2023-06-19, 12:28
Medlem
Fulfittans avatar
Visst är det underbart? Man riktigt myser ju när man hör om detta, och hur många välfärdsasylantbabbar som kan ha fått vad de förtjänade.

Egentligen borde varenda dylik båt skjutas i sank av medelhavsländernas kustbevakningar, för då kan jag garantera att de snart slutar komma den vägen och problemet är löst. Så har man ju behandlat fientliga inkräktare i alla tider - och varenda sådan här jävla bananbåt är en krigshandling. Men eftersom EU ska vara så jävla PK och Europas folk bokstavligen röstar för att utplåna sig själva med folkutbyte får man hoppas på sådana här goda nyheter istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Det här är människor som dig och mig.

Nej, det är det inte. Det är brunhudingar. Undermänniskor. Sluta ljug nu, bög.
Senast redigerad av Fulfittan 2023-06-19 kl. 12:35.
Citera
2023-06-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ja det är orimligt. Jag menar inte att vi ska öppna gränserna. Jag menar att detta är djupt tragiskt och vi i vår skyddade bubbla blir påminda med detta hur världen ser ut på vissa platser. Jag tycker ägarna bakom båtarna och människosmugglarna måste gripas och ställa inför rätta.

Tack. Jag blev riktigt orolig för din del där ett tag.
Citera
2023-06-19, 12:48
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Jag håller faktiskt inte med dig. Det här är människor som dig och mig. Och det kan inte vara en nyhet att resorna är väldigt farliga. Hade du hoppat på den där båten och betalat den summan för att göra pengar på bidrag i väst? Jag anser fortfarande att dessa personer är desperata. Ska det behöva flyta upp fler små barn på stränderna för att folk ska bry sig?

Skammen ligger inte hos oss, som vägrar att försörja dessa människor med våra egna pengar.

Skammen ligger hos Banditregimer som låter detta fortgå dag efter dag. De vet vilka smugglarna är och skulle kunna bestraffa dem med livstids fängelse. Men de gör inte ett skit.
Citera
2023-06-19, 12:53
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Skammen ligger inte hos oss, som vägrar att försörja dessa människor med våra egna pengar.

Skammen ligger hos Banditregimer som låter detta fortgå dag efter dag. De vet vilka smugglarna är och skulle kunna bestraffa dem med livstids fängelse. Men de gör inte ett skit.
Vi lägger tillräckliga summor av våra skattepengar på säkerhet så som militär och underrättelse. Sverige har tex varit i Mali under FN flagg. Jag anser att det är av betydelse för oss i väst att detta tas hand om. Italienska kustbevakningen arbetar nu ensam med detta. Man måste inse att detta problem inte kommer att försvinna själv. FN eller nationer tillsammans bör gripa dom som gör detta möjligt. Självklart är det inte lätt men jag förväntar mig ett uttalande att man sätter pengar och folk på att stoppa detta. Ett sätt för NATO att samarbeta kanske i fredsbevarande. Sätta upp flykting läger där man åker från dessa båtar.
Självklart säger inte människor smugglarna hur dåliga båtarna är utan vill bara ha pengar. Pengar är inte allt. Pengar är bara pengar. Pengar är viktigt men att du pratar om pengar utan att inse hur mkt staten tar av dig redan idag utan att du har något att säga till om samtidigt som samhället förfaller.
Citera
2023-06-19, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Fattar inte varför inte Spanien, Italien och Grekland inte gör detta. De hade fått mitt helhjärtade stöd och säkert större delen av Europas befolkning om man sänkte dessa skepp vid de tillfällen de vägrar att vända. Europa är stängt och ska så förbli. Spanjorerna lyckades förvisa muslimerna en gång för länge sen, det är dags att vi gör det igen.

Alltså,

1) det är olaglig att sänka skepp
2) Europa är INTE stängt. Far from it.
Citera
2023-06-19, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Klart att Tunisierna vet vad som pågår.
"kunderna" betalar ju 1000-3500 usd per pers för en plats på båten.
Med fartyg i denna storleksklassen ( 700 pers) blir ju bruttointäkten 700.000 -2.450.000 usd
dvs 7 till 25 miljoner kronor för en resa.
Klart att Tunisiens kustbevakning, flottan , polisen och politiker får en del av kakan.
Detta är en miljardindustri.

Helt klart. De som tror att Tunisien, Egypten och Libyen osv är ”riktiga” stater lurar sig själva. Korruptionen är extremt omfattande och det handlar bara om makt och pengar. De få som försöker blir nog raskt mördade så att de inte förstör affärerna. 🤷🏼‍♂️

De skrattar åt oss. Talar med allvarlig ton och är tillmötesgående i politiska samtal och hugger oss sedan i ryggen när de tar pengar bredvid.

Till slut, på lång sikt, kommer EU att behöva välja. Det nuvarande högsta-hönset för migrationsfrågor i EU är en socialdemokrat. Blir bra det här!
Citera
2023-06-19, 13:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det var knappast några "afrikaner" ombord. De omkomna tros framför allt vara från Pakistan, Egypten, samt Syrien (varav ett antal palestinier hemmahörande i Syrien).

Vad gäller personer från Pakistan och Egypten är det i princip noll procents chans att de skulle kunna påräkna asyl eller flyktingstatus. Hur frikostiga våra regler för asyl än hade varit, så hade dessa fått nobben - alltså återstår bara ett alternativ, nämligen att smita in via båtar, eftersom EU inte bogserar dem tillbaka till ursprungsdestinationen, utan för dem i hamn på vår sida.

Vad gällde detta fartyg, så erbjöds hon bogsering in till hamn i Grekland, men vägrade acceptera detta eftersom passagerarna ville till Italien. Anledningen till det är att pakistanierna och egyptierna på detta sätt lättare tror sig kunna komma till England. I Grekland hade de förts till någon ö i Egeiska havet där deras fall hade processats under flera år. I Italien kan de däremot bara avlägsna sig - och italienarna är ju bara glada över att slippa dem.

Så länge passagerare plockas upp i Medelhavet och sätts i land i Europa kommer trafiken bara att fortsätta och med tragedier som denna som en oundviklig följd.

Vi behöver regler liknande dem i Australien för att få bukt med problemet. Vidare bör de personer som förde fartyget straffas med livstids fängelse (nio av dessa har plockats upp av grekisk kustbevakning). Det var deras vägran att låta fartyget bogseras in till grekisk hamn som var den viktigaste orsaken till att så många människor omkom.

Jag citerar mig själv här, men det beror på att jag skrev om pakistanier.

Nu kan man konstatera att minst 300 av de drunknade utgörs av pakistanier.

Detta är alltså personer som inte har rätt att få asyl någonstans - och som vägrade att bli bogserade till Grekland, eftersom de ville till Italien varifrån det är lättare att ta sig till England där de här tänkt sig att jobba svart hos vänner eller släktingar. Det var detta beslut - att vägra bli bogserade - som var den direkta orsaken till så många människors död.

Trafiken av denna typ av lycksökare får man inte stopp på genom generösare asylregler (eftersom de inte söker någon asyl), utan bara genom att direkt återbörda personerna till ursprungsdestinationen (i detta fall Tunisien) eller omedelbar deportering (Om de skulle sätta sin fot på europeisk mark). Bara så kan vi stoppa dödandet.
Citera
2023-06-19, 13:27
Medlem
Citat:

Helt rätt! Korruptionen är utbredd. Annars hade de stoppat detta för lääänge sedan. De flesta Libyer tex bryr sig ju inte heller. ”Staten” finns ju inte på samma sätt som den gör för dig och mig. Så staten är bara ytterligare ett sätt att skaffa pengar. De är lurendrejare de flesta av dem. 🤷🏼‍♂️

Och det finns inte mycket vi kan göra utan att hela EU bryter ihop. Inte ens med indragna bistånd kommer det ske någonting. Detta är kommers och den samlas på stränderna i norra Afrika. Det är en dröm. En hägring. Det måste vara nästan mytiskt för en somalier att få chansen att komma till ett europeiskt land.

Europa måste stänga gränsen…
Citera
2023-06-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Visst är det underbart? Man riktigt myser ju när man hör om detta, och hur många välfärdsasylantbabbar som kan ha fått vad de förtjänade.

Egentligen borde varenda dylik båt skjutas i sank av medelhavsländernas kustbevakningar, för då kan jag garantera att de snart slutar komma den vägen och problemet är löst. Så har man ju behandlat fientliga inkräktare i alla tider - och varenda sådan här jävla bananbåt är en krigshandling. Men eftersom EU ska vara så jävla PK och Europas folk bokstavligen röstar för att utplåna sig själva med folkutbyte får man hoppas på sådana här goda nyheter istället.

Jag håller med dig 100% väl skrivet och sant

dessutom med den nya EU´s migrationsöverenskommelsen (eller vad fan den heter) kommer många av de som räddas att hamna i en torg nära oss i Sverige - när andra EU länder som bryr sig om sitt eget land vägrar att ta emot dem.
Citera
2023-06-19, 14:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ja det är orimligt. Jag menar inte att vi ska öppna gränserna. Jag menar att detta är djupt tragiskt och vi i vår skyddade bubbla blir påminda med detta hur världen ser ut på vissa platser. Jag tycker ägarna bakom båtarna och människosmugglarna måste gripas och ställa inför rätta.

Det fetade sker.

Men detta visar bara hur stora, skillnader det är i världen. Hade klimatet varit samma överallt, och folks inkomster varit lika hade detta inte skett.
Citera
2023-06-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Helt rätt! Korruptionen är utbredd. Annars hade de stoppat detta för lääänge sedan. De flesta Libyer tex bryr sig ju inte heller. ”Staten” finns ju inte på samma sätt som den gör för dig och mig. Så staten är bara ytterligare ett sätt att skaffa pengar. De är lurendrejare de flesta av dem. 🤷🏼‍♂️

Och det finns inte mycket vi kan göra utan att hela EU bryter ihop. Inte ens med indragna bistånd kommer det ske någonting. Detta är kommers och den samlas på stränderna i norra Afrika. Det är en dröm. En hägring. Det måste vara nästan mytiskt för en somalier att få chansen att komma till ett europeiskt land.

Europa måste stänga gränsen

Så länge EU och Schengen finns kommer det inte att hända, tyvärr

Byråkraterna i EU har lovat mycket men gör inget för att stoppa detta istället hittar de bara på mera lagar o bestämmelser som gör att migranttrafik till Europa bara ökar,
Citera
2023-06-19, 14:36
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Så länge dom inte får pengar av EU för att stoppa detta. Dessa pengar måste vara mer än vad
smugglingsindustrin betalar, så vi snackar miljarder Euro.

Glöm inte sommaren/hösten 2015, när horder paddlade från Turkiet till Grekland.
Tillslut insåg Tyskland att detta kan inte fortgå. 2016 skrev EU och Turkiet under ett avtal där
EU betalade 6 miljarder Euro till Turkiet för att stoppa detta kaos där halva Syrien och resten av
arabisktalande länder var på väg mot Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in