2023-06-21, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Kan vara värt att komma ihåg att upplysningen är lite av en nollpunkt för frimurarna, även om de själva gärna hävdar sin historia och relevans längre tillbaka.

Problemet med upplysningens tankar är att väldigt många har visat sig vara fel och även om de varit fel så har det inte hindrat folk att försöka implementera dem.

Nu är vi ett vägskäl på många områden i väst där det börjar bli svårt att köpa implementeringens

Ex. Rosseau/tabula rasa det har visat sig nästan omöjligt att bygga en människa från scratch eller för den delen ändra en person utifrån dess kultur senare i livet. Antaganden om hur civilisationer fungerar och uppstår har varit fel.

Montesquieu’s maktdelningsprincip hänger på repet lite överallt och gränsen mellan utövande av makt och översyn av maktutövandet är käpprätt i flera västländer.

Locke är näste man till rakning och om de idealen faller så kan ni alla se fram emot en ny frihetstid, dvs där allt ifrågasätt och efter lite tumult uppstår en ny ordning som folk tackar högre makter för, en ordning som förmodligen blir väldigt kort. Vad som kommer sen mer oklart.

Frimurarna och upplysningens tradition/efterföljare har anklagats för sitt ahistoriska lynne, vilket vi i väster lider av lite generellt.

Detta återkopplar till titeln, vad vet de och är det viktigt?

Det är väl lite beklagligt kan jag tycka att göra frimurare skrävla om SIN historia och någon abstrakt ”självförbättring” när hela civilisationen står och väger. Man skulle vilja veta om de är en relevant spelare att räkna med eftersom Nietzsche i all ära, jag tror inte att det går att fortsätta pusha fram ideal i ett vakuum längre. Det är väl lite det som har gjorts i väst sen, ja länge.

Jag tror inte att de döljer så mycket som vi andra inte ”kan hantera”, snarare att saker man förmodligen redan visste, förpackats lite snyggt men finns där något bakom än ett gäng gubbar som dricker kaffe med rom i?

Med tanke på att man varit protegé till mycket av det moderna Sverige så är det väl lite upp till bevis nu om man ska vara med här eller tyna bort som en avart och ytterst så är det upplysningen som ställs på prov.

Själv tycker jag inte att man har ensamrätt till djupstaten för att man tar sitt avstamp i upplysningen.

Kunna du utveckla?
Citera
2023-06-21, 16:46
Avslutad
Citat:
Struntpratet, folk gör saker mot sin egennytta varje dag och det finns otaliga exempel på folk som gjort absurda uppoffringar som vi ”moderna” människor rationellt kan avfärda som patologier.

Om politik är som du beskriver, uttryck för maktanspråk så blir slutsatsen att det är makt för att det är makt och därför är det makt.

Ok, varför slår jag inte ihjäl dig på stående fot då om jag inte har insikten om problemet i det du skriver.

Ibland måste även folk som går fel räddas från sig själva. Det kan kosta.

Tror du har tagit mina ord borta från konteksten. Frågan är; vad pratar man om till ett frimurer sällskap, om man inte får prata politik och religion.
Citera
2023-06-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Tror du har tagit mina ord borta från konteksten. Frågan är; vad pratar man om till ett frimurer sällskap, om man inte får prata politik och religion.

Vad brukar man prata om med folk man umgås med? Kanske om sin familj, om man har hittat på något, vad man har gjort. Om något band har släppt en ny skiva och man kanske ska på konsert. Det är väldigt vardagliga ämnen.
Jag tror att du drar det lite för långt i ditt påstående att allt skulle vara politik. Att man äter på ett visst sätt kan helt enkelt bero på att det finns fördelar rörande hälsan. Att man har vissa kläder kanske beror på att man gillar viss musik. Att man bor på ett visst sätt för att man antingen inte har råd att bo på annat sätt eller av andra anledningar.
Citera
2023-06-21, 19:25
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Det är ingen diskussionsklubb och inte heller ett rådslag eller liknande. Vi ägnar oss åt frimureriska ting som är rituella.
Citera
2023-06-21, 21:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Det är ingen diskussionsklubb och inte heller ett rådslag eller liknande. Vi ägnar oss åt frimureriska ting som är rituella.

Filosofi och Dionysus dyrkan med andra ord? Som de sofister ni är

Sen kan man ju alltid ha ett upplysande sokratiskt samtal om idédebatten genom historien och förklä politiken bara liiite. Det är ju inte explicit höger/väster skala som gäller. Taktik och strategi inför särskilda situationer?

OT: Hur många SD:are skulle du uppskatta att ni har i procent?
Citera
2023-06-21, 21:26
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Filosofi och Dionysus dyrkan med andra ord? Som de sofister ni är

Sen kan man ju alltid ha ett upplysande sokratiskt samtal om idédebatten genom historien och förklä politiken bara liiite. Det är ju inte explicit höger/väster skala som gäller. Taktik och strategi inför särskilda situationer?

OT: Hur många SD:are skulle du uppskatta att ni har i procent?
Det dricks betydligt mindre än du föreställer dig. Själv är jag i det närmaste nykterist. En del filosofiska samtal kan väl förekomma men sällan vid logekvällar efter en ritual. Det finns ju studieaftnar/studiecirklar och liknande och då berör man mer av den karaktären men i relation till det frimureriska ämnet som avhandlas. Det går ut på att man ska få en djupare förståelse om de frimureriska ritualerna och sådant så att man kan förhoppningsvis kan utveckla sin egen förståelse och utvecklas bättre. Som sagt, det blir vad man gör det till.

Vi diskuterar inte politik, styrning, demokrati eller fattar beslut som rör någon annan än oss själva. Inga av de oegentligheter en del är rädda ska förekomma då de är skadliga för vår verksamhet. Taktik och strategi är inget vi ägnar oss åt då vi inte vill påverka eller manipulera någon. Vi har ingen dold agenda. Hur bröderna röstar vet jag inte men vi är ju en representation av samhället och kan ha många olika bakgrunder och personliga övertygelser. Då hela verksamheten ändå är ganska konservativ så är min gissning att man hittar en större andel moderater här än i andra sammanhang. KD:are är ju ofta frikyrkliga konservativa och frikyrkor är ofta oroliga över att vi skulle hålla på med någon form av avart till religion, vilket vi inte gör. Har träffat och känner många jag vet är socialdemokrater, liberaler och centerpartister. Miljöpartister har jag träffat också. Det finns också SD-sympatisörer men det är mer ovanligt. Det enda jag aldrig träffat på där jag kunnat sluta mig till partisympatier är väl kommunister och nazister. Historiskt sett har ju inte heller frimureri varit speciellt uppskattat i diktaturer där denna typ av politik legat som grund.
Citera
2023-06-21, 21:59
Medlem
Citat:
Hej!

Har råkat i knas med den här ordern. De har försökt värva mig i fyra år. Allt det man fått höra om att den här ordern skulle vara en grupp som via vänskap rekryterar lite folk man tycker är användbara och har någon liten ceremoni då och då följt av en kaffe är bull.

Det håller på att spåra ur fullständigt och jag som trodde att varningsflaggorna om sadism mellan medlemmar samt hot mot granskande journalister och akademiker var påhitt.

Har ni några tips på hur man tar sig ur den här ordern för gott? Poängen här är att bland annat psykiatrin tillhandahåller material med vägledning för hur man hanterar sekter i andra fall men just här finns inga exempel.

Jag vill betona att jag aldrig har och aldrig kommer vara medlem men just nu är det ett aggressiv försök att få in mig och det är oklart varför.

Det enda jag kan tänka mig är att jag studerade humaniora (vilket många gör) på hög nivå, är kristen samt att jag intresserade mig lite för arkitektur.

Ett långt skott är att när det började så filade jag på hur man skulle kunna jobba effektivare med Sveriges säkerhet gentemot rådande situationen i landet, som alla fb-are känner till, samt att jag kollade in AFS ungefär i samma veva. Själva rekryteringsförsöken som sträcker sig från allt mellan hembesök till möten på stan när man har garden nere , är allt annat än önskvärda.
Troll
Ingen frågar dig mer än en gång om du är intresserad att bli en av oss.
”En liten ceremoni då och då” om en gång i veckan är då och då för dig så fine.
Finns inte en chans att någon skulle ”aggressivt” ”värva” dig, du är ett troll.
Några av världens främsta inom säkerhet finns redan hos oss, är väl hybris du lider av eller kanske önsketänkande.
Citera
2023-06-21, 22:03
Medlem
Citat:
nätet och fb har ju mängder med exempel på ”de kommer till dig inte tvärtom”.
Du har förstås en länk eller två till dessa ”mängder med exempel”?
Citera
2023-06-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Ingen magi eller kunskap, människor med kunskap, bildning och kontakter hjälper vardera framåt genom lån, hyreskontrakt på fastigheter och förtur på andra sätt genom kontakter.
Du har förstås en källa till dessa påståenden?
Citera
2023-06-21, 22:08
Medlem
Citat:
Kan vara värt att komma ihåg att upplysningen är lite av en nollpunkt för frimurarna, även om de själva gärna hävdar sin historia och relevans längre tillbaka.

Problemet med upplysningens tankar är att väldigt många har visat sig vara fel och även om de varit fel så har det inte hindrat folk att försöka implementera dem.

Nu är vi ett vägskäl på många områden i väst där det börjar bli svårt att köpa implementeringens

Ex. Rosseau/tabula rasa det har visat sig nästan omöjligt att bygga en människa från scratch eller för den delen ändra en person utifrån dess kultur senare i livet. Antaganden om hur civilisationer fungerar och uppstår har varit fel.

Montesquieu’s maktdelningsprincip hänger på repet lite överallt och gränsen mellan utövande av makt och översyn av maktutövandet är käpprätt i flera västländer.

Locke är näste man till rakning och om de idealen faller så kan ni alla se fram emot en ny frihetstid, dvs där allt ifrågasätt och efter lite tumult uppstår en ny ordning som folk tackar högre makter för, en ordning som förmodligen blir väldigt kort. Vad som kommer sen mer oklart.

Frimurarna och upplysningens tradition/efterföljare har anklagats för sitt ahistoriska lynne, vilket vi i väster lider av lite generellt.

Detta återkopplar till titeln, vad vet de och är det viktigt?

Det är väl lite beklagligt kan jag tycka att göra frimurare skrävla om SIN historia och någon abstrakt ”självförbättring” när hela civilisationen står och väger. Man skulle vilja veta om de är en relevant spelare att räkna med eftersom Nietzsche i all ära, jag tror inte att det går att fortsätta pusha fram ideal i ett vakuum längre. Det är väl lite det som har gjorts i väst sen, ja länge.

Jag tror inte att de döljer så mycket som vi andra inte ”kan hantera”, snarare att saker man förmodligen redan visste, förpackats lite snyggt men finns där något bakom än ett gäng gubbar som dricker kaffe med rom i?

Med tanke på att man varit protegé till mycket av det moderna Sverige så är det väl lite upp till bevis nu om man ska vara med här eller tyna bort som en avart och ytterst så är det upplysningen som ställs på prov.

Själv tycker jag inte att man har ensamrätt till djupstaten för att man tar sitt avstamp i upplysningen.
Extremt OT detta, vad har allt detta dravel med Svenska Frimurarorden att göra?
Citera
2023-06-21, 22:10
Medlem
Citat:
Vad pratar du om med dina vänner när ni umgås?
Citera
2023-06-22, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Vad brukar man prata om med folk man umgås med? Kanske om sin familj, om man har hittat på något, vad man har gjort. Om något band har släppt en ny skiva och man kanske ska på konsert. Det är väldigt vardagliga ämnen.
Jag tror att du drar det lite för långt i ditt påstående att allt skulle vara politik. Att man äter på ett visst sätt kan helt enkelt bero på att det finns fördelar rörande hälsan. Att man har vissa kläder kanske beror på att man gillar viss musik. Att man bor på ett visst sätt för att man antingen inte har råd att bo på annat sätt eller av andra anledningar.

Jag kommer alltid in på politik, och religion ( kultur ) Om man är ett vuxen människa är det normalt. Men nu lever vi i en clown värld, och folk lever i stort bara för grill kväll, melodi festival och tv serie tittande. Tycker man bör mälde klart ut vad man står upp för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in