• 1
  • 2
2023-06-19, 18:30
Medlem
Läste precis att Olof Mellbergs grabb John har blivit värvad till Salzburg nere i Österrike och väntas bli en stjärnback i framtiden.

Visste inte ens att Mellberg hade en son som spelar fotboll innan jag läste det. Hittills tycks han ha tillhört Brommapojkarnas ungdomsakademi och tar nu som 16-åring steget ut i Europa. Det kan såklart bli spännande att följa.

Någon som har bättre koll på killens fotbollsegenskaper, vad är han styrkor, hur lång är han?
Citera
2023-06-19, 19:31
Medlem
elmhedens avatar
Intressant. Mellberg har lite renommé i namnet så det kan ju ha hjälpt. Vad jag kan se blir han direkt (2 juli) utlånad till FC Liefering på 1 år.
Citera
2023-06-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Intressant. Mellberg har lite renommé i namnet så det kan ju ha hjälpt. Vad jag kan se blir han direkt (2 juli) utlånad till FC Liefering på 1 år.

Såg det också. Hursomhelst behöver ju lite lite tillväxt inom svensk fotboll. Så jag hoppas verkligen han kan fylla upp sin farsas fotbollsskor.

Någon som sett killen spela? Stark på huvudet? Passningsskicklig? Positionssäker? Aggressiv eller mer följsam?

Olof är 187 cm. Som 16-åring brukar man väl ha växt färdigt? Någon som vet hur lång John är?
Citera
2023-06-19, 20:04
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Såg det också. Hursomhelst behöver ju lite lite tillväxt inom svensk fotboll. Så jag hoppas verkligen han kan fylla upp sin farsas fotbollsskor.

Någon som sett killen spela? Stark på huvudet? Passningsskicklig? Positionssäker? Aggressiv eller mer följsam?

Olof är 187 cm. Som 16-åring brukar man väl ha växt färdigt? Någon som vet hur lång John är?

Klubben har angett att han är 188 cm.

https://www.redbullsalzburg.at/en/re...-von-if-bromma
Citera
2023-06-19, 20:07
Medlem
Pannkakslaggs avatar
Citat:

Ja, det var ju inte särskilt långt. Förhoppningsvis växer han lite till. När jag gjorde lumpen, var där en på luckan som fortfarande växte. Så hopp finns.
Citera
2023-06-19, 20:09
Medlem
Citat:

Ok. Då är han ju iaf en ganska stor kille. Det är ju en bra början som mittback. I den moderna fotbollen gäller det att vara jävligt vältrimmad i passningsspelet. Min upplevelse vara att Olof aldrig var en särskilt teknisk eller passningsduglig spelare utan mer av den hårda och köttiga typen.

Om John kan ta med sig sin farsas tuffa mentalitet och fysiska spel och kombinera det med lite mer elegans kan det bli enastående.
Citera
2023-06-19, 20:11
Medlem
Silltunnas avatar
Om han är lika grinig som sin gnällspik till farsa, bör han nog tuffa till sig lite!
Citera
2023-06-19, 20:14
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannkakslagg
Ja, det var ju inte särskilt långt. Förhoppningsvis växer han lite till. När jag gjorde lumpen, var där en på luckan som fortfarande växte. Så hopp finns.

Citat:
Ok. Då är han ju iaf en ganska stor kille. Det är ju en bra början som mittback. I den moderna fotbollen gäller det att vara jävligt vältrimmad i passningsspelet. Min upplevelse vara att Olof aldrig var en särskilt teknisk eller passningsduglig spelare utan mer av den hårda och köttiga typen.

Om John kan ta med sig sin farsas tuffa mentalitet och fysiska spel och kombinera det med lite mer elegans kan det bli enastående.

Jag skulle säga att det är en rätt bra längd. Huvudspelet är viktigt men ett fyrtorn på 2m kommer bli uppdribblad på läktaren fler gånger än korvgubben har lager för. Christiano är 189 och har varit tämligen framgångsrik med huvudet, så spänst och fysik tror jag är viktigare än några centimeter hit och dit.

Jag har ingen koll på klubben direkt, hur är de på att fostra försvarare? Det mest namnkunniga därifrån spelar ju på andra änden av plan...
Citera
2023-06-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pannkakslagg

188 cm diskvalificerar honom absolut inte som mittbacksaspirant. Sergio Ramos är 184 cm, Thiago Silva är 181 cm och Paolo Maldini är 186 cm.

Det finns gott om exempel på mittbackar som är kortare är 188 cm som spelat inom den absoluta världstoppen. Men en bra längd är absolut en fördel iaf.
Citera
2023-06-19, 22:09
Medlem
OvissFramtids avatar
Intressant. Gillade alltid hans far. Hade temperament, pannben och var trygg i baklinjen. Red Bull har förövrigt fina faciliteter och sportanläggningar av högsta klass så det kan bli bra om han får växa i den miljön. Sverige behöver återväxt på lovande mittbackar.
Citera
2023-06-19, 22:51
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

Citat:

Liefering är Salzburgs farmarklubb
Citera
2023-06-20, 01:34
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Jag skulle säga att det är en rätt bra längd. Huvudspelet är viktigt men ett fyrtorn på 2m kommer bli uppdribblad på läktaren fler gånger än korvgubben har lager för. Christiano är 189 och har varit tämligen framgångsrik med huvudet, så spänst och fysik tror jag är viktigare än några centimeter hit och dit.

Jag har ingen koll på klubben direkt, hur är de på att fostra försvarare? Det mest namnkunniga därifrån spelar ju på andra änden av plan...

Gå och lägg dig .Christiano är på sin höjd 1.86
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in