2023-06-18, 20:37
  #1
Medlem
ursprungsindians avatar
Som rubriken. Är en introvert personlighet överhuvudtaget attraktiv och åtråvärd i andras ögon (både extroverta och andra introverta)? Det har jag funderat på då jag nyligen (och många andra gånger genom åren) blivit avvisad av både en introvert tjej och en extrovert. Jag pratade med den introverta tjejen om detta och det visade sig att vi båda var ute efter motsatsen, en extrovert partner. Den extroverta har jag inte frågat. Dock sa jag till henne på första dejten att jag är introvert, och vi fortsatte träffas ett par gånger till. Nu har vi inte hörts på ett tag och jag misstänker att det är min personlighet som är problemet.

Är extroverta allmänt attraktiva enligt människor av båda personlighetstyper? Är introverta dömda att aldrig hitta en partner?
Citera
2023-06-18, 20:46
  #2
Medlem
aaerligs avatar
Jag gör, för att svara på frågan i rubriken.

De jag har varit och är tillsammans med har varit övervägande introverta, dock ej helt asociala. Jag är också introvert men är helt okej med krogen eller en hemmafest ibland såvida jag får spendera resten av veckan hemma.

Jag står inte ut med extroverta människor mer än korta stunder och undviker dem helst. Det är svårt på jobbet, men då får jag åtminstone pengar för lidandet.
Citera
2023-06-18, 20:48
  #3
Medlem
Nej, jag orkar faktiskt inte med introverta. Kan rekommendera att söka på introvert på internationella sociala medier/forum och riktigt gotta sig i hur självgoda de är. Möjligtvis om de inte är permanent online, men annars har jag inte mycket övers för dem.
Citera
2023-06-18, 20:55
  #4
Medlem
526s avatar
Frågan är väl också vilka som gillar extroverta? Hatar såna som gapar och tar plats utan att ha ett eget tankeliv.
Citera
2023-06-18, 21:03
  #5
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Som rubriken. Är en introvert personlighet överhuvudtaget attraktiv och åtråvärd i andras ögon (både extroverta och andra introverta)? Det har jag funderat på då jag nyligen (och många andra gånger genom åren) blivit avvisad av både en introvert tjej och en extrovert. Jag pratade med den introverta tjejen om detta och det visade sig att vi båda var ute efter motsatsen, en extrovert partner. Den extroverta har jag inte frågat. Dock sa jag till henne på första dejten att jag är introvert, och vi fortsatte träffas ett par gånger till. Nu har vi inte hörts på ett tag och jag misstänker att det är min personlighet som är problemet.

Är extroverta allmänt attraktiva enligt människor av båda personlighetstyper? Är introverta dömda att aldrig hitta en partner?

Jag vet inte vad du menar när du säger att du är introvert.
Personligen föredrar jag att ha mindre umgänge med närmare band och är inte så glad i att träffa nya ytliga bekantskaper då jag inte värderar det direkt.
Ogillar stora grupp samlingar om jag inte känner att jag har någon jag är med.

Det kan ju inte vara samma sak för dig då du säger du söker en extrovert partner.
Jag ser mig väl som introvert om jag måste välja något och skulle föredra någon som är liknande.
Citera
2023-06-18, 21:11
  #6
Medlem
Agent.Smiths avatar
Sånt här går i vågor. Idag hyllas det extroverta som Guds gåva till mänskligheten. Men tillslut börjar folk kräkas på alla instagram-narcissister och då blir det introverta(integriteten) något eftersträvansvärt.
Citera
2023-06-18, 21:13
  #7
Medlem
ursprungsindians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Frågan är väl också vilka som gillar extroverta? Hatar såna som gapar och tar plats utan att ha ett eget tankeliv.
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Jag vet inte vad du menar när du säger att du är introvert.
Personligen föredrar jag att ha mindre umgänge med närmare band och är inte så glad i att träffa nya ytliga bekantskaper då jag inte värderar det direkt.
Ogillar stora grupp samlingar om jag inte känner att jag har någon jag är med.

Det kan ju inte vara samma sak för dig då du säger du söker en extrovert partner.
Jag ser mig väl som introvert om jag måste välja något och skulle föredra någon som är liknande.
Stör mig också på gapiga typer som knappt hinner tänka innan de pratar. Det jag gillar med extroverta är att de är kontaktsökande. De tar kontakt med mig och hjälper mig att komma i kontakt med andra människor. Jag skaffar gärna nya kontakter men är själv för passiv för att klara av det på egen hand och är väldigt selektiv med vilka jag pratar med.
Citera
2023-06-18, 21:16
  #8
Medlem
Vad menar du med introvert? Många verkar överdriva begreppet rejält.
Citera
2023-06-18, 21:18
  #9
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Stör mig också på gapiga typer som knappt hinner tänka innan de pratar. Det jag gillar med extroverta är att de är kontaktsökande. De tar kontakt med mig och hjälper mig att komma i kontakt med andra människor. Jag skaffar gärna nya kontakter men är själv för passiv för att klara av det på egen hand och är väldigt selektiv med vilka jag pratar med.

Varför tar de kontakt med dig om de inte är för att de tycker om dig?
Om de beror på något annat är de i så fall positivt?
Citera
2023-06-18, 21:20
  #10
Medlem
Introverta människor släpper lätt kontakter. Jag är otroligt seg själv på att upprätthålla kontakt med människor så jag tycker absolut inte att du ska göra någon självrannsakan utifrån social fobi? ångest? av att enstaka introverta inte aktivt sökt fortsatt kontakt. Jag tror att vi är olika. Jag själv är t.ex. mycket social men socialt okänslig och lägger inte större vikt vid att ha sociala kontakter. Givetvis kan jag ha enstaka kontakt i mitt liv där jag är den som upprätthåller kontakten men normalt trivs jag bra för mig själv och då krockar jag med mer extroverta människor eftersom min öppenhet kan tolkas som om jag är på deras nivå när jag istället inte alls orkar med ständiga aktivitet.

Extroverta. De är inte allihop likadana. Samma sak med introverta. Det är bara två poler och sedan rör sig folk olika mycket mellan dessa två motsatser.

Ingen människa är ett tillstånd på samma vis som ingen människa är en diagnos. Dina introverta drag är bara en del av vem du är men inte hela bilden och absolut inte vad som definierar dig som människa. Problemet är bara att extroverta är bättre på att kasta sig rakt ut och aktivt socialisera sig mede var och varenda människa och om de blir ensamma fixar de en partner. Ingen säger att de däremot måste ha ordnat den bästa relationen, bara att de hoppar in i förhållanden lättare som regel.
Citera
2023-06-18, 21:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Som rubriken. Är en introvert personlighet överhuvudtaget attraktiv och åtråvärd i andras ögon (både extroverta och andra introverta)? Det har jag funderat på då jag nyligen (och många andra gånger genom åren) blivit avvisad av både en introvert tjej och en extrovert. Jag pratade med den introverta tjejen om detta och det visade sig att vi båda var ute efter motsatsen, en extrovert partner. Den extroverta har jag inte frågat. Dock sa jag till henne på första dejten att jag är introvert, och vi fortsatte träffas ett par gånger till. Nu har vi inte hörts på ett tag och jag misstänker att det är min personlighet som är problemet.

Är extroverta allmänt attraktiva enligt människor av båda personlighetstyper? Är introverta dömda att aldrig hitta en partner?


En extrovert kan absolut vara intresserad av en introvert men kan ofta uppfatta den introverta som inte intresserad.
Citera
2023-06-18, 21:21
  #12
Avslutad
Jag är introvert och föredrar andra introverta. Jag tycker att många extroverta har problem med sin empati och att tänka sig in i att andra fungerar annorlunda än vad de gör. Sen gör de mig stressad med sina ständiga sociala aktiviteter och att det ska hända saker jämt. Jag vill ha lugn och ro och det får jag bara med andra introverta.

Det som är problemet med introvert+introvert är väl att få till en relation, både en kärleksrelation och vänskapsrelation eftersom båda kanske är mer avvaktande och mindre benägna att ta initiativ än en extrovert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in