2023-06-19, 14:20
Medlem
Soetroevs avatar
Snackade med min lillkusin i helgen som går i 8an och frågade om han har några målare i sin skola (Stockholmsförort). Svaret blev att han inte känner någon som sysslar med graffiti.

De ”tuffa” grabbarna kommer från orten och är småkriminella men ingen av dem målar, utan verkar tyvärr snarare vara intresserade av grövre våldsbrott/narkotika och liknande.

Man har ju märkt att scenen har varit döende en längre tid då i princip de enda jag ser bombar är folk som redan är gamla i gamet. När jag gick i högstadiet på 00-talet hade vi säkert ett 20-tal grabbar som höll på, även om många slutade efter ett par år. Några av oss fortsatte dock och blev riktigt duktiga/syntes på stan.

Vad är er bild av det hela? Finns det ingen plats för graffiti i dagens ungdomskultur? Är det för ”harmlöst” i en tid då mord och rån är meriterande eller slukar TikTok och liknande all kreativitet och adrenalinjakt?
Citera
2023-06-19, 14:22
Medlem
OneTaps avatar
nej graffiti de e fett ute nu för tiden. ja själv e 19 o har graffat ibland på fyllan o dragit nån tag på nån random vägg här o där men känner ingen annan som håller på. tror de handlar om trender helt enkelt o kanske blir de coolt om 10 år igen :P
Citera
2023-06-19, 14:30
Medlem
StonedMonkeys avatar
Tror faktiskt det är fler seriösa målare som är 25 - 40 än som är 15 - 25.. Men jag är själv 25 - 40 så kan vara vara att jag inte har koll på dom yngre också..
Citera
2023-06-19, 14:36
Medlem
Tomtekukars avatar
Måleri? Varför då? Skjutvapen, bil och champagne är det som gäller idag. Eventuellt snus och droger också.
Citera
2023-06-19, 15:39
Medlem
SnutteFia03s avatar
Av budskapen i klottret att döma så är det pundare runt 30 som tror att de är häftiga.
Citera
2023-06-19, 15:43
Medlem
HagaManes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Av budskapen i klottret att döma så är det pundare runt 30 som tror att de är häftiga.

Fan snackaru om? Tönt.
Citera
2023-06-19, 16:08
Avslutad
Vet att det var en del kids som körde förut men de brukar bara dra lite tags inom några år sen slutar dom. Mest en tonårsgrej typ, graffen verkar inte stanna hos den nya generationen alls. Minns att det var massor som gjorde så när jag var i tonåren men en del fortsatte.

Nu verkar det enbart vara en fas men man ser ju en del på instagram från färska så helt dött är det inte, bara mindre. Små tags här och där.

Tog någons snorunges påse med färg för ett tag sen, han började gråta.

Kan vara så att vi skrämt bort dom nya. När jag började och dom äldre målarna var taskiga så körde jag bara hårdare! Det hör till.
Citera
2023-06-19, 17:22
Avstängd
Sagodjurs avatar
Finns väl mer att göra nuförtiden.

Förr var ju folk mest dumma i huvudet och fattiga och hade inte råd med datorer så dom klottrade.

Men nu har ju alla råd med datorer och tv-spel och då är det ju jävligt efterblivet att istället gå och skriva sitt namn överallt.

Så dom som klottrare idag är ju inte fattiga utan bara dumma i huvudet medans förr behövde man vara både fattig och dum i huvudet.
Citera
2023-06-19, 18:36
Medlem
Tror som många andra att det inte är trendigt att måla längre. Förr hade ju nästan alla sin egen signatur i skolan, det var en gemenskap. Tror dock att kidsen lever med andra regler än vi som växte upp i början av 00-talet(samt tidigare). Ungdomen är mkt mindre självständiga samt har andra sätt att aktivera sin hjärna på.
Man kan ju även bara se på hur musiken styr vad dem yngre siktar på. Hiphop exempelvis förr var det ju mycket graffiti snack i låtarna. Hiphop idag är de ju pengar knark och vapen snack i låtarna.
Citera
2023-06-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
Snackade med min lillkusin i helgen som går i 8an och frågade om han har några målare i sin skola (Stockholmsförort). Svaret blev att han inte känner någon som sysslar med graffiti.

De ”tuffa” grabbarna kommer från orten och är småkriminella men ingen av dem målar, utan verkar tyvärr snarare vara intresserade av grövre våldsbrott/narkotika och liknande.

Man har ju märkt att scenen har varit döende en längre tid då i princip de enda jag ser bombar är folk som redan är gamla i gamet. När jag gick i högstadiet på 00-talet hade vi säkert ett 20-tal grabbar som höll på, även om många slutade efter ett par år. Några av oss fortsatte dock och blev riktigt duktiga/syntes på stan.

Vad är er bild av det hela? Finns det ingen plats för graffiti i dagens ungdomskultur? Är det för ”harmlöst” i en tid då mord och rån är meriterande eller slukar TikTok och liknande all kreativitet och adrenalinjakt?

Klottra på väggar är en efterbliven västerländskt, svenskt påfund som förhoppningsvis kommer försvinna. Vad är poängen?

Säljer man knark eller sysslar med annan brottslighet så kan man tjäna pengar. Klottra på väggar har ingen funktion kostar tid och pengar.
Citera
2023-06-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Klottra på väggar är en efterbliven västerländskt, svenskt påfund som förhoppningsvis kommer försvinna. Vad är poängen?

Säljer man knark eller sysslar med annan brottslighet så kan man tjäna pengar. Klottra på väggar har ingen funktion kostar tid och pengar.

Haha att klotter skulle vara ett svenskt påfund var lite kul iaf. 😅

Jo men precis det är ju det ungdomen verkar känna med. Graffiti är kärlek, man offrar liv och lem för det man älskar. Man tillockmed betalar för det, det är inget jobb utan ens intresse/hobby/liv.
Citera
2023-06-20, 11:07
Medlem
manontheroofs avatar
Det är EXTREMT trendigt bland ungdommar födda runt 2010.
Skate graff och stora byxor är det som gäller för många grupper.
Scenen i gbg är bra stark med målare under 18
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in