2023-06-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergirl
Håller helt med dig.

Snubben håller presskonferens 13:30.

Håller Machhiarini presskonferens 13.30?
Citera
2023-06-21, 12:21
Medlem
ingetbranicks avatar
Bra att han fick fängelse. Läkare ska inte vara fredade.

Men som andra påpekat, han var inte ensam om det. Karolinska har ett stort ansvar.
Citera
2023-06-21, 12:34
Medlem
LeBronThurmans avatar
En patetisk, narcissistisk, människospillra, som trodde sig vara "världens frälsare", fick TR:s obegripliga domslut förändrat till en något bättre riktning vid prövningen i HR.

Domen tydliggör vad TR inte tycktes se om de tre fallen under sin prövning i ärendet.

Min förhoppning är att den italienska "Makrillen" ska få en riktigt vidrig fängelsevistelse, samt att i resten utav sitt liv bemötas av det hån, spott och spe, som denna plastiga "Uppfinnarjocke" förtjänar.

"May You live in shit, and die in piss, Paolo!"
Citera
2023-06-21, 12:44
Medlem
Jofs avatar
Operationerna ”begicks” 2011 och 12.
Inte som jag skrev förut.

Sen finns möjligheten att överklaga till HD. Men det brukar vara svårt att få ett mål dit.

Den viktigaste formuleringen i domen, enl min mening:

I domen konstateras det att hovrätten inte ifrågasätter ”att Paolo Macchiarini har haft en förhoppning om att metoden skulle fungera och att patienterna skulle botas. Det utesluter dock inte att han kan ha insett risken för att han genom sitt agerande skulle orsaka patienterna kroppsskador och lidande och därtill varit likgiltig inför riskens förverkligande.”

Jag är tveksam till formuleringen: …kan ha insett…

Man lämnar där öppet för en tolkning. Att han INTE insett risken.
Senast redigerad av Jof 2023-06-21 kl. 12:58.
Citera
2023-06-21, 13:35
Medlem
Jofs avatar
En som ser på de medansvariga är en prognos etik
Nils-Eric Sahlin, ” Han vill inte nämna några namn offentligt. Men han konstaterar att flera ansvariga nu har nya maktpositioner. Expressen rapporterade om det redan 2016.

Idag har ytterligare höga ansvariga fått tunga positioner. En central person är idag senior rådgivare vid ett annat universitet. En annan blev utsedd till professor på KI. En inblandad läkare har fått en hög position som chef med ansvar för patientsäkerhet, bland annat.”

Är väl rädd för sitt eget rykte och jobb 😀.

Men lille Paolo är bra som syndabock.
Han som ljuger så han tror sig själv.
Citera
2023-06-21, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Håller Machhiarini presskonferens 13.30?

Hörde det på tv4.
https://www.tv4.se/artikel/2dV39w1jv...faengelsedomen
Citera
2023-06-21, 14:16
Medlem
Netflix serie om Paolo på gång, han blir ihågkommen för alltid:

Netflix Sets Series On Paolo Macchiarini, A Feted Surgeon Exposed As A Fraud After Patient Deaths

https://deadline.com/2023/06/netflix...es-1235421564/
Citera
2023-06-21, 15:14
Medlem
En massa sidor, men jag undrar vad för komplikationer patienterna fick som gjorde att de avled?
Citera
2023-06-21, 15:32
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan
En massa sidor, men jag undrar vad för komplikationer patienterna fick som gjorde att de avled?

En vild gissning ärOmfattande vävnadsdöd på grund av inopererat främmande material. Vita blodkroppar försöker få undan det främmande och det var (pus) som bildas ger följdskador på frisk vävnad.
Citera
2023-06-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan

Deras luftstrupar ruttnade och täpptes igen så att de inte kunde andas. Och till slut lossnade mer och mer och bakterier spreds fritt inom kroppen så att de luktade lik och plågades svårt. Trots att de fick akutsjukvård där man rensade luftstruparna gick de en säker död till mötes. Man satte tom in stents för att staga upp struparna men de kollapsade ändå. Riktigt vidrigt!
Citera
2023-06-21, 15:40
Medlem
jymdjakets avatar
Sveriges medicinalväsen är en läbbig sekt. Gnäll och riskera att ses som en icke-seriös individ.
Citera
2023-06-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terpentino
En vild gissning ärOmfattande vävnadsdöd på grund av inopererat främmande material. Vita blodkroppar försöker få undan det främmande och det var (pus) som bildas ger följdskador på frisk vävnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Deras luftstrupar ruttnade och täpptes igen så att de inte kunde andas. Och till slut lossnade mer och mer och bakterier spreds fritt inom kroppen så att de luktade lik och plågades svårt. Trots att de fick akutsjukvård där man rensade luftstruparna gick de en säker död till mötes. Man satte tom in stents för att staga upp struparna men de kollapsade ändå. Riktigt vidrigt!

Tack för svaren!

Jag har länge undrat och den sortens död är ju helt makaber!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in