2023-06-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Nu pratar de på BBC om att de i räddningsuppdraget ska ta dit en ubåt med avancerad utrustning som kan skanna av botten och sedan göra en tredimensionell bild av detta. Vilket då gör det lättare att urskilja detaljer på botten och förhoppningsvis då hitta farkosten som sjunkit.

Räddningsubåten kommer enligt BBC att nå den aktuella platsen om 50-60 timmar.

Bara 56-46 h för sent med andra ord..
Citera
2023-06-22, 09:28
Medlem
Overminds avatar
Kul att de sätter in typ 20 fartyg och annat sista 10 timmarna. Kanske börja med och sätta in de stora kanonerna direkt?
Citera
2023-06-22, 09:34
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Kul att de sätter in typ 20 fartyg och annat sista 10 timmarna. Kanske börja med och sätta in de stora kanonerna direkt?

Förmodligen var de inte beredda på det enorma genomslaget detta skulle få i media? De började lite smått som ett ”vanligt” räddningsuppdrag men i takt med att detta spred sig över världen och i medier ökade pressen på de ansvariga att (låtsas) lösa detta. Att miljardärer är inblandade spelar säkert stor roll också - då kan det bli politiska konsekvenser av det hela.
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-06-22 kl. 09:36.
Citera
2023-06-22, 09:36
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Förmodligen var de inte beredda på det enorma genomslaget detta skulle få i media? De började lite smått som ett ”vanligt” räddningsuppdrag men i takt med att detta spred sig över världen och i medier ökade pressen på de ansvariga att lösa detta. Att miljardärer är inblandade spelar säkert stor roll också - då kan det bli politiska konsekvenser av det hela.

Ja, det är en bra teori. Och känns lite så att dyker du ner 4 000 meter ner i havet så får du ta konsekvenserna utan att skattebetalarna skall betala miljon för att du körde som ett arsle.
Citera
2023-06-22, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och ibland spricker kolfiber bara. En liten defekt kan utlösa. Inte heller lätt att röntga. Formad som en cylinder ...

Gör att metaller rostar, dock ej titanium.

Kolfiber verkar vara fel material för ubåtar vad jag kunde läsa. Dyrt också. Undrar varför de valde kolfiber.

Ja, jag förstår faktiskt inte vad kolfiberrör skulle ha för fördel när det gäller yttre övertryck. Ok, om jag nu tänker rätt... kolfiber i rörets längdriktning skulle kunna ta upp dragspänningar.
Citera
2023-06-22, 09:41
Medlem
Vad vet jag, men bedömer sannolikheten att farkosten påträffas till mindre än 50%. Havsströmmar kan ha fört bort den och även om den ligger på botten nära Titanic kan det bli hopplöst att hitta den. Om den hittas kommer den troligtvis att bärgas med tanke på att miljardärsfamiljerna kommer vilja ha riktiga begravningar.

Möjligen finns den på ytan men även då är det väl högst oklart om den någonsin påträffas. Kanske om några veckor, eller kanske blir det som för Andréexpiditionen att de påträffas årtionden efter att de försvann i sådana fall, på någon ö där de spolats upp. Dock tror jag inte att den är vid ytan utan på botten och troligen trasig (vilket är det bästa eftersom det i så fall gått snabbt).

Chansen att de räddas levande kan nog avrundas till 0%.
(Hoppas så klart jag har fel.)
Citera
2023-06-22, 09:46
Medlem
Fy fan den ångesten dom måste känna när dom vet att dom är döda inom 10 timmar. Fy fan.

Undrar om vissa utav dom hamnar i ett läge där dom börjar ge sig på varandra?

Hjärnan osv kan knappast fungera som den ska men jag kan tänka mig att det däremot är en hel del ångest. Överlevnadsinstinkten borde kicka in men man är fast.
Citera
2023-06-22, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Du förstår väl att det tar flera dagar att bara åka till platsen med båt? De satte in allt de kunde direkt men de kan inte teleportera sig eller materialet dit.
Citera
2023-06-22, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Vad vet jag, men bedömer sannolikheten att farkosten påträffas till mindre än 50%. Havsströmmar kan ha fört bort den och även om den ligger på botten nära Titanic kan det bli hopplöst att hitta den. Om den hittas kommer den troligtvis att bärgas med tanke på att miljardärsfamiljerna kommer vilja ha riktiga begravningar.

Möjligen finns den på ytan men även då är det väl högst oklart om den någonsin påträffas. Kanske om några veckor, eller kanske blir det som för Andréexpiditionen att de påträffas årtionden efter att de försvann i sådana fall, på någon ö där de spolats upp. Dock tror jag inte att den är vid ytan utan på botten och troligen trasig (vilket är det bästa eftersom det i så fall gått snabbt).

Chansen att de räddas levande kan nog avrundas till 0%.
(Hoppas så klart jag har fel.)

Kan den ha kolliderat med någon vrakdel och kraschat?
Citera
2023-06-22, 09:49
Avstängd
Citat:
Nu pratar de på BBC om att de i räddningsuppdraget ska ta dit en ubåt med avancerad utrustning som kan skanna av botten och sedan göra en tredimensionell bild av detta. Vilket då gör det lättare att urskilja detaljer på botten och förhoppningsvis då hitta farkosten som sjunkit.

Räddningsubåten kommer enligt BBC att nå den aktuella platsen om 50-60 timmar. Ubåten har tydligen varit redo sen måndags men väntat på fartyg som kan transportera den.

Du är väl inte dummare än att du förstår att det är bärgning de pratar om och inte räddning?
Citera
2023-06-22, 09:49
Medlem
WhereIsRussias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ja, nu tror jag de flesta insett att det är kört. Farkosten har troligen imploderat och ligger på botten. RIP alla i besättningen, hoppas ni slapp lida.

Implodera som i att ubåten knäcks inifrån och krossar besättningen? Vilken jävla död!
Citera
2023-06-22, 09:50
Medlem
Snapcounts avatar
Stockton Rush förefaller att ha ljugit :

Boeing and University of Washington say they had NOTHING to do with the building of OceanGate's Titan... despite the embattled company's claims

OceanGate Expeditions has repeatedly claimed that Boeing, NASA and the University of Washington were involved in designing their submersible. On Wednesday, both Boeing and the University of Washington confirmed that they had not been involved in the submersible's design

Yet on Wednesday, a Boeing spokesman told CNN: 'Boeing was not a partner on the Titan and did not design or build it.'

Similarly, a University of Washington spokesman told CNN that they were not involved in Titan either.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12221671/Boeing-University-Washington-say-OceanGates-Titan.html

Tja, det låter ju fint och tryggare när man påstår att Boeing har vart med på ett hörn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in