2023-06-21, 18:04
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
5-10% låter tyvärr nästan för optimistiskt.
5-10% är vad min släkting uppskattade chansen till jo det kanske är optimistiskt men som han sa är du pessimist på sjön så dör du ganska fort.

Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
De säger att farkosten är svår att finna och att det är som en nål i en höstack. Farkosten har ett moderfartyg på ytan och farkosten sjunker i princip rakt ner. Det ska väl inte vara svårt att finna om de skickar ner en obemannad sök-farkost?

Visst, något kan hänt vilket gjort att farkosten dragit iväg åt något håll, men det kan väl inte handla om mil snarare några kilometer.

Håller med dig fullständigt.
Jag pratade med en släkting till mig som har erfarenhet av sjön han sa precis samma sak, man måste koncentrera sökningen i direkt närhet till vart man for ned.
Även om ubåten e tämligen liten så kan den inte röra sig några enorma sträckor utan egen kraft.

Hade man koncentrerat all sökning till runt Titanic så hade man hittat Titan ganska fort, nu börjar tyvärr tiden rinna ut. Och dom har slutat banka nu...
.
Citera
2023-06-21, 18:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Dessa 3 klipp förklarar rätt bra hur det är byggt.
Titaniumcylinder där de sedan snurrat kolfiber runt.
Sedan limma på titaniumringar på cylindern.
Sedan är öppningen gjort i titanium utan kolfiber

https://youtu.be/Vi4J1LDS504?t=13
https://youtu.be/WK99kBS1AfE?t=85
https://www.youtube.com/watch?v=DGxkHYnuHCM

Fint, jag har lite själv lurat på tillverkningen !

Här säger Stockton Rush vid 11:31 att det var 667 lager utav kolfiber på cylindern. Måste vara tunna lager då.., eller om jag missuppfattar det : https://www.youtube.com/watch?v=9PGpjEDc96I&ab_channel=GeekWire
Citera
2023-06-21, 18:05
Medlem
Klappasäftens avatar
Varför har inte dessa ubåtar sändare som kan underlätta lokaliserande?
Citera
2023-06-21, 18:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Jag läste att p.g.a trycket där nere så blir inte en läcka som en vattenkran utan det blir som en dimma som sprutar in

Nja, det blir mer som 100 gånger en högtryckstvätt, och det är så starkt att om det blir en läcka så kommer vattnet som tar sig igenom läckan att bli som en kniv som skär och den skär så snabbt att det blir som att sticka in nål i en ballong, fast istället för att tycket är inne i ballongen och ballongen sprängs utåt, så är trycket på utsidan av ballongen, ubåten, och ubåten sprängs inåt.

Tänk alltså en ballon som sprängs av en nål fast det är en ubåt som sprängs inåt. Imploderar.

Från det att läckan uppstår, tills alla ombord är stendöda, tar det lika lång tid som det tar för en ballon att explodera när du trycker en nål i den.

Ingen kommer hinna uppfatta någon vattendimma.

Poff. Borta.
Citera
2023-06-21, 18:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Varför har inte dessa ubåtar sändare som kan underlätta lokaliserande?

För att ägaren, Stockton Rush hette han va, är för snål.
Bara därför.
Citera
2023-06-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirAssMonkey
Har du länk? Eller vart kommer det att sändas?

USA Todays youtube: https://www.youtube.com/live/SnO3dah0Hok?feature=share

”The U.S. Coast Guard will hold another briefing Wednesday afternoon about the submersible carrying five people to the wreckage site of the Titanic that went missing Sunday.

The press briefing will begin at 1 p.m. ET, and you can watch live at the embed at the top of the page or on USA TODAY's YouTube channel. The full briefing will also be posted on the Defense Media Activity's website, the communications and news arm from the Department of Defense, the Coast Guard said.”

Det är 19:00 svensk tid.
Senast redigerad av Efrodite 2023-06-21 kl. 18:33.
Citera
2023-06-21, 18:07
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stor-sokinsats-efter-den-forsvunna-turistubaten

Bankande ljud hörs i närheten av Titanic.

A: Det är från ubåten

B: Det är övernaturlig spökaktivitet från Titanic.

C: Det är nåt annat irrelevant som inte har med detta att göra.

Välj ett alternativ!
Citera
2023-06-21, 18:09
Medlem
laddsteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
US Coast Guard kommer att hålla en presskonferens 1900 svensk tid.

https://www.youtube.com/watch?v=2rzk-JIFo6A
Då sitter jag bänkad i soffan 19.00. Skönt att man fick en anledning till att dricka öl idag också.
Citera
Bannlyst
Det hade funnits ett litet hopp om dom hade haft rätt utrustning för att rädda dom på plats, men det har dom ju inte.
Så även om dom hittar dom på havets botten så hinner dom ändå inte få upp dom levandes.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
5-10% är vad min släkting uppskattade chansen till jo det kanske är optimistiskt men som han sa är du pessimist på sjön så dör du ganska fort.

Håller med dig fullständigt.
Jag pratade med en släkting till mig som har erfarenhet av sjön han sa precis samma sak, man måste koncentrera sökningen i direkt närhet till vart man for ned.
Även om ubåten e tämligen liten så kan den inte röra sig några enorma sträckor utan egen kraft.

Hade man koncentrerat all sökning till runt Titanic så hade man hittat Titan ganska fort, nu börjar tyvärr tiden rinna ut. Och dom har slutat banka nu...
.

Tiden rann ut i söndags. Priset man får betala när man leker med amatörbyggt skrot.
Citera
2023-06-21, 18:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Recept på katastrof , både titan och kolfiber är hållfasta men till en viss punkt där det utsätts för stress och brister - man har ingen tålighet mot upprepad stress då man oftast går ned i material desutom

Gjutjärn används än idag då det är segt och förlåtande medans kolfiber o titan är sällsynt i bromsbultar o hjulaxlar om det inte byts ofta.

Håller bra till stresspunkten uppnåtts o då sticker det fort utan töjning.

Noll elastistiska förmågor som går att mäta

Denna hade väl elastiska mätare , skulle funkat på segjärn iaf

Vi får se

Njae, kolfiber och titan är inte sällsynt i bromsbultar för att det inte håller. Det är sällsynt för att det är dyrt och överkvalificerat.

Ombord på en racing yacht alla Volvo Ocean Race förekommer inte ditt "segjärn" överhuvudtaget. Det är mest bara kolfiber och titan rakt igenom, för att det är starkt och för att det är lätt.

Kolfiber används också för att göra gastuber som håller tryck ända upp till 700 bar. Det är nästan dubbla trycket mot det nere vid Titanic. Så rent hållfasthetsmässigt och säkerhetsmässigt är kolfiber inget som helst problem. Så lägg ner det skitsnacket.
Citera
2023-06-21, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Bo Rask säger enligt DN att

Borde det inte istället bli så att vattnet sprutar in genom hålet, fyller insidan och ubåten sjunker till botten utan att plattas ihop?

Det beror på. Om hålet leder till att området runt själva hålet också försvagas, så kommer den här försvagningen sprida sig runt hela skrovet på nolltid och det kommer implodera omedelbart.

Men om hålet inte påverkar och försvagar sitt närområde tillräckligt mycket för att skrovet skall implodera, så kommer båten fyllas med vatten och sjunka. När skrovet är helt vattenfyllt så har vi samma tryck på både insida och utsida och det finns inte längre några nettokrafter som kan trycka ihop skrovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in