2023-06-21, 12:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Mer strider i skyttegravarna, med översättning av vad de säger. Ibland känns det som om de bara skjuter utan att riktigt se något.
https://twitter.com/wartranslated/status/1671445107915063297

Det kallas "supressing fire". Syftet är att hindra motståndaren att göra något.
Citera
2023-06-21, 12:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Dom var inte hemma.. Fan vilken konstig krig.

Det kanske finns så mycket skyttegravar överallt så man har inte trupper att placera i alla, några är övergivna? Kanske inte så viktiga?
Citera
2023-06-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo vi får se, men det var något med tajmingen på det här. Vi hadde haft strul på börsen, hela världen hadde haft en corona- epidemi, Kina hadde stängt ner, stora problem i logistik i världen, strul i USA, kongressen stormad liksom. En svår tid, folk var slitna. Det fanns många tecken på svaghet.

Då plötsligt börjar Putin med det här.. Jag ser på det som en attack mot hela västvärlden, jag tror han förväntade en total kollaps i väst. Splittring.

Så min undran är om vi fortfarande är i plan A, B , C eller om det går från dag till dag för honom nu. Typ.

Skall jag ponera, Så har han kört dag till dag planering från dag 4 i invasionen.
Känns som han inte ser någon annan utväg än att fortsätta kriget så länge han kan, troligen förstår han att han inte kan vinna och förlorar han är han körd både politiskt men även privat.
Men någon annan plan än att sitta kvar som Presiden t"Tsar" i Ryssland tror jag knappast han har idag.
Citera
2023-06-21, 12:08
Medlem
Citat:
Det kanske finns så mycket skyttegravar överallt så man har inte trupper att placera i alla, några är övergivna? Kanske inte så viktiga?

Jo, sen har dom många gånger liksom inget försvar av sina ställningar. Ukrainarna kör fram till ställningen, hoppar ur bilarna och ränsar hela skiten på några minuter.. Det är helt absurt att kolla på.
Citera
2023-06-21, 12:09
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Putinismens krig mot ryssar som vågar säga sanningen - i återupptagen Sovjetisk anda.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/69e9n3/angiveriet-i-ryssland-narmar-sig-stalintidens-nivaer
https://theins.ru/news/262633
Övervakningsmyndigheten Roskomnadzor vad fan är det? Jo minsann, grundare är ingen mindre än mysfabrorn Dmitrij Medvedev den 3 december 2008
Roskomnadzor
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Roskomnadzor

Strypgreppet om det ryska folkets hjärnor tilltar. Angiveriet finns i Rysslands blod.
Vem försvarar detta?
Troligtvis våra egna nazister och foliehattar.

Civiliserade människor hatar sånt beteende.
Citera
2023-06-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Jasså?

Kan du visa en källa på det?

De hade 1100 vid offensiven i Donbass och av dessa lär det inte finnas många kvar.

Att de skulle fixa förluster på 30 om dagen i flera år är ju bara fantasier.

Enligt källor har ryssland 5500-6000 artilleripjäser. 4000 av dem är eliminerad nu.
Citera
2023-06-21, 12:17
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Nazister, kommunister, fredsaktivister, anti-vaxare, plattjordare, chem-trailare, serbiska och arabiska invandrare.
Ja där fick du nog med de flesta av dessa avskum!

Märkligt att det finns äckel som supportar ryssens övergrepp? Dessutom ett antal svenskar?
Citera
2023-06-21, 12:19
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Enligt källor har ryssland 5500-6000 artilleripjäser. 4000 av dem är eliminerad nu.
Ja den siffran har man ju sett och det borde ju innebära att de är tömda på pjäser till vintern.
Citera
2023-06-21, 12:19
Medlem
Taggads avatar
Motoffensiven fortskrider.
Citat:
Zelenskyj: Motoffensiv går framåt – men är ingen film
Ukrainas motoffensiven går långsammare än önskat, men den går framåt. Det säger president Volodymyr Zelenskyj till BBC.
-- Ukraina hävdar att man hittills återtagit åtta byar de senaste veckorna. Enligt Zelenskyj har 200 000 kvadratkilometer ukrainskt territorium minerats av ryska styrkor, något som påverkar motoffensivens framfart.
– Vad vissa än vill (...) kommer vi gå vidare på slagfältet på det sätt som vi anser är bäst, säger han.
Ryssen borrar ner sig i norr om Armjansk.
Citat:
Ryssland uppges lägga mer kraft på försvar vid Krym
Det ska bland annat röra sig om en nio kilometer lång försvarszon, några kilometer norr om staden Armjansk vid den landbro som förbinder Krym med Cherson-regionen. Enligt britterna tyder det på att Ryssland bedömer att ukrainska styrkor är kapabla att anfalla Krym direkt.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2023-06-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Och om Ukraina säger 30 om dagen så är det alltså max 10 om dagen.

Det är förmodligen fler. Dessa 30 är visuella och konstaterade förluster för Ryssland. Sen är det mycket mer som förstörs i bakgrunden.
Citera
2023-06-21, 12:24
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Skall jag ponera, Så har han kört dag till dag planering från dag 4 i invasionen.
Känns som han inte ser någon annan utväg än att fortsätta kriget så länge han kan, troligen förstår han att han inte kan vinna och förlorar han är han körd både politiskt men även privat.
Men någon annan plan än att sitta kvar som Presiden t"Tsar" i Ryssland tror jag knappast han har idag.
Ja han har ju målat in sig i ett hörn och han förstår säkert att han inte kan vinna, men så länge han kan hålla igång kriget kan han ju hoppas på ett mirakel.

Men tiden börjar rinna ut för honom nu. Det är ju inte bara kriget utan även ekonomin som kan få korthuset att falla samman.

Snacka om monumentalt felbeslut att invadera Ukraina! Detta kommer ryssarna att få lida för i generationer.
Citera
2023-06-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det kan låta mycket men ryssarna hade väldigt mycket att ta av. I en takt på 30 om dagen räcker pjäserna flera år. Exklusive nyproducerade.

Ukraina vet väl ungefär vad Ryssland har eller inte har i alla fall. Har för mig att Estlands underrättelsetjänst hade bra koll innan det här och de lär ju inte hållit den informationen för sig själva. Jag tror, som någon annan skrev, att risken att bli besviken är stor för den som vill åka till ett ryskt lager och kvittera ut många fungerande haubitsar. Jag gissar rost i rören, grejer som har växt ihop med jorden de står på och hydraulik som inte bara funkar direkt. Sen är ju ryska grejer gamla och enkla. Men att allt bara startar och funkar tror jag inte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in