Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Det är en vanlig missuppfattning att det finns en begränsad mängd pengar och att dessa flyttas runt. Om man tror att vårt monetära system fungerar så, så låter det givetvis rimligt att om man nu inte – pga. Rysslands invasion av Ukraina – köpte vapen för pengarna så kunde vi lagt dem på lekplatser för föräldralösa barn, eller fler vårdbiträden istället.
Men realiteten är att pengar ”skapas” – man kan alltså både köpa vapen OCH investera i lekplatser.
När staterna nu, pga. Rysslands invasion, lägger mångmiljardbelopp på företagen som tillverkar vapen, så ökar dessa bolags värde. En investerare som satsat 50kr på att köpa aktier i en vapentillverkare, kan plötsligt sitta med ett aktievärde på 100kr utan att något annat hänt än att en stat lagt en order på ett vapensystem för att kunna försvara sig mot ryssen. Det här är nya pengar som inte fanns tidigare, som genom olika skatter letar sig tillbaka till detsamma skattesystem varifrån pengarna till vapenordern togs.
Dessutom finns naturligtvis enorma sekundäreffekter, där pengarna letar sig tillbaka till staten genom att vapenföretaget köper stål från Kiruna-gruvan, att de som jobbar på vapenfabriken betalar skatt etc. Den egentliga samhällskostnaden för ett vapenköp är därför naturligtvis enormt mycket mindre än den summa som presenteras i media – och i många fall kanske det rentav är en samhällsekonomisk plusaffär. Därför kan vi få både vapen för att hjälpa Ukraina och oss själva att mota ryssen i grind, men också fylla på med vårdbiträden så att Olga, 81 får hjälp med sitt värkande ben. Sverige har historiskt tjänat enorma pengar på vårt lands stora vapenindustri, och det har hjälpt till att bygga vår gemensamma välfärd.
Ps. Jag förstår till fullo att det är tufft att driva jordbruk, men vi jag kan lova dig att vi alla har mycket stor respekt för landets bönder.
Jag både förstår vad du menar och inte. När det inte är krig finns ju inte pengarna för lekplatser åt enbenta barn och vårdbiträden men när vi nu sponsrar krig med enorma belopp finns det?
När det gäller ökningen från 50 till 100 kr på aktierna så beror väl det snarare på att andra investerare värderar företagets aktier högre och därmed är villiga att betala mer, eller? Det är väl inte bara nya pengar som kommer flygandes? Men absolut även jag förstår att krig inte är en vanlig händelse och att med såna som Putin är det extra speciellt. För min del får gärna fler länder bli indragna i kriget så möjligen exporten stannar upp för att gynna den egna produktionen. Dock min högst egoistiska åsikt.