2023-06-20, 11:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Poängen med politik är att tänka kortsiktigt. Det är så man vinner val. Hellre pengar i handen, som kna brännas på meningslöst valgodis, än en ljus framtid på sikt.

Poltiiker tränas i att tänka kortsiktigt. Tiden efter nästa val existerar inte. Det är därför man inte kan lägga viktiga uppgifter i samhället på politiskt styrda organisationer. Desto snabbare väljare lär sig det desto bättre....
Hm, exakt detta genomsyrar SBB på alla sätt. Inklusive att hålla sina väljare/aktieägare glada med fina tillrop, valgodis, och meninglösa påhitt oavbrutet.

SBB var alltid ett politiskt projekt. En marknad kan dock inte politiseras eller styras på lång sikt.
Citera
2023-06-20, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Herr Illvilja lär gå samma öde till mötes som Mats O Sundqvist. Man får väl hoppas att likväl som Mats O, en fyrhjuling tar Herr Illvilja av daga. Sådana samhällsförstörare behövs inte i Sverige.
Mats O, drog väl inte 250K aktieägare i med sig i abyssen. Var väl ett privatägt bolag. Bankerna förlorade väl en del på kort sikt. Men dom utmätte allt.
Har missat att han omkom med en ATV.
Mats O hade inte direkt någon hög svansföring jämfört med IB.
Senast redigerad av Perpetuate 2023-06-20 kl. 13:29.
Citera
2023-06-20, 20:50
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Hela logistea-innehavet avyttrat nu !

Den närmast totala kollapsen och brandsläckningspsykosen efter helt huvudlösa affärer fortskrider. Belånat sig som en idiot, och dessutom i aktier med en stockpickerstrategi i klass med en apa som kastat pil på olika lappar med företagsnamn i förhoppningsbolag och fastighetsbolag.

Han puttar det oundvikliga framför sig och har inte lyckats med en enda aktieaffär på plus. Den portföljen är en ren katastrof. Nu droppar han av innehaven ett efter ett och får pengar som håller honom flytande några veckor till.

Samtidigt håller han fast vid sitt sjunkande skepp SBB med en dåres envishet.

Min bedömning (som kan vara fel eller ofullständig) av hans senaste kända innehav (enligt Holdings) är att han gått från en förmögenhet på ca 10-11 miljarder till Minus 700 miljoner på ett år.

Om SBB aktierna är värda noll (vilket är den rimligaste värderingen) så summerar vi den totala skuldbördan till (ca) minus 1,5 miljarder kronor när alla tillgångar är sålda. Det är rätt anmärkningsvärt då han var god för mellan 10-11 miljarder för ett år sedan.

Jag tycker också IB:s privata förehavanden på aktiemarknaden är intressanta. Jag skriv ett litet inlägg om det tidigare och kom till ungefär samma slutsats som du.

(FB) Samhällsbyggnadsbolaget i Norden - SBB B SBB D

Enligt Avanzas uppgifter från Holdings per 31 mars i år var IB största ägare i Logistea med 19,3% av kapitalet. Vet ej till vilket pris IB köpte in sig men aktien har backat nästan 70% sedan noteringen på Nasdaq Stockholm. Jag undrar hur mycket analys som ligger bakom hans aktieköp egentligen. Hans riskspridning är närmast obefintlig och kärnan i hans innehav är hårt räntedopade fastighets- och förhoppningsbolag.

Det skulle vara intressant att veta vad som händer bakom kulisserna i SBB just nu. Troligen är det många gamar som cirkulerar över kadavret och väntar på rätt tillfälle.
Citera
2023-06-21, 00:14
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetuate
Har IB gått helt under jorden?
Inte en tweet sedan mitten av april. Extrastämman undvek han.

Tror inte ib mår så bra nu, tror han gått in i väggen!
Citera
2023-06-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Tror inte ib mår så bra nu, tror han gått in i väggen!
Kanske schappat.
Någon i Nynäshamn bör ju veta.
Senast redigerad av Perpetuate 2023-06-21 kl. 00:19.
Citera
2023-06-21, 09:45
Medlem
Atamons avatar
SBB 207264 ägare bara hos Avanza!
Vad är det för aktienoviser?
Har väldigt svårt att se hur aktieägarna ska kunna komma ur dethär med ett värde över 5 kr per aktie!

Det blir såhär gång på gång! Sedan vill många av dem aldrig mer hålla på med aktier.

Edit: Där gick den under 4 kr igen.
Senast redigerad av Atamon 2023-06-21 kl. 09:54.
Citera
2023-06-21, 16:40
Medlem
Citat:
Har väldigt svårt att se hur aktieägarna ska kunna komma ur dethär med ett värde över 5 kr per aktie!

Det blir såhär gång på gång! Sedan vill många av dem aldrig mer hålla på med aktier.

Tror att dom flesta hoppas på mirakel?
Eller ja skulle sålt innan nu skit samma.
Tredje. Den kommer snart gå upp som en raket så ja blir rik.

Oavsett vilket dom som inte kan läsa o sålt för längesedan är ett förlorat looser lag.
Dom kan sitta på placera o drömma om kurser runt 20 kr eller mer. Vet inte vad som skrivs då ja inte är inne på den pajas sidan längre.
Citera
2023-06-21, 17:30
Medlem
Citat:

Är det samma ägare som från toppen?? Några kanske?

Tror många spekulerat eller spekulerar under resans gång.
Citera
2023-06-21, 18:13
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetuate
Kanske schappat.
Någon i Nynäshamn bör ju veta.
Som jag har skrivit tidigare i tråden, han verkar ha en historia att schappa när det hettar till.
Han var ju inte kvar i Montenegro när det hettade till där trots att han borde ha stått i fronten så som en riktigt man.
Citera
2023-06-21, 18:16
Medlem
Snart börjar det kännas som att det blir dags för en chans-post? Men det kanske ska rasa på lite mera först. Det var länge sedan jag hörde något positivt om SBB även om den nya VD har uttalat sig lite i positiva ordalag. Vad tror ni finns det något ljus i slutet av tunneln?
Citera
2023-06-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Snart börjar det kännas som att det blir dags för en chans-post? Men det kanske ska rasa på lite mera först. Det var länge sedan jag hörde något positivt om SBB även om den nya VD har uttalat sig lite i positiva ordalag. Vad tror ni finns det något ljus i slutet av tunneln?

Nä.

Men jag tror inte på kk, men heller inte kurs på tvåsiffrigt.

Det är väl tysta perioden nu? De har lagt munkavle på Lilla Baljan tror jag... håll tyst annars... tar vi dina aktier.
Citera
2023-06-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Som jag har skrivit tidigare i tråden, han verkar ha en historia att schappa när det hettar till.
Han var ju inte kvar i Montenegro när det hettade till där trots att han borde ha stått i fronten så som en riktigt man.
Kan fråga sig vad EBM gör. Undrar hur mycket pengar han har gömt utomlands. SBB gav 60MSEK till Ukraina, undrar vart dom pengarna tog vägen.
Senast redigerad av Perpetuate 2023-06-21 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in