2023-06-21, 18:35
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tydligen hade din släkting helt fel...
Han sa det idag..
Han menar på att konstruktionen av Titan är säkrare än Ölandsbron.
Alltså måste något gått väldigt väldigt fel, titan ska inte sänkas så lätt säger han.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrodite
Jag vet att ballasten skulle släppas automatiskt om ubåten varit nere en viss tid. Då skulle den komma upp av sig själv. Vilket uppenbarligen inte hänt.

Som jag har förstått det skulle det väl kunna hänt? Problemet är väl att oavsett om den ligger och guppar vid ytan kan passagerarna inte öppna dörren inifrån.
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
De påstår ju sig höra bankningar. Kan det verkligen vara från ubåten?
Om jag satt instängd i en U-båt och skulle banka för att väcka uppmärksamhet hos räddningsstyrkor så skulle jag naturligtvis banka SOS-signaler och det får man förmoda även dessa nu instängda skulle göra. Så nej, bankningarna är nog med största sannolikhet inte uppkomna ifrån U-båten.
Citera
2023-06-21, 18:36
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Om de finner båten, hur lång tid tar det då från det tills dess att de kan sättas i säkerhet? De har väl 20 timmar på sig nu. Borde det inte ta långt längre tid än det?

Från ytan till Titanic tar det cirka två timmar om jag förstått det rätt, en uppstigning bör ta något liknande. Att däremot få upp farkosten genom en räddningsaktion lär ta längre tid, men det är väl knappast relevant just nu. Förhoppningsvis jobbar man parallellt med att hitta farkosten och ta fram en räddningsaktion som har någon ynka procent att lyckas.

Det är såklart prioritet att hitta den, det största problemet är dock hur man ska få upp den.
Citera
2023-06-21, 18:37
Medlem
Citat:
Om de finner båten, hur lång tid tar det då från det tills dess att de kan sättas i säkerhet? De har väl 20 timmar på sig nu. Borde det inte ta långt längre tid än det?

Hur skall man kunna sätta någon i säkerhet?
Finns det ens linor som är 4k meter och hur mycket klarar dom att bära förutom sin egen vikt?

Kan en robot åka ner och sätta fast en gördel, som man sedan blåser upp?
Kan man blåsa upp något på 4kilometers djup?

Folk jämför med rymden, men rymden måste vara hur enkelt som helst jämfört med detta....
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Skulle en av Elon Musks bemannade rymdfärjor sväva ut i det mörka med ”turister” så ska du se att vi inte kan rädda dem heller.

Varken rymden eller 4000 meter under havsytan är till för att turister i dagsläget.

Om/när det sker, så är det slutet på bokningar för att åka. Precis som det kommer att bli slutet för denna "ubåts-firma".

Man kommer att gå konkurs mycket snabbt tippar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Om jag satt instängd i en U-båt och skulle banka för att väcka uppmärksamhet hos räddningsstyrkor så skulle jag naturligtvis banka SOS-signaler och det får man förmoda även dessa nu instängda skulle göra. Så nej, bankningarna är nog med största sannolikhet inte uppkomna ifrån U-båten.

Eftersom ljuden kommer var trettionde sekund....enligt vad vi vet...så verkar det vara från farkosten. Men vi får se, informationen är motsägelsefull och knapphändig.
Citera
2023-06-21, 18:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Han sa det idag..
Han menar på att konstruktionen av Titan är säkrare än Ölandsbron.
Alltså måste något gått väldigt väldigt fel, titan ska inte sänkas så lätt säger han.

Jo, självklart har något gått helt galet, men de facto hade din släkting då fel - vad som än hänt så var inte farkosten säkrare än att åka på Ölandsbron, eller hur?
Citera
2023-06-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Som jag har förstått det skulle det väl kunna hänt? Problemet är väl att oavsett om den ligger och guppar vid ytan kan passagerarna inte öppna dörren inifrån.

Om de nu sökt av ett område stort som Connecticut, så borde de ha sett den. Lysande vit guppande sak, 7 meter lång. De har sökt.
Citera
2023-06-21, 18:39
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ta det jag skriver för ingen kritik.., men en gastub ligger ju inte i saltvatten. Dvs ett element till att ta hänsyn till.

Exakt! I saltvatten har man ju mycket hellre en tub av segjärn än korrosionskänslig tub av kolfiber.
Citera
Medlem
Varför har man inte en lång sladd från moderfartyget så man kan prata med varandra:
- 500 meter: Allt bra?
Jajamän!

-1000 meter: Allt bra?
Vi har några droppar från fönstret.

1500 meter: Allt bra? Hallå? Hallå?? Hallå......
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Eftersom ljuden kommer var trettionde sekund....enligt vad vi vet...så verkar det vara från farkosten. Men vi får se, informationen är motsägelsefull och knapphändig.
Var 30:de minut hörde jag de säga på nyheterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in