2023-06-21, 18:11
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Tiden rann ut i söndags. Priset man får betala när man leker med amatörbyggt skrot.
Hehe nej, tiden rinner ur imorgon vid lunch.

Dig hade jag inte velat ha som räddningspersonal om jag skulle försvinna.

Som min släkting sa som har en del erfarenhet av marin livet: "det är säkrare att åka ner med titan än att åka över Ölandsbron"

Tycker det säger ganska mycket.

Någon helt sjukt måste ha hänt IFALL det har blivit ett tekniskt fel.
Citera
2023-06-21, 18:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Att den försvunna ubåten är en mer oväntad och unik story, mer som en thriller, är också en av anledningarna till att tidningarna fokuserar mer på den.

Ja visst är det så, och att de fokuserar på den av den anledningen är för att tittarna och läsarna tycker att det är en mer oväntad och unik story som engagerar dem. Kolla bara på denna tråden...
Citera
2023-06-21, 18:12
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det var för sju timmar sedan.

Kör hon i 20 knop så tar resan från St John till vrakplatsen ca 15h, hon är alltså där om 8h, så då hinner hon. Hittar de ubåten under resan dit kanske hon kan bistå med bärgning.

Fartyget kör i 16 knop á 30 km/tim.

För 7 timmar sen befann sig fartyget 660 km från Titanics position.

Då hade de 22 timmar kvar. Nu 7 timmar senare har de 15 timmar kvar.

Horizon Arctic bör vara framme i morgon fm. Syret på Titan tar slut kl 11 i morgon.

Än finns det hopp.
Citera
2023-06-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
5-10% är vad min släkting uppskattade chansen till jo det kanske är optimistiskt men som han sa är du pessimist på sjön så dör du ganska fort.

Håller med dig fullständigt.
Jag pratade med en släkting till mig som har erfarenhet av sjön han sa precis samma sak, man måste koncentrera sökningen i direkt närhet till vart man for ned.
Även om ubåten e tämligen liten så kan den inte röra sig några enorma sträckor utan egen kraft.

Hade man koncentrerat all sökning till runt Titanic så hade man hittat Titan ganska fort, nu börjar tyvärr tiden rinna ut. Och dom har slutat banka nu...
.

Det är klart att man måste koncentrera sökningen till området runt Titanic. Men Titanics akter ligger mer än 700 meter ifrån fören, och det är en enorm mängd debris däremellan. Många stora stenformationer på havsbottnen och sikten är ca 10 meter. Det är en nål på grund av att det finns så mycket annat som kan ge utslag på sonaren, hur ska man veta exakt vilket föremål som är ubåten?
Citera
2023-06-21, 18:13
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Tiden rann ut i söndags. Priset man får betala när man leker med amatörbyggt skrot.

När man tänker efter. Teslas grundare är världens rikaste man. Se hur många försök och misslyckande det blev med hans raketer i början. Det säger något om hur svårt det egentligen är och hur jävla urbota hjärndött det är att frivilligt åka ned på 4000m djup med en sån sak.
Citera
Medlem
Citat:
5-10% är vad min släkting uppskattade chansen till jo det kanske är optimistiskt men som han sa är du pessimist på sjön så dör du ganska fort.

Håller med dig fullständigt.
Jag pratade med en släkting till mig som har erfarenhet av sjön han sa precis samma sak, man måste koncentrera sökningen i direkt närhet till vart man for ned.
Även om ubåten e tämligen liten så kan den inte röra sig några enorma sträckor utan egen kraft.

Hade man koncentrerat all sökning till runt Titanic så hade man hittat Titan ganska fort, nu börjar tyvärr tiden rinna ut. Och dom har slutat banka nu...
.

Bara att hitta en person eller föremål som fallit överbord på ytan är svårt att hitta från en båt.

Har man sökt runt om eller på Titanic än? Om bankningarna kommer därifrån så kanske de finns där, men en undervattenström kan ju säkert slungat dem åt vilket håll som helst, och de sitter fast någonstans på botten eller i vraket.
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Och du tror att man vet exakt nedslagsplats för det flygplanet?
Pucko.

Man vet ganska precis var ubåten befann sig när den försvann. Den är sannolikt inte långt från den platsen, om den inte flutit upp till ytan.

Och du tror dom vet var ubåten sjunkit? Pucko
Citera
2023-06-21, 18:14
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efrodite
Det är klart att man måste koncentrera sökningen till området runt Titanic. Men Titanics akter ligger mer än 700 meter ifrån fören, och det är en enorm mängd debris däremellan. Många stora stenformationer på havsbottnen och sikten är ca 10 meter. Det är en nål på grund av att det finns så mycket annat som kan ge utslag på sonaren, hur ska man veta exakt vilket föremål som är ubåten?
Man har med sig en mikrofon ner som lyssnar efter knackningarna/bankningarna och följer ljudet så sa iafl min släkting som är hyffsat insatt i dylika räddningar.
Citera
2023-06-21, 18:15
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skubzundstuds
Bara att hitta en person eller föremål som fallit överbord på ytan är svårt att hitta från en båt.

Har man sökt runt om eller på Titanic än? Om bankningarna kommer därifrån så kanske de finns där, men en undervattenström kan ju säkert slungat dem åt vilket håll som helst, och de sitter fast någonstans på botten eller i vraket.
Som jag skrev tidigare, farkosten må vara liten men ingen undervattensström rår på den.
Citera
2023-06-21, 18:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Njae, kolfiber och titan är inte sällsynt i bromsbultar för att det inte håller. Det är sällsynt för att det är dyrt och överkvalificerat.

Ombord på en racing yacht alla Volvo Ocean Race förekommer inte ditt "segjärn" överhuvudtaget. Det är mest bara kolfiber och titan rakt igenom, för att det är starkt och för att det är lätt.

Kolfiber används också för att göra gastuber som håller tryck ända upp till 700 bar. Det är nästan dubbla trycket mot det nere vid Titanic. Så rent hållfasthetsmässigt och säkerhetsmässigt är kolfiber inget som helst problem. Så lägg ner det skitsnacket.

Ta det jag skriver för ingen kritik.., men en gastub ligger ju inte i saltvatten. Dvs ett element till att ta hänsyn till.
Citera
2023-06-21, 18:16
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Man har med sig en mikrofon ner som lyssnar efter knackningarna/bankningarna och följer ljudet så sa iafl min släkting som är hyffsat insatt i dylika räddningar.

De påstår ju sig höra bankningar. Kan det verkligen vara från ubåten?
Citera
2023-06-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrodite

Man borde kanske ta hjälp av den kameran/roboten som användes för de senast tagna bilderna av vraket… men det har man nog vägt in…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in