2023-06-16, 08:54
Medlem
GertBennys avatar
Hej Flashback

Jag är sugen på en cykel som går att fälla ihop så att jag enkelt och smidigt kan förvara den i mitt boende. Men jag har en fråga om jag är för stor för att ha en sådan cykel? Jag är 190 cm plus och väger runt 120 kg. Finns det hopfällbara cyklar som håller ett tag och inte brakar ihop på mitten när stora karlar som jag cyklar runt på dem?

Har ni storvuxna Flashbackare tips på några cyklar som går att fälla ihop och och som kostar runt 5000 kr plus/minus några tusenlappar?

Tack på förhand.
Citera
2023-06-16, 10:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Ibland anses Bromton vara lite extra, fast en del recensioner säger att inte heller de klarar grus och dåligt väder. Och så är de ju så förskräckligt fula, och dyra. Dyker ibland upp på Blocket, om du inte vill hosta upp 10-20 000 för en ny.
Citera
2023-06-16, 14:43
Medlem
Carexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ibland anses Bromton vara lite extra, fast en del recensioner säger att inte heller de klarar grus och dåligt väder. Och så är de ju så förskräckligt fula, och dyra. Dyker ibland upp på Blocket, om du inte vill hosta upp 10-20 000 för en ny.

På Blocket får Du betala minst 10 000:- för en Brompton.
Citera
2023-06-16, 20:04
Medlem
gör en själv.
Har du svets är det inga som helst problem.
ta en titt på denna konstuktion: https://www.youtube.com/watch?v=8A8QhA_y_eM

Har själv gjort en för i min ungdom och då svetsade jag fast en järnplatta bakom framgaffeln längst upp och borrade hål.
Sen ett fyrkantsrör med hål i längst fram som då av övre delen av ramen.
När man sätter ihop dom är det bara trycka en bult rakt igenom alla hål så ramen sitter fast.

Här gjorde jag nåt fint i paint så du får lite inspiration: https://imgur.com/a/S0Uv9lq
De gröna är ramen och de röda punkterna är bultar som du kommer kunna skruva loss och ta lös ramen.
Så länge du inte ska köra downhill och bland massa sten och skit så kommer det hålla fint.
Citera
2023-06-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Hej Flashback

Jag är sugen på en cykel som går att fälla ihop så att jag enkelt och smidigt kan förvara den i mitt boende. Men jag har en fråga om jag är för stor för att ha en sådan cykel? Jag är 190 cm plus och väger runt 120 kg. Finns det hopfällbara cyklar som håller ett tag och inte brakar ihop på mitten när stora karlar som jag cyklar runt på dem?

Har ni storvuxna Flashbackare tips på några cyklar som går att fälla ihop och och som kostar runt 5000 kr plus/minus några tusenlappar?

Tack på förhand.

Jag väger iofs bara 80 kg på 180 cm men kör en Yosemite från Biltema för 3000. Nu väger jag inte så mycket men är rätt bra på att cykla och tar i en del. Den funkar rätt bra men är väl inte världens bästa
Citera
2023-06-21, 13:06
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
gör en själv.
Har du svets är det inga som helst problem.
ta en titt på denna konstuktion: https://www.youtube.com/watch?v=8A8QhA_y_eM

Har själv gjort en för i min ungdom och då svetsade jag fast en järnplatta bakom framgaffeln längst upp och borrade hål.
Sen ett fyrkantsrör med hål i längst fram som då av övre delen av ramen.
När man sätter ihop dom är det bara trycka en bult rakt igenom alla hål så ramen sitter fast.

Här gjorde jag nåt fint i paint så du får lite inspiration: https://imgur.com/a/S0Uv9lq
De gröna är ramen och de röda punkterna är bultar som du kommer kunna skruva loss och ta lös ramen.
Så länge du inte ska köra downhill och bland massa sten och skit så kommer det hålla fint.

Den där cykeln såg ball ut och fiffig konstruktion. Jag har ingen svets dessvärre men det ska la gå och fixa. Tack för ett informativt inlägg samt att du tog dig tid att rita en bild
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in