2023-06-21, 09:04
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Var ute med hunden och såg denna utanför helt ensam i solen, såg inte ut och må så vidare bra, men det ser ut som en kanin i mina ögon?

https://i.imgur.com/u3hUT3T.jpeg

Ville inte att den skulle ligga i solen nära bilvägar så tog in den tillfälligt och tänkte släppa den på andra sidan vägen vid en park
Citera
2023-06-21, 09:16
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majd.Al.Sultan
Var ute med hunden och såg denna utanför helt ensam i solen, såg inte ut och må så vidare bra, men det ser ut som en kanin i mina ögon?

https://i.imgur.com/u3hUT3T.jpeg

Ville inte att den skulle ligga i solen nära bilvägar så tog in den tillfälligt och tänkte släppa den på andra sidan vägen vid en park

Det ser ut att vara en harpalt. Lägg tillbaka den nära där du tog den, under någon buske eller bland högt gräs som skyddar den. Mamman placerar ut sina ungar lite här och var och hoppar dit och ger dem mjölk några ggr/dygn. Utan modersmjölk dör den. Den kan ännu inte överleva på morötter och liknande. De brukar ligga stilla och trycka, om den springer iväg triggar den förföljare. De rör sig bara lite grann i området mamman har placerat dem i.
Citera
2023-06-21, 09:27
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Det ser ut att vara en harpalt. Lägg tillbaka den nära där du tog den, under någon buske eller bland högt gräs som skyddar den. Mamman placerar ut sina ungar lite här och var och hoppar dit och ger dem mjölk några ggr/dygn. Utan modersmjölk dör den. Den kan ännu inte överleva på morötter och liknande. De brukar ligga stilla och trycka, om den springer iväg triggar den förföljare. De rör sig bara lite grann i området mamman har placerat dem i.

Ok funkar det på andra sidan vägen i en park där harar brukar hålla till? Ca 40 m bort max.

Där jag hittade den finns inget skydd eller något och bara en väg
Citera
2023-06-21, 21:11
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är inte ett husdjur.

Husdjur --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2023-06-21, 22:54
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majd.Al.Sultan
Ok funkar det på andra sidan vägen i en park där harar brukar hålla till? Ca 40 m bort max.

Där jag hittade den finns inget skydd eller något och bara en väg

Du lägger den där du hittade den eller så smackar du den i backen så den dör direkt.
Citera
2023-06-22, 08:18
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
La tillbaka den där den låg typ en halvtimme efter jag hittade den, den ligger kvar nu på morgonen, hoppas att mamman lämnat den där och matade den i natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in