället på att ryssarna är radioaktivt ondskefulla."

Ukraina rapporterar dessutom att Putin har dresserat en armé av hajar med laserkanoner på huvudet:
https://www.youtube.com/watch?v=INFavIUmhcE
Har även hört att man dresserat valar. Norrmännen grep en rysk spionval nyligen i någon hamn men att förhören gav lite fisk. Ryssarna kopierar allt från den Blofeldska manualen. De börjar få slut på egna ideer.
Citera
2023-06-22, 16:07
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Har även hört att man dresserat valar. Norrmännen grep en rysk spionval nyligen i någon hamn men att förhören gav lite fisk. Ryssarna kopierar allt från den Blofeldska manualen. De börjar få slut på egna ideer.

Japp, jag har också hört det. Ryssmongolerna kopierar allt, dom har ingen egen fantasi. Det kan ha varit samma val som utförde attentatet mot NS för övrigt.
Citera
2023-06-22, 16:10
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Vadå "teori". Det jag förklarar för dig är bara helt uppenbara saker.
Den som kommer med "teorier" är du, som drar extremt tillkrånglade slutsatser av dina egna feberhallisar, som du inbillar dig att Putin har sagt om kärnvapen.

Det är väldigt enkelt:
Man vill trigga igång outrage-maskinen mot Putin och Ryssland igen. Behövs ingen ödeläggande nukleär katastrof för att uppnå sådan effekt. Det enda som krävs är perceptionen av att något läskigt har hänt. SVT visar babushka-kvinnor i hucklen som gråter. Geigermätere som knastrar. Några döda fåglar på marken. Nån bister militärexpert uttalar sig och säger att det där är "välkänd rysk taktik, typiskt Putin".

Low-info nyhetskonsumenter har ingen uppfattning om proportioner. Dom gör inga egna efterforskningar. Dom funderar inte över rimligheten i det som påstås.

Om vi återgår till Assads påstådda kemvapenattacker så är det fortfarande, många år senare, högst oklart i vilken mån kemiska stridsmedel överhuvudtaget användes. Oaktat vilken sida som i sånt fall låg bakom. Men om man frågar gemene man på gatan så kommer den antagligen vara bombsäker på att Assad dödade tusentals oskyldiga civilister med kemvapen, och att detta är fastställt och bevisat -Eftersom det var intrycket man fick från media vid tidpunkten.

Nu säger jag inte att det kommer vara 100% bluff i det här fallet. Säkert så planerar NATO-sidan nåt äkta nukleärt attentat. Skulle inte förvåna mig alls. Men det behöver inte vara särskilt omfattande för att uppnå den effekt dom är ute efter. Definitivt så behöver man inte ödelägga hela landet.

Du behöver inte svälja nåt piller, gubben. Räcker med att sluta glo på SVT, så börjar din hjärna fungera normalt inom någon vecka.

Motoffensiv kan pågå i flera stadier säger du. Så det vi sett hittills var stadiet då Ukraina sjabblade sig avsiktligt för att invagga ryssarna i falsk säkerhet då?

Det kvarstår fortfarande för dig att motivera varför ryssarna skulle se sig nödgade till att fejka en kärnvapenkatastrof för att stoppa en framryckande ukrainsk hord, så länge den horden inte har materialiserat sig.
1 Nu är det ju inte bara jag som uppfattar att Putin och Kreml hotar med kärnvapen utan det är en allmän uppfattning i världen att han gör det och som jag tidigare sagt så har Kreml alla möjligheter att förtydliga sig eller dementera. Nu är det väl ändå som är mer än lovligt naiv som viftar bort hoten och tal om "alla tillgängliga medel", "röda linjer", "existensiellt hot" med mera när du låtsas som att det regnar.

2 Man behöver heller inte trigga igång någon "outrage-maskin" då Ryssland och dess armé samlar på sig krigsbrott på hög. Med den sprängda dammen och tidigare kärnvapenhot är det givetvis en reell möjlighet att Ryssland begår ytterligare illdåd. Ingen litar på Ryssland sedan den 24 februari 2022 "Vi ska inte anfalla" sa visst Putin och menade att väst hetsade.

3 Svd, där kom den. Nu argumenterar du efter en manual. Du glömde dra till med Aftonbladet och med den typen av argumentation så övertygar du nog ingen.

4 Gällande motoffensiven verkar du bara ha två lägen; svart eller vitt. Att Ukraina sjabblat sig vid anfall 1 betyder givetvis inte att offensiven gått om stöpen gumman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in