2023-06-17, 17:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nej men du behöver inte flyga helikopter på 60m höjd i krig heller.
Sluta gör dig dummare än du redan är du fattar vad jag menar

Det är du som gör dig dum. Att flyga bakom ett träd skyddar dig bara från radar vid samma höjd som din positition och trädets höjd, inte från en radar i ett plan som flyger på betydligt högre höjd. Det är grundläggande trigonometri och enklaste belägget att Oswald inte sköt kulan som hamnade i vindrutan på JFK-limousinen.
Citera
2023-06-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så är F16 Block 50 och Gripen C likvärdiga i det mesta. Gripen har dock ett övertag när det gäller att använda vapen och att starta från korta banor. Gripen kan använda SS vilket F16 inte kan göra. Möjligtvis det går att fixa till iofs. Men intressant att Ukraina ska skicka stridspiloter till Sverige för att utvärdera Gripen iaf. finns en film som jämför planen.

https://youtu.be/owk0v-IrIrg
Jo dom är rätt så lika men gripen saknar sead förmåga vi har inte HARM vilket är kanske det viktigaste Ukraina behöver för att slå ut ryskt luftvärn.
Gripen är mycket bra men just att slå ut luftvärn är den inte så bra på.
Sedan har gripen ochså fördelar mot f16 men f16 skulle kunna stänga hela Ukrainas luftrum det kan inte gripen.
Citera
2023-06-17, 17:56
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Lämnar han över makten till ett förnuftigt styre, så hade inte jag heller sörjt hans död.

Fy fan vad jag hatar mig själv för att ställa den här frågan.

Låt oss anta att Putin dör, vem kommer att ta över hans roll?

Missförstå mig rätt här nu. Men jag tror att alla i kulisserna där bara kommer bli värre än vad Putin är. ..Så man måste fostra någon där att bli bättre, det är kanske svaret på frågan..
Citera
2023-06-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Fy fan vad jag hatar mig själv för att ställa den här frågan.

Låt oss anta att Putin dör, vem kommer att ta över hans roll?

Missförstå mig rätt här nu. Men jag tror att alla i kulisserna där bara kommer bli värre än vad Putin är. ..Så man måste fostra någon där att bli bättre, det är kanske svaret på frågan..

Om Putin dör tror jag inte mycket kommer att hända direkt men det kommer nog att vi en rejäl maktkamp.
Skall de bli en rejäl förändring i agerandet och politiken krävs att folket reser sig och kastar ut ledarskiktet.

Kommer det att hända troligen men det kan ta några år till och frågan är hur mycket skit och ondska nuvarande styret kommer att skapa, både innom Ryssland och för sina grannar.

Jag är tyvärr inte optimistisk.
Citera
2023-06-17, 18:03
Medlem
Citat:
Harm är en robot för sead updrag alltså mot luftvärn. och jo en helikopter kan ligga presis under trädtoparna och använda sina vapen dom har flir för att uptäcka markmål. sedan har tex mi28 radar över rotorbladen vilket gör att den kan söka mål när själva helikoptern är under trängen vilket gör dom svåra och uptäcka.
men attackhelikoptrar är sårbara mot manpads efter som dom måste vara nära målet dom ska bekämpa.

blir jobbigt för manpads då alligatorerna inte flyger över fronten.
Citera
2023-06-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är du som gör dig dum. Att flyga bakom ett träd skyddar dig bara från radar vid samma höjd som din positition och trädets höjd, inte från en radar i ett plan som flyger på betydligt högre höjd. Det är grundläggande trigonometri och enklaste belägget att Oswald inte sköt kulan som hamnade i vindrutan på JFK-limousinen.
Fast det är inte samma sak en radar får tillbaka enormt mycket ekon fattar du väll om du riktar den ner mot marken? Du kan inte urskilja en helikopter mot marken plus att filtret i en pulsdopler radar gör att den filtrerar bort allt som står still tex marken och en helikopter.
Om tex ett flygplan flyger 90grader från din radar ser du den inte för att den filtreras bort med marken du kan helt omöjligen se en helikopter med en pulsdopler radar som sitter i en f16 så länge den står still.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ll.mit.edu/media/6976&ved=2ahUKEwi9hsfy1sr_AhVOQfEDHSieDh8QFnoECCUQ AQ&usg=AOvVaw1qyj8tYmEfSCRFkHtjuTDs
Senast redigerad av mrsharpangel2 2023-06-17 kl. 18:08.
Citera
2023-06-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
blir jobbigt för manpads då alligatorerna inte flyger över fronten.
Så länge dom inte flyger överfronten utgör dom inget hot heller
Citera
2023-06-17, 18:09
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Tack för svaret.
Varför skulle inte Sverige sälja om det inte är ett alternativ till F-16?

Saknar kunskap om flygplan så är tacksam för svar?
Tror att det beror på att vi inte är med i Nato, skulle vi sälja kan Ryssland jävlas hur mycket de vill, vi har ännu inte Natos skydd.
Stort problem för Nato att de har två förrädare i leden, som medvetet saboterar.
Citera
2023-06-17, 18:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jo dom är rätt så lika men gripen saknar sead förmåga vi har inte HARM vilket är kanske det viktigaste Ukraina behöver för att slå ut ryskt luftvärn.
Gripen är mycket bra men just att slå ut luftvärn är den inte så bra på.
Sedan har gripen ochså fördelar mot f16 men f16 skulle kunna stänga hela Ukrainas luftrum det kan inte gripen.
Men det är väl inga problem att hänga på Haarm på Gripen?? Gick ju på Mig-29 ju. Var har du sett att det skulle vara några problem? Sen fattar jag inte vad du menar med att stänga hela luftrummet?? Haarm slår ju bara mot radar. Ryssen har ju stridsflyg också.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-06-17 kl. 18:11.
Citera
2023-06-17, 18:13
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Knappt så man litar på denna översättningen alltså. Galne Zhuravlyov talar plötsligt klarspråk och säger vettiga saker i Skabeyevas show!! Attackerna från UAF kommer bara att öka menar han. Har han rätt?

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1670089777750614017
Delvis, men pengarna kommer att användas för att bygga upp vad ryssarna har förstört, inte till vapen.
Citera
2023-06-17, 18:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
För att vi har inte så många jas och dom ska användas flera år till. Dom nya jas 39e som vi nu får är färdig levererade 2026.
Vi skulle ha råd och ge bort ett par men det är inte många speciellt inte i dessa tider.
En gissning är att vi kommer beställa fler flygplan inom det närmaste åren.
Sedan är gripen bra på mycket men på dom områden Ukraina behöver sitt flyg är gripen inte så bra.

Gripen är mycket bättre än f16 på luftstrid
Men mycket sämre på att slå ut fiendens luftvärn och fälla bomber även om gripen kan det med.
När kriget är över vilket jag hoppas det är innan året är slut så är det mycket möjligt att sverige säljer gripen till Ukraina.

Egentligen lite of topic men bra info om hur man utvecklar gripen utifrån man studerar kriget i Ukraina.

https://youtu.be/FBSQEInFiKU
Citera
2023-06-17, 18:16
Medlem
Citat:
Men det är väl inga problem att hänga på Haarm på Gripen?? Gick ju på Mig-29 ju. Var har du sett att det skulle vara några problem? Sen fattar jag inte vad du menar med att stänga hela luftrummet?? Haarm slår ju bara mot radar. Ryssen har ju stridsflyg också.

Det krävs en massa säkerhetstester efter att man har ändrat i programvaran. I moderna flygplan skriver man bara en ny app för ett nytt vapen men Gripen kör datorer från 1980-talet. Alla flygplanets system och alla vapen, radar, radiolänkar mm snurrar i samma program. Då kan man inte lägga till något hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in