Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
Tragiskt tror inte de varit riktigt medvetna om faran trots ovan rapport. Inkompetens eller ren dumhet? Så här tror jag det gick till så här vid semestertider brukar företag göra större underhållsarbeten så även här.
Efter att läst på lite om företaget som kom igång med produktionen i hösten 2022 så är det mycket troligt att det var första gången tanken skulle rengöras som är en del i tvättningen av plastråvaran (tänk tex matförpackningar med matrester) vattnet i tanken är ett slutet återvinningssystem som består av en övre och en undre tank / behållare. Nu var det dax att rengöra, systemet tappas på vatten mat/rötrester blir kvar i botten i den nedre tanken och börjar brytas ner och svavelväte bildas som är tyngre och finns därmed kvar i tanken. Här är det brist på en fullgott system för att vädra ut gasen och/eller använda korrekt skyddsutrustning vid rengöringen som fallerat.
Det är min lekmanna annalys om händelsen och här kommer nog både VD och platschefen bli åtalade gissar jag.
Tror din analys stämmer. Tydligen var produktionslinan ny och oprövad i norra Europa. Hur löser liknande företag i andra delar av världen svavelväte-problemet? Sker informationsutbyte kring säkerhet/risk?
Citat:
– En stor del av det plastmaterial som hushållen sorterar går inte till återvinning. Det går från returstationen, via sorteringen, direkt till förbränning, förklarar Josef Tapper, VD på Omni Polymers. Det handlar om mjuka plastförpackningar som brödpåsar eller ostförpackningar. Dessa material har fram tills nu dömts ut. Men om man istället inser användbarheten i ett bra polyolefin material kan man mycket väl återvinna dessa.
Omni Polymers har jobbat hårt och intensivt med att utvärdera maskiner och processer och slutligen hittat en lösning: En produktionslina som kan hantera mixad plast och producera en användbar och hållbar produkt: polyolefingranulat.
https://www.siemens.com/se/sv/produk...ipolymers.html