Citat:
Ursprungligen postat av
TantRossin
Allt är politik. Från hur du tar dig fram i världen, hur du bor, kläder du har på dig, håller semester. Finns inget som är opolitisk, kanske mattuppskrifter, nej, det är ju politiskt ocksä, allt efter om man är vegetarian eller köttätare.
Struntpratet, folk gör saker mot sin egennytta varje dag och det finns otaliga exempel på folk som gjort absurda uppoffringar som vi ”moderna” människor rationellt kan avfärda som patologier.
Om politik är som du beskriver, uttryck för maktanspråk så blir slutsatsen att det är makt för att det är makt och därför är det makt.
Ok, varför slår jag inte ihjäl dig på stående fot då om jag inte har insikten om problemet i det du skriver.
Ibland måste även folk som går fel räddas från sig själva. Det kan kosta.
Som Burke så fint påpekade så finns det folk som är berörda att dö för sina ideal (i reflektioner om franska revolutionen) och då är det idealen man tror på, inte makten per se. Det här var en självklarhet innan upplysningen, att den dimensionen fanns.
Det här är något våra kära ”allt är socio-ekonomi” dvs maktpositionens apologeters borde vetat om de faktiskt läst historia om hur saker fungerar. Särskilt då när det kommer till skjutningar som sen blir terrordåd som sen kan bli inbördeskrig som dessa lätt menar går att finna svar på i något begrepp eller ord som ska vara uttryck för maktförhållanden.
Ok men om den ordningen vi har nu uppstår för att de som faktiskt driver på en utveckling som vi var överens om är inherent fel, tror på sina ideal fullt ut och implementerar den och vi inte kan hantera den, då har vi antingen för dåliga ideal eller slutat tro på ett bättre ideala
För materiellt är det inget problem att vi, som tycker att det är inherent fel, går samman och skjuter av varenda f*tta som vågar sig på skiten eller tänker tanken. Ok. Det är inget problem förutom att vi står där och inser att det där stred mot våra ideal och därför har något fundamentalt gått förlorat.
Så kör för all del din identitetspolitik om att jag vevar politik när jag klär på mig på morgonen så kan vi som har viktigare saker att göra som fungerar Ibsen verkliga världen, göra det.
Nu brukar iofs. ni som påstår att allt är politik, vara de först som springer och gömmer sig när det väl smäller på allvar dvs den dimensionen som inte ryms i intersektionalitet mumbu jumbo…eller förresten, det är inte ens det. Det är en djup förbannad synd att driva den tesen för folk far otroligt illa av att ni gör det.
Då är det en klen tröst att vi som tror annat ”vinner” för priset är högre än vad någon medalj kan dölja.