2023-06-20, 20:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Läste Weibulls dokument
https://usercontent.one/wp/www.palmemordsfilmen.se/wp-content/uploads/2022/10/Palmemordet-28-februari-1986-Ver-2.3.2.pdf?media=1631885214

Enligt det var SE med i en skytteklubb i Täby. Har han blandat ihop den med den här skytteklubben månne?
https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstrom-deltog-i-elva-skyttetavlingar/

"Engström var medlem i skytteklubben på sin dåvarande arbetsplats Armetygförvaltningen, som bland annat ansvarade för vapen och ammunition."

Oavsett det så en ganska intressant hypotes av det som hände före mordet. Stämmer i så fall också ganska bra med att SE verkade ha bråttom i receptionen, enligt PH, trots att han hade10 minuter på sig till tåget. Även SE:s löpväg efter skotten och förklaringen till återkomsten till Skandia känns rimliga. Även återkomsten till Skandia måndagen den 3 mars.

Själv gillade jag följande avsnitt med tanke på nya skruvade uppgifter:
Vid Tunnelgatan lägger SE sin högra hand på Olofs axel och skjuter med vänster hand, se bild 2. Skottet går igenom Olofs slips och går sedan igenom Lisbeths mockarock där den snuddar Lisbeths rygg. Kulan hamnar på trottoaren på andra sidan om Sveavägen (K2:K1). SE skjuter ytterligare ett skott som träffar Olof i ryggen, går igenom bröstet och troligen ut genom båda händerna som han håller mot bröstet
.

Finns det verkligen belägg för att OP blev skjuten genom händerna? Det var helt nytt för mig!
Citera
2023-06-20, 21:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Själv gillade jag följande avsnitt med tanke på nya skruvade uppgifter:
Vid Tunnelgatan lägger SE sin högra hand på Olofs axel och skjuter med vänster hand, se bild 2. Skottet går igenom Olofs slips och går sedan igenom Lisbeths mockarock där den snuddar Lisbeths rygg. Kulan hamnar på trottoaren på andra sidan om Sveavägen (K2:K1). SE skjuter ytterligare ett skott som träffar Olof i ryggen, går igenom bröstet och troligen ut genom båda händerna som han håller mot bröstet
.

Finns det verkligen belägg för att OP blev skjuten genom händerna? Det var helt nytt för mig!
Det var nytt för mig också, antar det finns i något protokoll för sånt hittar man väl inte bara på.
Citera
2023-06-20, 21:03
Avstängd
Citat:
Det var nytt för mig också, antar det finns i något protokoll för sånt hittar man väl inte bara på.

Finns det verkligen dokumentation om att Palme skjutits med två skott? Har jag inte sett eller läst någonstans (iaf inte i seriösa sammanhang).
Citera
2023-06-20, 21:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Finns det verkligen dokumentation om att Palme skjutits med två skott? Har jag inte sett eller läst någonstans (iaf inte i seriösa sammanhang).
Ja det där var onekligen lite märkligt, även om det skulle stämma.
Citera
2023-06-20, 21:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag tror inte vi ska lägga för stor vikt vid vad JW skriver. Jag räknar inte honom till "seriösa sammanhang".

Han är väl ärketypen på någon som har ogrundat höga tankar om sig själv och "löser" MOP på mindre än en vecka.

Självklart blir den presenterade "lösningen" full med faktafel och logiska kullerbyttor med det arbetssättet.
Citera
2023-06-20, 21:30
Avstängd
Citat:
Jag tror inte vi ska lägga för stor vikt vid vad JW skriver. Jag räknar inte honom till "seriösa sammanhang".

Han är väl ärketypen på någon som har ogrundat höga tankar om sig själv och "löser" MOP på mindre än en vecka.

Självklart blir den presenterade "lösningen" full med faktafel och logiska kullerbyttor med det arbetssättet.

Du har säkert rätt. Vill dock minnas att det är någon figur till, som varit inne på detta med att Palme blev skjuten två ggr. Kan inte minnas vem, kanske någon Hedberg eller Dammergård-mupp, eller "matte".

Kulhålet (utgångshålet) i slipsen stämmer väl rätt bra med vart kulan gick in i ryggen?
Citera
2023-06-20, 21:40
Medlem
Citat:
Läste Weibulls dokument
https://usercontent.one/wp/www.palmemordsfilmen.se/wp-content/uploads/2022/10/Palmemordet-28-februari-1986-Ver-2.3.2.pdf?media=1631885214

Enligt det var SE med i en skytteklubb i Täby. Har han blandat ihop den med den här skytteklubben månne?
https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstrom-deltog-i-elva-skyttetavlingar/

"Engström var medlem i skytteklubben på sin dåvarande arbetsplats Armetygförvaltningen, som bland annat ansvarade för vapen och ammunition."

Oavsett det så en ganska intressant hypotes av det som hände före mordet. Stämmer i så fall också ganska bra med att SE verkade ha bråttom i receptionen, enligt PH, trots att han hade10 minuter på sig till tåget. Även SE:s löpväg efter skotten och förklaringen till återkomsten till Skandia känns rimliga. Även återkomsten till Skandia måndagen den 3 mars.
Han har så många fel.

Inte seriös.

Vilka fel hittar du?

Finn Fem Fel

Citera
2023-06-20, 21:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du har säkert rätt. Vill dock minnas att det är någon figur till, som varit inne på detta med att Palme blev skjuten två ggr. Kan inte minnas vem, kanske någon Hedberg eller Dammergård-mupp, eller "matte".

Kulhålet (utgångshålet) i slipsen stämmer väl rätt bra med vart kulan gick in i ryggen?

Jag tror de hakar upp sig på att det är två hål i slipsen. Det beror rimligen på att skottet gått igenom där slipsen varit vikt nära knuten.

Jag tror inte lösningen till MOP ligger i detaljer på fibernivå utan jag tror man ska höja blicken lite för att inte missa helheten.

Hedberg är nog mer inne på att OP sköts noll gånger och pruttkudde dessvärre. (Ibland händer det att dikten överträffar verkligheten...)

SE gör ganska bra "medicinska" observationer när OP ligger ned trots att obduktionsprotokollen var hemligstämplade lång tid efter mordet.
Citera
2023-06-20, 21:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
Att peka ut LJ som GM blir ingen bra "vilseledning" heller, då LJs hår och kroppslängd är väsensskilda från det signalement som vittnen uppger på GM. Det är också känt i maj att YN mött både LJ och GM så utpekandet av LJ blandar inte bort några kort för Polisen.

Statistik visar också att brev skrivna samma datum oftast inte är skrivna av samma person. Jämför gärna med Skelleftehamnsbreven som skrevs av samma person men som postades olika datum.
Visst, med facit i hand nu 2023 kanske. Men här måste man väl utgå ifrån det signalement som polisen hade gått ut med i Extra Rapport kl. 04:00, dvs. att mördaren var en yngre man i mörkblå täckjacka. Och i det läget som rådde vid den tiden så är det väl inte orimligt att tänka sig att mördaren kan ha velat ta chansen och rikta polisen uppmärksamhet mot vittnet Lars J (som såg ut just så här).
Citera
2023-06-20, 22:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, med facit i hand nu 2023 kanske. Men här måste man väl utgå ifrån det signalement som polisen hade gått ut med i Extra Rapport kl. 04:00, dvs. att mördaren var en yngre man i mörkblå täckjacka. Och i det läget som rådde vid den tiden så är det väl inte orimligt att tänka sig att mördaren kan ha velat ta chansen och rikta polisen uppmärksamhet mot vittnet Lars J (som såg ut just så här).

Men känns det rimligt att "chansa" på att utredare hos Polisen inte skulle jämföra och sammanställa olika vittnesmål? Trodde GM-SE att Polisen bara skulle lägga ned utredningen om han lyckades peka ut ett vittne som GM?

Jag tycker inte det håller som motiv att peka ut LJ i gränden.

Som vittne kunde nog SE suggerera sig själv till att tro att LJ var GM. Vittnet SE såg aldrig någon GM.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-06-20 kl. 22:12.
Citera
2023-06-20, 22:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Texten är uppenbarligen skriven av antingen en tokstolle eller en person som vill förlöjliga teoribildningen kring SE. Men hur många förutom Ålandskvinnan, Linder och möjligen Irvell misstänkte SE så tidigt som i maj 86? Känner ni till någon mer? Och hur många tokstollar var så pass inlästa på SE redan då, "20 meter ifrån" ...
Brevskrivaren "Pusselbitens" resonemang går ut på att det kan ha funnits två män med en utstyrsel liknande SE:s kring mordplatsen och/eller flyktvägen. Och kollar man på hur den här idén kan ha uppstått så hamnar man tillbaka till Rapports Extrasändning kl. 04:00 (där det talas om osäkra uppgifter om två män i långa mörka rockar).

Sedan föreslår SE just en sådan lösning i aprilförhöret, och så kommer alltså två veckor senare "Pusselbiten" med liknande lösning. Nästa som tar upp det här är Håkan Ström i sitt PM 1987, där han skriver om någon som kan ha varit klädd som SE och sprungit på David Bagares gata.
Senast redigerad av Draifos 2023-06-20 kl. 22:06.
Citera
2023-06-20, 22:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han har så många fel.

Inte seriös.

Vilka fel hittar du?

Finn Fem Fel

Observationen av LJ är fel tidsmässigt, sedan det där lite konstiga med skottordning och vänsterhand är väl det mest uppenbara, möjligen inspirerad av Borgnäs?

Sedan fick han väl till det också att SE gått ut två svängar, vid 20-tiden och vid 21.tiden, det kan iofs stämma men är inte dokumenterat på nåt sätt, väl?

Det som är lite intressant är hans hypotes att SE sett makarna Palme vid 21-tiden och att han då räknade med att de skulle ta tunnelbanan hem. Då var ju Dekorimahörnet ett lämpligt ställa att vänta in dem på med tanke på flyktmöjligheten, det vill säga slinka in bakvägen tillbaka in på Skandia. Enligt PH hade han haft bråttom i receptionen och tittat på klockan trots att han hade minst tio minuter på sig till det tunnelbanetåg han påstod sig tänkt ta. Något eller någon störde de planerna så det blev en lite längre runda.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-20 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in