• 1
  • 2
2023-06-19, 17:37
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
En del personer har någon slags riskokare som liknar en gryta med en sladd.
Personligen äter jag mest vanligt fullkornsris och jag kokar det som jag kokar pasta: Tar i vatten som det täcker riset och sen kokar det 10-20 minuter beroende på ris, sen häller jag av det i ett durkslag så det får rinna av lite.
Jag har fått för mig att riskokare är bättre om man vill ha sånt där vitt fluffigt ris? Men jag vet inte riktigt.

Finns det någon anledning att ha en riskokare om man redan har en vanlig gryta?
Citera
2023-06-19, 17:40
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Personligen äter jag mest vanligt fullkornsris och jag kokar det som jag kokar pasta: Tar i vatten som det täcker riset och sen kokar det 10-20 minuter beroende på ris, sen häller jag av det i ett durkslag så det får rinna av lite.
Jag har fått för mig att riskokare är bättre om man vill ha sånt där vitt fluffigt ris? Men jag vet inte riktigt.

Du slänger i ris som du sköljt och vatten och lite salt och sen trycker du på nå knapp och sen behöver du inte bry dig något mera utan det blir bra, välkokt ris.

Du kan också sätta en timer så att den startar en kvart innan du kommer hem och på kvarten som är kvar hinner du värma på en trevlig gryta eller något annat du har över efter ett storkok.
Citera
2023-06-19, 18:31
Medlem
Onanikrems avatar
Nej generellt nej, om du inte kokar mängder med ris varje dag. Kinahaken har riskokare för några tusingar och de är ju bra. De du köper på Netonet, Maxi eller el-giganten för 200-400 blir ofta lite bränt i botten även fast man gör som det står. Mer vatten än det står i bruksanvisningen blir bättre, men då får man ju hälla bort i alla fall. Gryta funkar lika bra.

Finns väl bättre än de två jag haft har.. ifs.
Citera
2023-06-19, 18:37
Medlem
Conams avatar
Finns säkert praktiska fördelar med det, men jag kokar alltid med mycket vatten, smakar och häller av! Kanonris varenda gång jag inte häckar på FB och glömmer smaka av 😎
Citera
2023-06-19, 21:46
Medlem
Loreias avatar
Jag är typ kär i min riskokare, ett av mina bästa inköp till köket. Den har inställningar för olika typer av ris, linser, ångfunktion samt grötfunktion. Tror den har någon inställning för soppa också men orkar inte gå och kolla, vilket säkert är fantastiskt bra om man vill göra små portioner congee.
Min har ett inlägg så om du inte gör maxmängden med ris kan du ånga grönsaker eller dumplings i en korg ovanpå.
Jag kan inte gå tillbaka till att koka basmatiris eller jasminris i kastrull om jag har en riskokare tillgänglig, det blir så mycket bättre och fluffigare.
Citera
2023-06-19, 21:50
Medlem
Deagle66s avatar
Filippinsk fru, japp en riskokare i köket.
Den fungerar bra då vi är flera i familjen.
Vore jag ensamstående så skulle jag koka ris i panna.
En del ris och 2 delar vatten.
Citera
2023-06-19, 22:00
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Filippinsk fru, japp en riskokare i köket.
Den fungerar bra då vi är flera i familjen.
Vore jag ensamstående så skulle jag koka ris i panna.
En del ris och 2 delar vatten.

Tur att du har en filippinsk fru, annars skulle du aldrig få till ris utan gröt.

Beroende på vilken sorts ris och märke du har är ration typ 1,2-1,5 delar vatten till riset. Mindre om du blötlagt det innan.
Citera
2023-06-19, 22:04
Medlem
Citat:

Riskokare är det bästa som finns om man ska koka ris. Den kan göra andra saker också som perfekt ångkokta grönsaker eller yoghurt.

Den här har jag och tycker att den är ett bra köp.

https://yum-asia.com/eu/product/saku...v=f003c44deab6
Citera
2023-06-19, 22:04
Medlem
Silltunnas avatar
Riskokare är en helt meningslös produkt och ris är dessutom både onyttigt, klimatovänligt och smaklöst. Ät svensk potatis istället!
Citera
2023-06-19, 22:10
Medlem
zepofans avatar
Jag läste/såg ett knep någonstans, tror det var i samband med att jag letade efter hur man ska koka sushiris på ett bra sätt, och har sedan kokat "vanligt" ris på samma sätt. Grejen var att täcka kastrullen med ninjaplast/Gladpack, lägga på locket, koka upp och koka ett par minuter, sänka värmen till ettan eller strax under och låta det stå på värmen ca 10-15 minuter och därefter flytta från värmen och låta stå i ca 10 minuter till. ÖPPNA INTE LOCKET! Plasten gör att ångan blir kvar i kastrullen och riset blir perfekt.

Riskokare är en bekvämlighetsgrej, riset blir knappast bättre i en sådan, men det kan ju vara smidigt att slippa tänka på det medan man gör annat eller frigöra plats på spisen.
Citera
2023-06-20, 09:46
Medlem
link71s avatar
Har alltid lyckats bränna mitt ris tyvärr, började köpa boil in bag men blev ju ganska dyrt i längden , älskar ris mest av alla kolhydrater, köpte en OBH Nordica riskokare på Ica maxi och det förändrade mitt liv , perfekt ris varje dag behöver inte hålla på o trixa som med riset , enkelt o göra rent med !
Nog den bästa investeringen jag gjort .
Citera
2023-06-25, 21:31
Medlem
krss avatar
Citat:

Beror helt på hur ofta du äter ris. Har en zojirushi sen många år tillbaks och äter ris om inte varje, så varannan dag. Hade jag bara ätit en gång i veckan hade jag inte bemödat mig med en till apparat.

Riset blir alltid perfekt och man behöver inte tänka på timingen när den andra maten blir färdig. Ingen hemmakock får till det så bra i en kastrull som en kvalitativ riskokare gör.

Vet inte vad zojirushi går på i sverige men har hört gott om Yum asia som billigare varianter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in