2023-06-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systemrq
Det är rätt stora skillnader på USA's vapenlagar beroende på vilken delstat du är i.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_la...tates_by_state

Open carry som finns i många delstater gäller bara på allmänna platser i dom delstater som tillåter det.
Du har inte rätt att ta med en Glock eller Armalite Rifle 15 (AR-15) in på Walmart i USA dom tillåter inte open carry men dom tillåter concealed carry.
Dom flesta butiker och resturanger tillåter inte open carry i USA men det finns en del butiker som tillåter open carry det är helt upp till butiksägaren i dom delstater där det är tillåtet.

Problemet har inte med vapenlagarna att göra, utan mer dom illegala vapnen samt vad det är för mentalitet på invånare och vad för typ av kriminella som finns etablerade i landet.

Kolla på Mexico dom har väldigt restriktiv lagstiftning när det kommer till vapen.
Dom har bara 15 civila vapen per 100 invånare ändå så 11.55 mord med skjutvapen per 100 000 invånare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Firear...tion_in_Mexico
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ted_death_rate

El Salvador är även rätt restriktiva i sina vapenlagar.
Dom har 5,8 civila vapen per 100 invånare och 78,52 mord med skjutvapen per 100 000 invånare.

USA har 120,5 civila vapen per 100 invånare och 12,21 mord med skjutvapen per 100 000 invånare.

Så om du jämför så är det väldigt lite mord med vapen räknat per vapen i USA.
Du kan inte gärna jämföra USA med ett par av de extremaste drogkartell-länderna i Latinamerika och dra slutsatsen att det inte är illa ställt i USA. USA sticker ut enormt bland västländer när det gäller dödligt skjutvapenvåld.
Citera
2023-06-21, 16:06
Avstängd
senhackarens avatar
Det blir nog tre dödsstraff eller tre livstidsdomar. Plus 300 år.
Citera
2023-06-21, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Det var inte så allvarligt menat.
Jag syftade på att medelinkomsten är jävligt låg i Sverige, men visst, det finns ju något fåtal fattiga i USA.
Medelinkomsten är inte jävligt låg i Sverige. Och det är inte "något fåtal" fattiga i USA. Herregud, trollar du eller?
Citera
2023-06-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slothlorien
Du kan inte gärna jämföra USA med ett par av de extremaste drogkartell-länderna i Latinamerika och dra slutsatsen att det inte är illa ställt i USA. USA sticker ut enormt bland västländer när det gäller dödligt skjutvapenvåld.

Som jag skrev så har det inte med vapenlagarna att göra utan illegala skjutvapen och vad det är för mentalitet på invånare samt vad för typ av kriminella som är etablerade i landet.
Och den lagliga mängden skjutvapen har inte betydelse.

USA har 5 gånger så mycket skjutvapen som Sverige per 100 invånare

Sverige och UK har ungefär lika många mord per 100 000 invånare.
Vi i Sverige har 8 gånger så mycket skjutvapen som i UK per 100 invånare, så att det finns mer skjutvapen betyder inte att det blir mer mord.

Det är det amerikanska folket som är lite av en avart för västerländerna, dom skulle garanterat mörda ungefär lika mycket folk utan vapen.
Citera
2023-06-21, 16:22
Medlem
jymdjakets avatar
Han såg ut exakt som jag hade förväntat mig.
Citera
2023-06-21, 16:39
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slothlorien
Medelinkomsten är inte jävligt låg i Sverige. Och det är inte "något fåtal" fattiga i USA. Herregud, trollar du eller?
Hittar inga vettiga siffror just nu, och har inte tid att leta.
Allt jag hittar är uppgifter som att svenskar skulle ha en genomsnittlig årslön på $60000 och liknande, vilket jag inte riktigt tror på.
Citera
2023-06-21, 17:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte en "Super father" utan en skräckpappa av värsta slag.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helt vedervärdigt fall och tydligen planerat.
Stackars barn och de överlevande.

Han far påstår he-just-snapped och beskriver honom som "He wasn't that type of person," Keith Doerman said. "He was a fun-loving guy."

Though Keith Doerman said he's angry with Chad, he went on to call him a "super father" remembering him laughing and joking with his sons."
"He was a good kid,"
https://www.wcpo.com/news/local-news...e-just-snapped

Granne är av annan åsikt.

" Richard Kincannon said Chad Doerman had a temper, "yelling all the time and treating (his wife) like s***." Doerman is due back in court June 26. Kincannon said he hopes he "never sees daylight again."

"He was angry every day," said Richard Kincannon. "There wasn't a day he didn't yell at his wife and kids out there."
https://www.wcpo.com/ohio-man-kills-...eighbor-speaks

Även en vän beskriver hans hemska humör:

"He had a bad temper, really bad," says Doerman's friend Mark Holland. "I think he was a bomb ready to explode."

2010 anmäldes han för att ha försökt strypa sin far men det lades ner. Hans far kallar det ett missförstånd.
Annan media uppger att det beror på att hans far inte infann sig i rätten.

"In 2010, he was charged with domestic violence after he allegedly choked his father, but a judge dismissed the case."
https://themessenger.com/news/ohio-d...de-says-friend

Antingen grav förnekelse som reaktion eller överbeskyddande?
Han ska upp i rätten 26 juni, ska bli intressant att höra vad detta är för person. Bilden är som sagt dubbelbottnad.

Ja verkligen och det är så gement vidrigt att man tror att detta inte är sant men tyvärr är det sant.

När han umgicks och lekte med sina små barn så planerade han att döda dem. Chad Doermans egen far verkar ha varit överbeskyddande och/eller i förnekelse. Kanske båda. Denne "super father" som jag vill kalla för en verklig skräckpappa. Han var tydligen alltid arg och gapade och skrek på hustrun och barnen. Mycket möjligt att trippelmördaren misshandlade hustrun. Orsaken till att han avrättade sönerna tror jag berodde på att han ville straffa hustrun för att hon ville skiljas.

Man måste i a f säga att Doerman verkligen lyckades straffa barnens mamma. Även sin styvdotter.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-06-21 kl. 17:39.
Citera
2023-06-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Hittar inga vettiga siffror just nu, och har inte tid att leta.
Allt jag hittar är uppgifter som att svenskar skulle ha en genomsnittlig årslön på $60000 och liknande, vilket jag inte riktigt tror på.
Genomsnittlig årslön i ett land ger inga hintar om utbredning av fattigdom eller inkomstfördelning. Ginikoefficienten (ekonomisk ojämlikhet) ger en bättre hint, och där placerar sig Sverige som 22:a bästa i världen (gini = 29,3%), USA på 120:e plats (gini = 41,5%).

Sen verkar Sverige faktiskt ha större andel medborgare som lever under fattigdomsgränsen (som är relativ och uppskattas av varje enskild stat) än USA: 17,1% för Sverige och 15,1% för USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...l_poverty_line

Din tes om att trailer trash i USA är rikare än övre medelklassen i Sverige är hur som helst helt befängd.
Citera
2023-06-21, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dödstraff är det enda rätta straffet.

Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Det blir nog tre dödsstraff eller tre livstidsdomar. Plus 300 år.

Vi får hoppas på tre dödsstraff.

Vi får vad som mera framkommer framöver. En del lär nog framkomma den 26 juni.
Citera
2023-06-21, 17:36
Medlem
Pedofili? Kan ha vært en årsak.
Citera
2023-06-21, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systemrq
Som jag skrev så har det inte med vapenlagarna att göra utan illegala skjutvapen och vad det är för mentalitet på invånare samt vad för typ av kriminella som är etablerade i landet.
Och den lagliga mängden skjutvapen har inte betydelse.

USA har 5 gånger så mycket skjutvapen som Sverige per 100 invånare

Sverige och UK har ungefär lika många mord per 100 000 invånare.
Vi i Sverige har 8 gånger så mycket skjutvapen som i UK per 100 invånare, så att det finns mer skjutvapen betyder inte att det blir mer mord.

Det är det amerikanska folket som är lite av en avart för västerländerna, dom skulle garanterat mörda ungefär lika mycket folk utan vapen.
Skjutvapen i Sverige innebär i regel jaktvapen och i viss mån tävlingsvapen, och de brukas i regel i just jakt/skytteträning och aldrig annars.

Det amerikanska folket är en avart just på grund av sina extremt liberala vapenlagar. Hur man misslyckas se orsakssambandet är för mig helt sjukt. Jag har extremt svårt att tro att lika många mord skulle begås om vapenlagarna var lika strikta som Sveriges, men du kanske kan förklara hur och hänvisa till källa?

Jämför vapenlagarna kontra dödligt skjutvapenvåld per delstat:
https://worldpopulationreview.com/st...-laws-by-state
https://worldpopulationreview.com/st...lence-by-state
Citera
2023-06-21, 17:50
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En fruktansvärd ondska.

Ofattbart att en far kan göra på detta sätt mot sina egna barn och dessutom har han gått och planerat detta under en tid. Är för mig totalt obegripligt. Nu har delstaten Ohio pausat det kapitala straffet men jag undrar ändå om inte i slutändan skräckpappan kommer att just erhålla detta straff. Han förtjänar verkligen det. Vi får se i slutändan vad straffet kommer att bli.

Så han hade till och med gått och planerat det?
Ja, han förtjänar givetvis dödsstraff.
Man blir trött på allt som händer och det verkar bara bli värre och värre allting.
Jag hoppas mamman och dottern på något vis ska kunna gå vidare, själv hade jag nog inte klarat av det:-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in