2023-06-22, 13:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
R. I. P.

En fråga, har den här u-båten varit nere i närheten av sådana djup tidigare? Någon som vet?
Citera
2023-06-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Sjukt att fiskar kan leva därnere.

Japp trycket där nere är så stort att inte ens DNA och proteiner i cellerna kan formas som vanligt. Alla fiskar där nere har specialanpassad DNA som klarar att formas trots trycket. Fascinerande:

https://schmidtocean.org/cruise-log-post/life-under-pressure-100-elephants-on-your-head/
Citera
2023-06-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
R. I. P.

En fråga, har den här u-båten varit nere i närheten av sådana djup tidigare? Någon som vet?

Flertalet gånger
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
De är redan döda. Farkosten var hemmasnickrad av ägaren, med klister istället för skruvar, och för tunna väggar och för tunt glas (som klarar max 1300m).

Efter ett par resor ner till 4000m så har hela skrovet imploderat pga friktionen och slitaget mellan carbon fiber chassit och titaniumporten, som enbart var limmad och komprimerade i olika hastigheter och därmed slet av limmet.

Carbon komprimerar mer än metall och klistret har definitivt slitits av, så att hela skrovet öppnades. Exakt som när man öppnar Pringles. Men 4000 meter under havet.

De dog iaf snabbt, eftersom tyngden av vatten är 1 ton per kubikmeter. Men i havet är allt tryck 3-dimensionellt. På 4000 meters djup är vattentrycket 388.1 atmosfär, vilket motsvarar 400 kilos tryck per kvadratcentimeter på deras kroppar från alla riktningar samtidigt, dvs varje kvadratcentimeter trycks inåt med 400 kilos tryck från alla riktningar samtidigt.

Trycket gör att alla tomma utrymmen (luftfyllda hål) direkt ger vika.

Deras trumhinnor sprängs. Deras bröstkorg krossas och revbenen splittras och de kvävs omedelbart. Ögonen sprängs eftersom alla luftfyllda utrymmen knycklas ihop. Deras inälvor glider upp i hålrummet när revbenen krossas.

Det var smärtsamt i max en minut innan de dog av att bli potatismos.

Fiskarna fick mat och resenärerna fick den ultimata Titanic Experience.

Shit. Vad brutalt. 😮
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
R. I. P.

Dom har gjort framgångsrika expeditioner tidigare vid Titanic med den här båten vad jag vet.
Citera
2023-06-22, 13:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Sjukt att fiskar kan leva därnere.

Dom är mättade med gas , om dom gubbsen långsamt trycksatts till 4000m skulle kropparna se ut som.dom drunkat i badkaret.

Möjligvis kan en luftficka i en tank eller klocka impmodera o skada kroppen som en detonationskada
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Vem har sagt att man ska öppna den på 4000m djup? räcker ju att du får problem vid 10m djup eller ligger och guppar på ytan utan att kunna ta sig ut. Det lär du väl fatta själv

Haha men vafan, ska du öppna luckan på säg 10m djup och sen simma upp till ytan och sen ligga där i det kalla vattnet och skvalpa. Kommer du inte överleva länge. Däremot om man kunnat gå upp till ytan med båten och sen öppna nån form av syreventilation men att man ändå kan sitta kvar i farkosten. Men det blir ju ändå problem i längden med mat och vatten men tiden för sökandet förlängs avsevärt.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qvissla
Flertalet gånger
Skumt, då alla pratar om att glaset inte skulle hålla 3000 meter ens, och att skorven har fastklistrade delar, och de har någon spelkonsol som kontroll... Hur har det gått till? Hur kan han ha varit nere på sådana här djupt tidigare?
Citera
2023-06-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Äsch, det där med att syret skulle vara slut klockan 13 är endast uppskattningar. Tror nog det kan räcka tills ikväll om de har tur.

Om de inte imploderade och dog för länge sen tog ju syret slut för länge sedan också. Finns inga experter som beräknat att det ska räcka 96 timmar, det är ju bolagets egna uppskattning som de gjorde när de byggde systemet. Systemet har dock aldrig testats. Jag vet inte heller om de har koldioxidscrubbers, så de hade ju också tagit kol på dom för länge sen.

Oavsett vad så har de varit döda länge vid det här laget.
Citera
Medlem
Contragulationss avatar
Tungt när alla räddningsfartyg beger sig hemåt mot hamn. Kustbevakningen kör på ett tag till men mest bara för att bibehålla sken av medmänsklighet. Ubåten med besättning syns aldrig till igen. Galet. Galenskap från första början.

Som vanlig dödlig har jag lärt mig mer om ubåtar denna veckan än jag gjort under min livstid. Jag antar att det är samma för många. Hade inte en aning om att miljardärer besöker Titanic på 3800 meters djup.

Vila i frid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Rent teoretiskt så kan man dödsförklara dom redan nu. Oavsett om man hittar dom på botten så hinner man ej få upp dom.

Ja nu är det färdigt, tror att det hela tog slut redan efter då de tappade kontakten, och sjönk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Det där lät fruktansvärt deppigt.
1 minut? Jag hade själv inbillat mig en millesekund typ innan man mosats ihop till typ ingenting. Kan det verkligen stämma?

Din hjärna lever ett tag medan processen pågår, så man uppfattar definitivt processen.

Från och med att syretillförsel stoppas så är man vaken i mellan 0.5-3 minuter innan man svimmar. Efter 1 minut börjar hjärnan ta skada.

Fram tills att du svimmat så känner du allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in