2023-06-20, 22:56
Medlem
OneTaps avatar
tja. ja har fått tag på ett trä skjul som ja ska bygga om till en bad tunns platå. mått: 2m x 2m x 3.60m. plåt tak o vanliga trä väggar. ett el uttag o en lys knapp.

ja har några funderingar.

först o främst så hade ja tänkt såga ner en av väggarna så de blir öppet till naturen. finns de då risk att konstruktionen försvagas o kanske rasar ihop om de blåser våldsamt eller tö snöar? lösningen kanske e en stöd pelare om de nu krävs eller e de över flödigt?

också funderar ja på hur ja ska va säker så ja inte sågar igenom el kabeln? ingen aning hur dom dragit men el uttaget sitter mitt emot väggen ja ska ta bort så de borde kanske inte gå nåt el kablage där? lys knappen sitter dock på väggen som ska ner så ja tror ja får offra den. då undrar ja om de kan finnas lik ström eller nån spänning som "sitter kvar" i lamp knapps ledningen o möjligen ge mig en stöt när ja sågar?

ja funderar också om de finns risk att golvet ger vika eftersom de e ett lite upp höjt vanligt trä golv o de ska hålla för en bad tunna på 1000 liter o 2 personer på 150kg samman lagt. möjligen skulle ja kunna förstärka o lägga betong plattor under om de krävs?

o en sista fråga. finns de nån bra impregnering eller olja så inte träet ruttnar? har hört att trä olja eller epoxy eller trä sprit skulle kunna funka. va skulle ni använt i mitt fall?

ja e inte så händig så ja skulle uppskatta jätte mycke om nån kan komma med råd till mitt sommar projekt =)
Citera
2023-06-21, 00:32
Medlem
Bubba00s avatar
Jag ska svara utförligt imorgon! Klart du ska få till detta fint!
Citera
2023-06-21, 11:11
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Jag ska svara utförligt imorgon! Klart du ska få till detta fint!
tack ja de hoppas ja =)
Citera
2023-06-21, 23:18
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
tack ja de hoppas ja =)

Jag återkommer imorgon. Det blev en lång arbetsdag idag!
Citera
2023-06-21, 23:37
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Jag återkommer imorgon. Det blev en lång arbetsdag idag!
ingen brådska. ja har börjat med o riva ner väggen idag o tog släggan först sen såga ja bort den =) ingen el stöt fick ja heller för ja knipsa av en sladd men de va inga problem. nu återstår de o spana om taket börjar svikta o sen ska ja fortsätta o eventuellt lägga in betong plattor under golvet o olja in träet.
Citera
2023-06-24, 15:39
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
ingen brådska. ja har börjat med o riva ner väggen idag o tog släggan först sen såga ja bort den =) ingen el stöt fick ja heller för ja knipsa av en sladd men de va inga problem. nu återstår de o spana om taket börjar svikta o sen ska ja fortsätta o eventuellt lägga in betong plattor under golvet o olja in träet.

Hur har det gått med projektet? Har du rivit väggen ännu? Hur stabila är återstående tre väggar?

Vilken typ av grund står stugan på? Står virket direkt på fuktig mark?
Citera
2023-06-24, 20:19
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Hur har det gått med projektet? Har du rivit väggen ännu? Hur stabila är återstående tre väggar?

Vilken typ av grund står stugan på? Står virket direkt på fuktig mark?
de går bra. ja har sågat ner väggen o väntar nu på o få mina betong plattor. dom andra väggarna verkar stabila för de e inget snett än så länge o taket ser också rakt ut. grunden de e vanlig gräs matta. fuktig mark vet ja inte. hur kollar man de? =)
Citera
2023-08-18, 15:46
Medlem
OneTaps avatar
nu är de färdig byggt =)
Citera
2023-08-24, 18:04
Medlem
Citat:
nu är de färdig byggt =)

Håller den. Eller rasa allt? Hur blött äre utanför tunnan? Innanför? Tänkte göra en liknande så alla ärfarenheter uppskattas.
Citera
2023-08-25, 12:31
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carstenlorange
Håller den. Eller rasa allt? Hur blött äre utanför tunnan? Innanför? Tänkte göra en liknande så alla ärfarenheter uppskattas.
de blev kanon. ja kan rekommendera en bad tunns platå till alla. golvet e betong förstärkt så ras risken e nära inpå noll. o de blir bara blött utanför när man skvalpar runt extra mycke =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in