2023-06-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Klarafina-
Så med andra ord är det som jag skrev från början, att exakt noll (0) gäddor blivit lagförda och dömda tack vare dumpens "arbete". Du bevisar ju själv mitt påstående.

.

Fel. Det finns flera fall då polisen agerat p.g.a. Dumpen. Gädda 169 bl.a, den första kvinnliga gäddan. Även gädda nr 96.
Det är dom jag känner till på rak arm.

Tacksam för svaren ang. delande av Dumpens länkar.
Citera
2023-06-22, 13:17
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostigburk
Fel. Det finns flera fall då polisen agerat p.g.a. Dumpen. Gädda 169 bl.a, den första kvinnliga gäddan. Även gädda nr 96.
Det är dom jag känner till på rak arm.

Tacksam för svaren ang. delande av Dumpens länkar.

Även robinson-gäddan
Citera
2023-06-22, 13:44
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Vilka sidor barnen är inne på är deras föräldrars ansvar och kan inte vara dumpens, sen finns det bra mkt värre sidor för barn än sumpen

Sen kan det vara bra för barn som själv blivit utsatta att kontakta dumpen när dom konfronterat ngn som barnet känner igen och som förgripit sig på dom som sedan kan hjälpa dom vidare
Konstigt resonemang, borde det inte vara föräldrarnas ansvar då också att de inte är inne på sidorna där Dumpen fiskar. Det ansvaret kanske de tar, för det har inte framförts något bevis från Dumpen att det är vanligt. De värre sidorna (du lägger en värdering av dem, svårt att göra, bl. a. då man inte känner mottagarens sensitivitet) är ofta blockerade av internettoperatörerna. Och du resonerar som gäddorna när de säger att barnet ville. Klart det finns värre men är det verkligen ett argument?

______
Konfirmeringsbias, bekräftelsejäv, bekräftelsefördom eller bekräftelseförväntning, selektiv bias är en tendens i mänskligt beteende att omedvetet vara selektivt uppmärksam på sådan information som bekräftar egna uppfattningar.

En konfirmeringsbias riskerar att leda till en övertro på personliga åsikter medan motbevis och alternativa källor ignoreras. Detta kan leda till katastrofalt felaktiga beslut, speciellt i vetenskapliga, politiska och militära sammanhang.

Konfirmeringsbias drabbar alla människor, oavsett utbildning eller intelligens.
Citera
2023-06-22, 14:12
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Konstigt resonemang, borde det inte vara föräldrarnas ansvar då också att de inte är inne på sidorna där Dumpen fiskar. Det ansvaret kanske de tar, för det har inte framförts något bevis från Dumpen att det är vanligt. De värre sidorna (du lägger en värdering av dem, svårt att göra, bl. a. då man inte känner mottagarens sensitivitet) är ofta blockerade av internettoperatörerna. Och du resonerar som gäddorna när de säger att barnet ville. Klart det finns värre men är det verkligen ett argument?

Klart det är föräldrarnas ansvar att barnen inte är inne på sidor där dumpen fiskat men är det så att föräldrarna av olika anledningar inte kan hålla koll på vilka sidor deras ungar besöker (typ missbrukande föräldrar, ensamstående föräldrar osv) så är det klart att ungar hamnar på olämpliga sidor

Vad jag menar med värre sidor så syftar jag på sidor som innehåller grafiska våldsskildringar tillexempel som jag anser är bra mkt värre än 2 vuxna män som konfronterar en annan vuxen

Och självklart är det en värdering jag lägger in, allt jag säger är baserat på dom värderingar jag besitter och om det är någon som har betvivlat på det tidigare så säger jag det nu
Senast redigerad av Bertil.1987 2023-06-22 kl. 14:17.
Citera
2023-06-22, 14:20
Medlem
Citat:

Klart det är föräldrarnas ansvar att barnen inte är inne på sidor där dumpen fiskat men är det så att föräldrarna av olika anledningar inte kan hålla koll på vilka sidor deras ungar besöker (typ missbrukande föräldrar, ensamstående föräldrar osv) så är det klart att ungar hamnar på olämpliga sidor

Vad jag menar med värre sidor så syftar jag på sidor som innehåller grafiska våldsskildringar tillexempel som jag anser är bra mkt värre än 2 vuxna män som konfronterar en annan vuxen

Och självklart är det en värdering jag lägger in, allt jag säger är baserat på dom värderingar jag besitter och om det är någon som har betvivlat på det tidigare så säger jag det nu

Det är extremt svårt att, som förälder, hålla koll på sånt. Dels för att man inte kan övervaka ungarnas telefoner dag ut och dag in, men också för att man helt enkelt inte har koll på vilka sidor som förövare hänger på. Jag fattar fortfarande inte att TikTok är en grej bland kidsen idag. När jag var i sen tonår så var ju snyggast.se ett riktigt pedofilnäste. Idag verkar de finnas överallt.

Allt handlar ju om att man tidigt informerar sina barn om riskerna med främlingar på nätet. Mina barn fick reda på att de skulle passa sig för "fula gubbar och käringar" när de var sex år gamla. De fick telefoner när de var sju f.öv.
Jag har haft en incident då någon försökte kontakta min äldsta dotter, hävdade att han var tolv år gammal och ville ha bilder på min dotter m.m. Hon berättade för mig. Tog henne direkt till ett köpcentrum och köpte två plagg som hon tjatat om i evigheter, bara för att "berömma" det.

Med risk för att bli långrandig så vill jag bara avsluta med att det ofta rör sig om barn som inte har aktiva föräldrar, så som du beskriver. Missbrukare t.ex. Deras barn mår såpass dåligt att det är en form av självskadebeteende att söka sig till äckelgubbar. Det är dem, i mitt tycke, Dumpen slår ett slag för.
Citera
2023-06-22, 14:33
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Det är extremt svårt att, som förälder, hålla koll på sånt. Dels för att man inte kan övervaka ungarnas telefoner dag ut och dag in, men också för att man helt enkelt inte har koll på vilka sidor som förövare hänger på. Jag fattar fortfarande inte att TikTok är en grej bland kidsen idag. När jag var i sen tonår så var ju snyggast.se ett riktigt pedofilnäste. Idag verkar de finnas överallt.

Allt handlar ju om att man tidigt informerar sina barn om riskerna med främlingar på nätet. Mina barn fick reda på att de skulle passa sig för "fula gubbar och käringar" när de var sex år gamla. De fick telefoner när de var sju f.öv.
Jag har haft en incident då någon försökte kontakta min äldsta dotter, hävdade att han var tolv år gammal och ville ha bilder på min dotter m.m. Hon berättade för mig. Tog henne direkt till ett köpcentrum och köpte två plagg som hon tjatat om i evigheter, bara för att "berömma" det.

Med risk för att bli långrandig så vill jag bara avsluta med att det ofta rör sig om barn som inte har aktiva föräldrar, så som du beskriver. Missbrukare t.ex. Deras barn mår såpass dåligt att det är en form av självskadebeteende att söka sig till äckelgubbar. Det är dem, i mitt tycke, Dumpen slår ett slag för.

Jag antar att dina barn inte tillkom via jungfrufödsel... Att någonstans finns det en dum karl som mot bättre vetande befruktat dig. Antar att han var berusad vid tillfället.

Om han skulle bli uthängd som pedofil, med kuk-bilder, äckliga chattar osv. Att det sedan spreds runt på dina barns skola. Att de blev mobbade och trakasserade för den sakens skull. De går in i depression och får självmordstankar.

Att du får ordet pedofil spraymålat på husväggen. Att det ringer främmande människor till din telefon som kräver att du ska göra saker för annars är du pedofil också.

När du klagar till Dumpen så säger de att du ska vara tacksam och sluta klaga.

Du tycker att det är ett rimligt? Det är ju faktiskt vad som händer nu...
Citera
2023-06-22, 14:36
Medlem
Citat:
Även robinson-gäddan
Som tidigare nämt - lagförandet sker efter tips från dumpen. Kanon!
Det har dock inget med dumpens övriga verksamhet, eller egenproklametade ändamål att göra.
Citera
2023-06-22, 14:43
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:

Givetvis går det inte att övervaka, vad jag menar med att hålla koll är bara att finnas där för sina barn, visa att man bryr sig och visa att dom närsomhelst kan komma till en om dom behöver utan att man blir arg och/eller bestraffar dom för det

Och sen ksk intressera sig vad barnen gör på nätet
Citera
2023-06-22, 14:46
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Som tidigare nämt - lagförandet sker efter tips från dumpen. Kanon!
Det har dock inget med dumpens övriga verksamhet, eller egenproklametade ändamål att göra.

Klart det har med det att göra
Utan det arbete dumpen lägger ner på att konfrontera och chatta med dessa gäddor så skulle dom inte fått in den informationen som dom sedan kan överlämna till polisen

Konfrontationerna är EN del av deras arbete
Senast redigerad av Bertil.1987 2023-06-22 kl. 14:54.
Citera
2023-06-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Jag antar att dina barn inte tillkom via jungfrufödsel... Att någonstans finns det en dum karl som mot bättre vetande befruktat dig. Antar att han var berusad vid tillfället.

Om han skulle bli uthängd som pedofil, med kuk-bilder, äckliga chattar osv. Att det sedan spreds runt på dina barns skola. Att de blev mobbade och trakasserade för den sakens skull. De går in i depression och får självmordstankar.

Att du får ordet pedofil spraymålat på husväggen. Att det ringer främmande människor till din telefon som kräver att du ska göra saker för annars är du pedofil också.

När du klagar till Dumpen så säger de att du ska vara tacksam och sluta klaga.

Du tycker att det är ett rimligt? Det är ju faktiskt vad som händer nu...

Dumma karlen är jag. Frugan är kvar, av någon anledning...

Du gör ju ett antagande här. Barn blir mobbade p.g.a. att deras förälder gjort sig skyldig till något avskyvärt. Jag betvivlar inte att det förekommer, men det är inte särskilt vanligt. Jag har aldrig hört talas om det och jag var hyfsat engagerad i den här typen av frågor i min ungdom.

Att fru och annan familj kan få ta emot ett och annat skit tror jag däremot är väsentligt vanligare. Det sprayas säkert på fasaden, meddelanden på facebook, telefonsamtal m.m. Samtidigt så bleknar det i jämförelse med vad som händer med det lille barnet som förövaren ev. skulle ha kommit i kontakt med om inte Dumpen varit där.

Förvånas i övrigt av din aggressiva ton. Jag har, mig veterligen, aldrig pratat med dig tidigare.
Citera
2023-06-22, 15:23
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Dumma karlen är jag. Frugan är kvar, av någon anledning...

Du gör ju ett antagande här. Barn blir mobbade p.g.a. att deras förälder gjort sig skyldig till något avskyvärt. Jag betvivlar inte att det förekommer, men det är inte särskilt vanligt. Jag har aldrig hört talas om det och jag var hyfsat engagerad i den här typen av frågor i min ungdom.

Att fru och annan familj kan få ta emot ett och annat skit tror jag däremot är väsentligt vanligare. Det sprayas säkert på fasaden, meddelanden på facebook, telefonsamtal m.m. Samtidigt så bleknar det i jämförelse med vad som händer med det lille barnet som förövaren ev. skulle ha kommit i kontakt med om inte Dumpen varit där.

Förvånas i övrigt av din aggressiva ton. Jag har, mig veterligen, aldrig pratat med dig tidigare.

Oj, trodde du var en kärring på hur du skrev. Så fel jag kan ha! Eller bara lite fel!

Väldigt vanligt med den typen av mobbning när pappas kuk är på internet komplett med den typen av chatt. Många som vittnat om den saken.

Har du varit inne på kik? Logga in där. Försök hitta barn där... Alla barn du hittar kommer att rendera dig till en träff med Patrik och Sara. Vilka barn skulle då vara drabbade?

De som delar barnporr via kik kommer att fastna i andra typer av nät som gör att polisen får information om dem. Då kommer det att ske så att vederbörande inte får möjlighet att städa innan husrannsakan. Dessutom sker det utan offentlig förnedring och med möjlighet till ordnat försvar. Anhöriga kommer att drabbas, men inte lika hårt.
Citera
2023-06-22, 15:30
Medlem
Citat:
Klart det har med det att göra
Utan det arbete dumpen lägger ner på att konfrontera och chatta med dessa gäddor så skulle dom inte fått in den informationen som dom sedan kan överlämna till polisen

Konfrontationerna är EN del av deras arbete
Du missar inte bara poängen utan hela tavlan...
Tips till polis om barnporr kan vilken organisation som helst göra när de snubblar över det i övrig verksamhet.
Skulle IS, eller någon nszostorganisation göra samma sak så skulle du kanske jubla "FANTASTISK organisation" till det också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in