2023-06-20, 23:09
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bismaerkt
Det var min andra teori..
Ja vi får leka mousetrap. Vem är mördaren?
Citera
2023-06-20, 23:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Du menar ägaren som sitter i sin egen konservburk fyra kilometer under havsytan?

Fast ägaren är väl ändå företaget OceanGate, inte han som styrde ubåten.
Citera
2023-06-20, 23:10
Medlem
SodaFointains avatar
Ingen intervju i media innan de åkte. Borde ha varit
Citera
2023-06-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det var lite som jag tänkte då, när jag såg XBox controllern - Om de har en XBox controller för styrning, vad har de då valt för grejer i övrigt till den där ubåten. Är det kanske lite lego-motorer och meccano-prylar också.

Åsså visar det sig att de har kört med en "experimental viewport" som inte följer standard för denna typ av ubåtar, och de har blundat för defekter i, vad jag förstår, tryckskrovet. Riktigt riktigt riktigt illa.

Ja, då finns det tyvärr all anledning att befara att ubåten har sprungit läck eller till och med imploderat.
Jepp, vad jag har trott från dag 1. Den pallade inte för trycket, det är bara rester kvar, men de dog snabbt i alla fall.
Citera
2023-06-20, 23:11
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Stockton Rush, during a segment aired by "CBS Sunday Morning," said "we run the whole thing with this game controller" while holding up what appears to be a modified Logitech F710 wireless gamepad.

The device first debuted in 2011, according to the gaming website Dexerto, and a refurbished version of it currently retails for $30 on Amazon.

- https://www.msn.com/en-us/travel/news/oceangate-titan-submarine-operated-by-video-game-controller-ceo-says/ar-AA1cNS9S

Att nära alla kontrollbord som kommunicerar med livsviktiga system inte ser mycket annorlundare ut 2023 än de gjorde 1950 bottnar i att input har en fallenhet av att ibland bråka. Robust går före sleek i dessa fall.

Jag antog i min enfald att spelkontrollen var något som man lät turisterna flippra runt med (illa i sig) 4K ner i plurret medan exempelvis ned- och uppstigning samt säkerhetssystem (enligt egen utsago ska man sitta på 7...) sköttes av ett desto betydligt mer rejält interface.

Tydligen inte.
Senast redigerad av Sqrbanken 2023-06-20 kl. 23:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Du menar ägaren som sitter i sin egen konservburk fyra kilometer under havsytan?
Ja jag tror att, om han är vid liv, svettas pga flera anledningar.
Citera
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Vad spelar en signatur på ett papper för roll när du ligger död i en båt på 4k meters djup stendöd?

Signera papper eller ej - ty dom är lika döda ändå

Möjligtvis att de borde ha tänkt ett varv till när de läste att de fick stå för riskerna själv när de hoppade ned i den där plåtburken.

Jag undrar om de efterlevande kan stämma tillverkarna, fast det där dokumentet undertecknades.
Citera
2023-06-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Kanske är dumma frågor men hur bärgar man en sådan ubåt om den nu sitter fast? Är det möjligt för någon passagerare att simma ut, utan att resten av besättningen dränks och få loss den? Varför har man inte GPS på båten verkar ju vara problematiskt att överhuvudtaget hitta den?

Nej det är inte möjligt att simma ut. Dina lungor krossas.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det verkar vara en farkost som är byggd med "billiga" delar. Oerhört primitiv inredning, en joystick från en xbox, ingen nödsändare, ingen fungerande kompass på djupet eller system för att hitta skeppsvraket och nu fönster som inte kan gå djupare än 1300 meter. Den sista detaljen kommer konstruktörerna att få förklara länge.

Finns ju ett par till företag som skall erbjuda liknande resor (om jag har förstått det rätt). Skulle vart intressant att veta deras pris på en resa ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Jepp, vad jag har trott från dag 1. Den pallade inte för trycket, det är bara rester kvar, men de dog snabbt i alla fall.

Barack Eobola ; tänk på att det kan finnas vänner och bekanta till miljardären eller någon av de andra som läser här
Citera
2023-06-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
återigen, tryck kan inte komprimera vatten. organ med luftfickor som öron och lungor komprimeras. i lungornas fall beroende på utandning/inandning. om de inte är fyllda med luft kan de alltså inte komprimeras.

Även vatten komprimeras även om det brukar beskrivas som inkompressibelt inom termodynamiken där man jämför vätska med gaser.

Inte ens metaller är totalt inkompressibla. Ta en titt på E-modulen för olika material så kanske du förstår.

Och framför allt så vävnaden i din kropp blir nog ändå ganska komprimerad, 3800 meter vattenpelare motsvarar alltså 380 kg på varje kvadratcentimeter av din kropp. Eller 38 ton på varje kvadratdecimeter av din kropp.
Citera
2023-06-20, 23:15
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ingen i hela tråden som har svaaret på min fråga kring hur man helt kan tappa kontakten med denna farkost?

Riktigt Lågfrekventa radiovågor kan nå ett djup på 120 meter ca, om man har den utrustningen. Eftersom dom förmodligen är betydligt djupare än det så blir det omöjligt.

Fann det svaret efter en snabb googling

Dom har ingen signalutrustning som kan penetrera vattnet med andra ord, för att det inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in