2023-06-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Enligt nedanstående video är det iof inte ovanligt att ubåten förlorar kontakten med ytan.

Så tja jag kanske har fel, det kanske är för tidigt för oss att bedöma situationen...

https://www.bbc.com/news/av/world-us-canada-65958936

Tror det hela är en reklamkupp. De är snart tillbaka: " Vaddå problem? Vi har haft en jättetrevlig resa".
Citera
2023-06-20, 11:54
Medlem
Ironin i tragedin:
Man valde att döpa ubåten till Titan (!)

Om inget drastiskt inträffar och man lyckas rädda personerna så har man ju på ett morbidt sätt satt sig själv på kartan för lång tid framåt.
Citera
2023-06-20, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det är bara att hoppas att de dog snabbt. Om de fortfarande lever och sitter fast på havets botten i becksvart mörker, då har de en ångest som kan ta död på vem som helst.
Inte bara det, läste att de också får stå ut med kyla som blir värre ju längre de stannar därnere. Hoppas att de lever trots allt.
Citera
2023-06-20, 11:56
Medlem
Amig0s avatar
Frågan är hur känns det för dessa otroligt rika människor när de ligger hjälplösa därnere och deras miljarder gör ingen skillnad längre.
Citera
2023-06-20, 11:58
Medlem
Benny98s avatar
Hur bärgar man en miniubåt från 4 000 meters djup? Finns inga linor som är så långa, eller?

En liknande ubåt med en kraftig magnet på undersidan, men ett sådant fordon finns nog inte.
Citera
2023-06-20, 12:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amig0
Frågan är hur känns det för dessa otroligt rika människor när de ligger hjälplösa därnere och deras miljarder gör ingen skillnad längre.

De har det lugnt och skönt och tycker det är spännande. De ser sig själva som odödliga så de oroar sig inte alls för den biten. De tycker bara att det skall bli intressant att se hur lång tid det tar innan de blir räddade, och hur den räddningen går till. De är förmodligen fortfarande fascinerade över att ubåten styrs av en tv-spelskontroller och passar på att utnyttja tiden till att lära sig med om ubåtens tekniska lösningar. Förmodligen är de nu mest inne på de olika lösningarna som handlar om nödsituationer, den största frågan de funderar över är antagligen hur de skall få toaletten att räcka till i fem dygn.
Citera
2023-06-20, 12:05
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Mycket riktigt. Det behövs inte mer än en 8mm dyneema-lina för att lyfta två ton minus vattnets lyftkraft + linans egenvikt, då den har en brottgräns på över 5 ton. 4km sådan lina väger inte mer än 1.5 ton. Det är ingenting för de fartyg som hanterar sådant här

Problemet är som sagt att hitta ubåten i tid, vi får hoppas de lyckas med det. Jag tänker mig att moderfartyget också är utrustat med ROV's som kan gå ner på dessa djup. Sedan tänker jag att moderfartyget borde ha varit utrustat med sonar-utrustning som följer mini-ubåten under dess färd. Tänker att det är relativt standardmässiga grejer för fartyg som ägnar sig åt sådana här övningar.

Men uppenbarligen tänker jag fel, för då hade de vetat var miniubåten befann sig när de tappade kontakten, och vart den tog vägen, och hade kunnat sätta in en ROV direkt.

De tog bra betalt av sina passagerare, men körde sin verksamhet på snålfart, undrar man.

Just det, tekniken har gått framåt. Det tänkte jag inte på. Vajer är så 1900-tal. Dyneema verkar ju dessutom flyta så egentyngdsproblematiken utgår väl helt. Då borde det väl faktiskt gå att ha en stor jävla trumma med syntetisk hulk-tråd på moderfartyget, så hasplar man ner ubåten fastknuten i sin livlina. Med det finns säkert en massa problem med den approachen också, risk för trassel kanske. Sen var de säkert för snåla också.
Citera
2023-06-20, 12:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Hur bärgar man en miniubåt från 4 000 meters djup? Finns inga linor som är så långa, eller?

En liknande ubåt med en kraftig magnet på undersidan, men ett sådant fordon finns nog inte.

Rep på rullar om 1000m finns i parti och minut. Fyra stycken sådana så är du hemma.

Jag la precis en order på 4 sådana rullar 6mm dyneema, det räcker på längd och styrkemässigt för att lyfta den ubåten.

Enda kruxet är att det var 14 dagars leveranstid
Citera
2023-06-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvissla
Är du på riktigt? Du kan väl inte jämföra Kim Wall som förvisso åkte med frivilligt men som MÖRDADES med dessa adrenalinsökande rikemans gubbar? Ok om någon tvingat ner dem i tunnan och sen skickat dem mot Titanic men de har frivilligt gått i den, t o m betlat för ”nöjet”.
Försök läsa igen vad jag skrev.
Det var kontot SexgalenZombie som tyckte det var utmärkt att de som frivilligt utsätter sig för risken som ett ubåtsdyk kan innebära, att dessa människor dör.

Jag undrade då om det bara gällde uttråkade superrika människor.
Citera
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amig0
De tänker nog att de gör som de brukar, de köper sig fria.
Citera
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98

Gjord av kolfiber och titanium ... och kunde dyka mycket djupare än räddningsfarkoster kan ...
Senast redigerad av wwr 2023-06-20 kl. 12:09.
Citera
2023-06-20, 12:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Just det, tekniken har gått framåt. Det tänkte jag inte på. Vajer är så 1900-tal. Dyneema verkar ju dessutom flyta så egentyngdsproblematiken utgår väl helt. Då borde det väl faktiskt gå att ha en stor jävla trumma med syntetisk hulk-tråd på moderfartyget, så hasplar man ner ubåten fastknuten i sin livlina. Med det finns säkert en massa problem med den approachen också, risk för trassel kanske. Sen var de säkert för snåla också.

Det har du rätt i, egenvikten är inget problem. Då räcker det med 6mm lina, som jag precis valde i mitt förra inlägg

Ja, med tanke på hur källarmässigt den där ubåten föreföll ihopbyggd, så är det lite förvånande att den inte hade en "livlina" till ytfartyget. Men då hade nog inte de betalande gästerna tyckt att det var lika häftigt, och inte betalat för en resan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in