2023-06-21, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hur djupt äro 3800 meter? Jag hånar inte, jag undrar hur mången meter djupt har man förut räddat någon på? Och när börjar en slik farkost implodera?
Tänk dig Kaknästornet 24 gånger eller empire state building 10ggr staplade på varandra.
Citera
2023-06-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skid-mask
Tog väl 2 timmar och bara dyka ner?
Läste att räddningen tar cirka 15-30min

Det minus tiden som är kvar. Det är bråttom nu

Lunchtid imorgon cirka 12'00 är syre slut
Citera
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nä, de förtjänar förstår inte att dö för det! Stackars människor. Hoppas de hinner hittas och räddas innan det är för sent. Men förhoppningsvis ändrar de vad de lägger sina pengar på efter det i så fall. Sedan verkar det ju helt vansinnigt att ge sig ner på djupet i den där.

Förtjänar och förtjänar, ingen människa "förtjänar" att dö. Men det kan vara mer eller mindre synd när någon dör. När det gäller miljardärer så existerar ingen sympati från mitt håll, i något sammanhang. Skulle Jeff Bezos dö i en raketxplosion på väg till rymden skulle jag fira.

Jag önskar utsugarna i ubåten en snabb, smärtfri död. Jag är en human stormakt på så vis.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Få upp denna ubåt är ett företag i sig för dra ned 4km kabel och sedan dra upp den det fungerar inte riktigt så heller, För dels måste man ha rejäl utrustning för det också och det finns inte på plats det är mer kolla då dem tog upp ubåten Kursk iofs var det på grundare djup men likväl...

Det är mer än kört för besättning och dem som följde med i denna ubåt det är mer ett uppdrag att få upp ubåten och ge anhöriga ett avslut än låta farkosten ligga kvar på botten, Det kommer ta sin tid innan man kan få upp den gissar jag nog rakt av och vad som orsakat detta förmodligen så gav antingen konstruktion vik eller så dog elektroniken som driver farkosten!

Kul att du nämner Kursk som låg på 108 meters djup. Denna tråds u-båt ligger på 3800 meters djup. Det är totalt omöjligt att bärga denna farkost inom ett dygn.

Såg en u-båts-expert i SVTs Morgonstudion som sa att det inte finns något land i världen som har teknik att rädda u-båtar på detta djup. Är hela ”räddningsinsatsen” bara for show?
Citera
2023-06-21, 09:28
Bannlyst
Ni som följer internationell media, har dom sagt hur lång tid det skulle kunna ta att få upp den, om dom hittar farkosten?
Dom måste ju ner med en annan farkost och fästa kablar runt farkosten innan dom kan börja hissa upp den och det kommer ju ta väldigt lång tid.
När dom bogserade upp Peter Madsens ubåt så tog det många timmar för det var strömmar och den låg väl inte speciellt djupt.
I den utmärka serien om mordet på Kim Wall ”utredningen” ser man i början på trailern när dom hissar upp hans ubåt..
https://m.youtube.com/watch?v=q7Sb0eMaSNs&pp=ygUUVXRyZWRuaW5nZW4ga2ltIHd hbGw%3D

Tänk då att göra detsamma med en större och mycket tyngre farkost som troligtvis ligger på 4000 meters djup, omöjligt uppdrag att utföra inom 30 timmar.
Citera
2023-06-21, 09:29
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nä, de förtjänar förstår inte att dö för det!

De förtjänar att ta konsekvenserna av sina beslut. Det är vad de förtjänar.

Minst förtjänar förstås 19-åringen det, som litade på sin idiot till pappa.
Citera
2023-06-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Förtjänar och förtjänar, ingen människa "förtjänar" att dö. Men det kan vara mer eller mindre synd när någon dör. När det gäller miljardärer så existerar ingen sympati från mitt håll, i något sammanhang. Skulle Jeff Bezos dö i en raketxplosion på väg till rymden skulle jag fira.

Jag önskar utsugarna i ubåten en snabb, smärtfri död. Jag är en human stormakt på så vis.

Har väl lite samma åsikt.
Det är synd om människor som dör men när överrika människor ger sig ut på dokumnterat riskabla resor för att stilla sitt behov känns det som helt OK att de går bort.
Samma med dessa som köper sig ett besök på mount everest.
Citera
2023-06-21, 09:33
Medlem
Har läst i princip allt jag kan komma över och tyvärr är väl sannolikheten i princip 0,001 att detta slutar lyckligt.

Även om de mot förmodan lyckas lokalisera ubåten/farkosten så är det väl ändå i princip omöjligt att få upp den inom tidsramen på det djupet.

Bara 200-300 meter innebär enorma problem och utmaningar. Tragiskt

Enda möjligheten är att de finner farkosten på ytan.
Citera
2023-06-21, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kul att du nämner Kursk som låg på 108 meters djup. Denna tråds u-båt ligger på 3800 meters djup. Det är totalt omöjligt att bärga denna farkost inom ett dygn.

Såg en u-båts-expert i SVTs Morgonstudion som sa att det inte finns något land i världen som har teknik att rädda u-båtar på detta djup. Är hela ”räddningsinsatsen” bara for show?
Japp, för dom måste ner med en annan farkost och fästa kablar, och enligt experter så tar det dagar att få dit en farkost med moderskepp som klarar uppdraget, så enda chansen är om dom hittar farkosten vid vattenytan.
Citera
2023-06-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Är det bara jag som myser lite inombords när förmögna blodsugare hamnar i trubbel?

Tänk vad mycket trevligt man hade kunnat göra för sina medmänniskor för pengarna de kastat på att besöka ett vrak på havets botten? De hade heller aldrig hamnat i situationen de är i nu om de inte hade letat efter självförhärligande trams att bränna pengar på.

Tror det endast är du som myser när någon annan genomgår ett oerhört lidande. Tror det är kopplat till fattigdom och misslyckande

Konsekvenserna får dom ta men ingen förtjänar deras öde...
Citera
2023-06-21, 09:37
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
De förtjänar att ta konsekvenserna av sina beslut. Det är vad de förtjänar.

Minst förtjänar förstås 19-åringen det, som litade på sin idiot till pappa.

Jag tror snarare det var 19-åringen som övertygade sin pappa. Tonåringar tycker väl det här är "skithäftigt"? Pappan vågade nog inte låta honom gå ner ensam med fyra främmande människor.
Citera
2023-06-21, 09:37
Medlem
Vart är det djupast i Sverige ? Östersjön utanför Gotland måste väll vara flera tusen. Mäktigt ändå

Tycker att räddningen borde vara enkel det är 2023. Fan för över 80 år sen dök en människa ner på 11000 meter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in