2023-06-22, 06:52
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrro
Är nyfiken på hur det funkar med kommunikation, hur kommunicerar man från farkosten nere på djupet upp till ytan?

Via ett system som bygger på textmeddelanden, men det är ganska primitivt vad jag förstått.

Citat:
Finns det verkligen inget annat sätt att kommunicera med ytan ifall elen går sönder?

Nej.
Senast redigerad av Eustache 2023-06-22 kl. 07:08.
Citera
2023-06-22, 06:52
Medlem
Jag tycker otroligt synd om
19-åringen som lockades med av pappa.

De andra får ju i princip skylla sig själva. Vansinnigt projekt att åka ner i en liten u-båt på 4000 m djup.

Sen - världens blickar följer räddningsarbetet och folk känner ångest av detta. Men samtidigt har Ryssland fält oändligt många bomber över Ukraina, barn har dödats eller blivit föräldralösa eller kidnappats till Ryssland. Tänk om världens resurser kunde gått till att få Ryssland att dra sig tillbaka.
Citera
2023-06-22, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Källa BBC.

Ett lyftsystem kallat FADOSS är påtänkt för lyfta upp ubåten. Gäller bara att hitta den….

” There's one FADOSS currently at St John's and is waiting for an available ROV (remotely operated vehicle) so it can be deployed to the search area.

A US Navy official said FADOSS works by welding the system to the deck of a ship and then binding the other end of the line to an ROV, which dives into the ocean depths.

It's strong enough to lift 60,000 pounds (27,000kg) and it can go as far down as 20,000ft (6096m) into the sea.

The deepest recovery effort recorded with a FADOSS is 19,750ft. The Titanic wreck is at a depth of 12,467ft.

Usually, FADOSS is used to recover large, bulk and heavy sunken objects like aircraft and small boats.”
Coolt hoppas man hittar ubåten då
Citera
2023-06-22, 06:59
Medlem
Persimååns avatar
Ser rätt kört ut nu.

Vilket brutalt sätt att dö på. När syret tar slut, tror ni man fortsätter leta efter ubåten?

Annhöriga borde få en chans att begrava deras kroppar samt få reda på vad som hänt. Levde passagerarna tills det att syret tog slut? Finns det kameror som spelat in vad som inträffat på ubåten? Farvälvideos? Lär bli den värsta skräckfilm någonsin.
Citera
2023-06-22, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Via ett system som bygger på textmeddelanden, men det är ganska primitivt vad jag förstått.

Nej.
[/quote]

Systemet skickar pingar med bestämda tidsintervall. Inom offshore använder vi det för att positionera fartyg eller släppa lös utrustning från botten. Man kan även kommunicera med temperatursensorer osv. Kongsberg cnode om du vill googla och läsa lite
Citera
2023-06-22, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Ser rätt kört ut nu.

Vilket brutalt sätt att dö på. När syret tar slut, tror ni man fortsätter leta efter ubåten?

Annhöriga borde få en chans att begrava deras kroppar samt få reda på vad som hänt. Levde passagerarna tills det att syret tog slut? Finns det kameror som spelat in vad som inträffat på ubåten? Farvälvideos? Lär bli den värsta skräckfilm någonsin.
Världens tråkigaste skräckfilm möjligen, en bunt människor som sitter i ett rör och flämtar.
Citera
2023-06-22, 07:06
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
David Lochridge, OceanGate Director of Marine Operations, inspekterade Titan när den överlämnades från Engineering of Operations och lämnade in en kvalitetskontrollrapport i januari 2018 där han uppgav att ingen "non-destructive testing" av kolfiberskrovet hade ägt rum för att kontrollera om det fanns några hålrum eller delamineringar som skulle kunna äventyra skrovets styrka. Istället fick Lochridge veta att OceanGate skulle förlita sig på det akustiska övervakningssystemet i realtid, som han ansåg inte skulle hinna varna besättningen för potentiella fel, för att säkert kunna avbryta uppdraget och evakuera.

Dagen efter att han lämnade in sin anmälan kallades han till ett möte där han fick höra att akrylfönstret endast var klassat till 1 300 m (4 300 fot) djup eftersom OceanGate inte skulle finansiera designen av ett fönster klassat till 4 000 m (13 000 fot). I det mötet upprepade han sin oro och berättade att han vägrade att tillåta besättningsprovning utan en skrovskanning; Lochridge avskedades från sin position som ett resultat.

OceanGate lämnade in en stämningsansökan mot Lochridge i juni och anklagade honom för att felaktigt dela med sig av affärshemligheter och bedrägligt ha framställt en anledning att säga upp honom.

Stämningen avgjordes i november 2018.
https://techcrunch.com/2023/06/20/a-whistleblower-raised-safety-concerns-about-oceangates-submersible-in-2018-then-he-was-fired

Jag tror att ubåten imploderade på väg ner till Titanic pga trycket. Det går för övrigt rätt så jävla fort, det handlar om millisekunder.
Citera
2023-06-22, 07:07
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Systemet skickar pingar med bestämda tidsintervall. Inom offshore använder vi det för att positionera fartyg eller släppa lös utrustning från botten. Man kan även kommunicera med temperatursensorer osv. Kongsberg cnode om du vill googla och läsa lite
Du har rätt, jag läste fel.
Citera
2023-06-22, 07:09
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Ser rätt kört ut nu.

Om ubåten har imploderat (vilket jag personligen tror) så finns det inga kroppar att begrava.
Citera
2023-06-22, 07:09
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Då bolaget tar betalt för dessa resor borde farkosten vara certifierad för persontransport. Bygga ett eget flygplan och ordna resor kommersiellt fungerar inte. Samma regelverk borde finnas för denna typ av resor. Lider med de som sitter och huttrar i ubåten.

Undrar om de letar längre än några dagar till? Säger logiken att inga lever är det väl bara att packa ihop och återvända. Rättsligt efterspel lär bli utdraget. Och stämningarna lär hagla.

Det är för att plan oftast måste landa på fast mark och länder som styr över marken tillåter inte vem som helst att komma in i luftrummet. Men just där på laglöst vatten som idioten Stockton Rush nischade in sig och sin båtverksamhet på är en annan femma.

Han trodde säkert att han var en entreprenör i framkanten av mänskliga utsvävningar som typ Elon Musk när han girigt viftade bort alla sorters rimliga garantier för säkerheten. Verkligen en flopp till människa, synd bara att han i sin hybris lyckades lura med sig några andra in i döden. Nåväl, det drabbar väl ingen fattig

“You’re remembered for the rules you break” - Stockton Rush
Senast redigerad av Harpy 2023-06-22 kl. 07:22.
Citera
2023-06-22, 07:12
Medlem
MikeFromYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
En Xbox controller borde rimligen vara stryktåliga och väl beprövade så inte säkert att den var problemet. Vi får väl se vad som var orsaken.
En tvspel dosa gjord i plast som går på bluetooth dessutom verkar inte så smart enligt mig. Dock så tvivlar jag på att det var orsaken till detta, jag tror snarare att hela ubåten imploderade från trycket pga stressfrakturer i kolfibret. Kolfiber spricker inte, det exploderar snabbt, och det är svårt att upptäcka problem i kolfiber, jag gissar på att Stockton här knackade på hullet med sitt finger några gånger och deklarerade sedan att allt ser bra ut och ubåten är redo för tur. Dessutom så läste jag att man limmat fast vissa titanium delar på kolfibret, vilket är helt sinnessjukt enligt proffsen tydligen. Stockton har även pratat om att han inte ville anställa ''50 year old white men'' och istället ge yngre människor jobb, då kan man anta att hela ubåten är byggd av unga amatörer som inte har någon riktig kunskap eller erfarenhet alls. När det kommer till att bygga ubåtar som ska klara högre tryck än vad riktiga militära ubåtar som kostar biljontals dollar klarar av så borde man nog ta och använda sig av dessa 50 åriga vita män som har flera decennier av kunskap inom ämnet. Så många röda flaggor gällande detta sketna pissföretag, man blir verkligen helt häpen över hur detta kunde få hända och hur oproffsigt allt är.
Citera
2023-06-22, 07:12
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
https://techcrunch.com/2023/06/20/a-whistleblower-raised-safety-concerns-about-oceangates-submersible-in-2018-then-he-was-fired

Jag tror att ubåten imploderade på väg ner till Titanic pga trycket. Det går för övrigt rätt så jävla fort, det handlar om millisekunder.

Besättningen måste ha blivit ett slags gemensam 5 personers blandfärs inuti. Antagligen helt smärtfritt eftersom hjärnan inte hann registrera någon smärta innan även den blev blandfärs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in