2023-06-22, 09:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Du fortsätter försöka vara rolig.
Pratade med min släkting för ca en timme sedan då sa han att chansen var nere på 1-5% att man skulle få upp dom levande ä.
Nu en timme senare är såklart chansen än mindre tyvärr.

Nej han skulle inte fridyka 4km däremot förklarade han igår exakt hur en eventuell räddningsoperstion skulle gå till förutsatt att man visste vart farkosten var. Han har som jag sa tidigare arbetat med just räddningsarbeten i det marina under vatten.

Vadå 1-5%? Så länge de inte ens hittat u-båten är chansen 0% att få upp dem vid liv. Så otroligt många naiva idiotier i denna tråd.

Det är som den där u-båts-experten sa i SVT i förrgår: det fanns aldrig nån räddningsplan från början och det finns inget land i världen som kan utföra räddningsaktioner av den här typen på 3800 meters djup.

Enda chansen som funnits hela tiden är att man hittar u-båten i ytläge eller strax under ytläge.
Citera
2023-06-22, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Du fortsätter försöka vara rolig.
Pratade med min släkting för ca en timme sedan då sa han att chansen var nere på 1-5% att man skulle få upp dom levande ä.
Nu en timme senare är såklart chansen än mindre tyvärr.

Nej han skulle inte fridyka 4km däremot förklarade han igår exakt hur en eventuell räddningsoperstion skulle gå till förutsatt att man visste vart farkosten var. Han har som jag sa tidigare arbetat med just räddningsarbeten i det marina under vatten.

Han har säkert arbetat med det, men hans bedrifter är kopiöst överdrivna. Sen att han ger dem en 5% chans till räddning nr i princip alla andra experter dömde ut chanserna redan i måndags får mig att fundera på varför han inte uttalat sig i media? De stora bolagen borde stå på kö…
Citera
2023-06-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
Implodera som i att ubåten knäcks inifrån och krossar besättningen? Vilken jävla död!
Det är nog inte så otäckt. Det går på en bråkdel av en sekund på det djupet. De hann isf knappt märka något.
Citera
2023-06-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Nej det tror jag inte. Men måste man upprepa att man är en ingenjör så ofta som han gör det i intervjuer så börjar det ringa lite klockor. För mycket fokus på pengar och för lite hjärna och respekt för människoliv. Handlar nog om girighet och hybris i första hand.

Man skulle kunna säga att han är lite som deras svar på kirurgen Paolo Macchiarini som opererade in strupar av plast i sina patienter. Galna idéer dömda att misslyckas utan någon som helst empati eller sympati för människor.
Citera
2023-06-22, 09:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Implodera som i att ubåten knäcks inifrån och krossar besättningen? Vilken jävla död!

Går så snabbt att man inte ens hinner reagera så en ganska trevlig död. Bättre än att långsamt kvävas.
Citera
2023-06-22, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vadå 1-5%? Så länge de inte ens hittat u-båten är chansen 0% att få upp dem vid liv. Så otroligt många naiva idiotier i denna tråd.

Det är som den där u-båts-experten sa i SVT i förrgår: det fanns aldrig nån räddningsplan från början och det finns inget land i världen som kan utföra räddningsaktioner av den här typen på 3800 meters djup.

Enda chansen som funnits hela tiden är att man hittar u-båten i ytläge eller strax under ytläge.

Och andra experter menar att besättningen dött sedan länge.

"they will probably go to sleep way before they don't fully suffocate. The other thing to also consider is 3,800 meters down, it's incredibly cold"

"I don't think the submarine has any means of cleaning out the CO2 and re-circulating the air,"
Citera
2023-06-22, 09:59
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Kan den ha kolliderat med någon vrakdel och kraschat?
Ja, ett högst troligt scenario
Citera
2023-06-22, 10:00
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

De blir nog högtidligt välkomna av besättning och resenärer på Titanic. Ett evigt festande bland spöken på havets botten. Nu får de en rundvisning på det sjunkna skeppet av självaste kaptenen.

Men otroligt sorgligt alltihop.
Citera
2023-06-22, 10:02
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du är väl inte dummare än att du förstår att det är bärgning de pratar om och inte räddning?

Jag citerar bara det de sa på programmet, där nämndes bara att ubåten förhoppningsvis skulle hittas med denna specialutrustning och sen gick de inte in på detaljer. Jag har aldrig påstått att jag tror att människor i ubåten lever - jag tror den imploderade redan när kontakten förlorades från början.
Citera
2023-06-22, 10:03
Medlem
Implosion är förmodligen mest trolig. Plötsligt upbrott av kommunication visar ju att något gått allvarligt fel i samband med ingen upptäckt av farkosten på ytan.

Fan. Ville se Tom Hanks spela översocial CEO med driv och vilja. Apollo 11 stil
Citera
2023-06-22, 10:03
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen

Blir det här slutet för "allmänheten" att besöka Titanic ?

I Sverige hade det väl blivit förbjudet, men i Usa not so much. Sen ligger den ju mer otillgängligt än tex Estonia.

Så det kommer säkert nya besatta uttråkade miljardärer som vill leka äventyrare och hjältar och vetenskapsmän....
Citera
2023-06-22, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ja, ett högst troligt scenario

Hur undviker undersökande ubåtar sån brusfaktor rent generellt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in