Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Nej altså jag vet inte, men ryssen är jävligt sluga. Eller Putin är jävligt slug.
Jag tror faktiskt att ni ryssapologeter har lite rätt i just detta. Jag tror att detta i grunden är en ideologisk konflikt. Ryssland är ett imperialistiskt land som
ser världen som uppdelad i stormakters intressesfärer (och Ryssland ser sig som en av stormakterna), medan väst ser världen som ett antal självständiga stater som alla själva har rätt att välja sina vägar.
Och nu har länder som ryssarna betraktar som delar av sitt imperium börjat söka sig loss på allvar. Ukraina är så stort och har så stor rysk minoritet så om Ukraina lyckas bryta sig loss på "riktigt" riskerar hela imperiet att krackelera. Tendenser till reell frigörelse finns redan i staterna söder om Ryssland (Kazakstan, Kirgizistan m fl), så för Ryssland är Ukraina nog i hög grad landet som kan få alla dominobrickorna att falla och då upphör Ryssland som imperium. Alltså en existentiell fråga för Ryssland som imperium och stormakt. Problemet med denna ideologiska konflikt är bara det att den saknar lösning. Synsätten imperium och självständiga stater är svår att förena.
Edit: tappade bort ett ord i tredje meningen. Rättat nu