2023-06-20, 12:45
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Fastnat i ett stort drivande fiskenät och kan nu befinna sig långt från platsen, inte helt orimligt eller?

Det är väl mer troligt de drabbats av någon form av tekniskt fel/problem med skrovet, men det är ju svårt att spekulera om.
Citera
2023-06-20, 12:46
Medlem
Men även om skrovet är i titan och kompositmaterial borde det plinga när man sänder från aktiv sonar, jag förstår inte varför man inte går ned med militära ubåtar, även om man inte når så långt ned kan man avläsa vad farkosten har hamnat och från den militära ubåten sända ned vajrar ned till farkosten för att eventuellt kunna fiska upp den.

Att ligga med räddningsfartyg över platsen duger inte.

Varför sätter man inte in alla resurser?

För övrigt anser jag att svinrika personer dör lyckligare än utfattiga stackare som inte fått uppleva denna spänning.
Citera
2023-06-20, 12:47
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Tänkte att den lilla ubåten kanske fastnat i Titanic . Det är väl bara en massa bråte kvar av den båten ?
Citera
2023-06-20, 12:47
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkukibarnanal
En sökinsats är inledd enligt BBC.
https://pt.se/nyheter/utrikes/atlanten/artikel/turistubat-pa-vag-mot-titanic-forsvunnen/j8dm94yl
Någon som vet mer?

De goda nyheterna är att titanic ligger på botten.
Farkosten är därför konstruerad med marginal för att tåla djupet den liggen på just nu.

Problemet är att det inte finns många farkoster som kan sättas in för akut räddning.
Finns forskningsbåtar men de är halva jorden bort och de är för tunga att lyfta in med helikoptrar.

Lösningen är ubåtar, de klarar de djupen och är på väg dit just nu i högsta hastighet.
De kan både förankra och bärga till ytan. Dock är de militära så man kan inte uppge var de är mer än nödvändigt men gissar de är redan på plats och jobbar just nu.
Citera
2023-06-20, 12:48
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ubåten skall kunna klara passagerarna i 96 timmar, det har gått 8 timmar men tiden rinner iväg, låt säga det har gått 12 timmar.

Då har man gott om tid, 84 timmar att finna farkosten och på något sätt föra upp den till ytan. Jag skulle tro att den fastnat i något där nere och att radiosändaren var ur funktion.

Passagerarna har betalat stora pengar och får extra spänning för pengarna.

Jag tror man löser detta, naturligtvis finns en beredskap och säkerhetstänkande.

Radio går inte genom vatten, i synnerhet inte saltvatten. In definitivt inte på dom djup vi pratar här.
Citera
2023-06-20, 12:49
Medlem
Eatlers avatar
Vid en implosion på detta djup, skulle några delar flyta upp? Likdelar har gaser i sig men på detta djup är de såpass komprimerade att delarnas densitet bör vara såpass hög att de saknar lyftkraft, eller?

Om ubåten dök ner rätt under sin moderfarkost kan man tänka sig att besättningen rusat ut på däck för att spana efter en ev luftmassa som bubblat upp för att bekräfta en implosion.

Jag tror det är strömbortfall, något har bränt en säkring eller liknande och eftersom ingenting är analogt i farkosten så sitter dom fast. Hade dom inte ens en nödknapp i analogt format för att släppa ballast och göra en nödklättring?
Citera
2023-06-20, 12:51
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Två av deltagarna skall vara den brittiska miljardären Hamish Harding och hans fru/sambo.
Hamish har tidigare åkt till rymden som turist.

Ja så verkar det vara

https://www.instagram.com/p/CtmxGHvs1yE/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA ==
Citera
2023-06-20, 12:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men även om skrovet är i titan och kompositmaterial borde det plinga när man sänder från aktiv sonar, jag förstår inte varför man inte går ned med militära ubåtar, även om man inte når så långt ned kan man avläsa vad farkosten har hamnat och från den militära ubåten sända ned vajrar ned till farkosten för att eventuellt kunna fiska upp den.

Att ligga med räddningsfartyg över platsen duger inte.

Varför sätter man inte in alla resurser?

För övrigt anser jag att svinrika personer dör lyckligare än utfattiga stackare som inte fått uppleva denna spänning.

Hinner man få dit militära ubåtar, tror du?
Citera
2023-06-20, 12:58
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Nån som öppnade fönstret ?
Den går inte tydligen inte att öppna inifrån.
https://omni.se/ubat-styrs-av-spelkontroll-kan-inte-oppnas-inifran/a/O8Xow1
Citat:
Den 6,5 meter långa undervattensfarkosten Titan kan troligen bara öppnas utifrån. Det säger forskaren Robert Blasiak till Sky News. Det innebär att den enda chansen för de fem personerna ombord att överleva är att ubåten hittas inom de närmaste två dygnen.
Citera
2023-06-20, 13:00
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Allt går med lite våld, även om dessa fönster är jävligt tåliga

Såg nått klipp på nån som lyckades pilla upp ett fönster på ett flyg när dom va i luften, hur vet jag ej
Citera
2023-06-20, 13:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja så verkar det vara

https://www.instagram.com/p/CtmxGHvs1yE/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA ==

I så fall alltså sex resenärer?

Pakistanier
Pakistanier
VD för Oceangate
Fransman
Brittisk riking
Brittisk rikings fru

Det bör isf göra att syret räcker kortare än 96 timmar?
Citera
2023-06-20, 13:01
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Svårt att se poängen med att öppna den inifrån. Kanske om man fastnar i ett spöknät 3 meter under vattenytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in