2023-06-18, 19:24
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
”Byggde Sverige” är väl att ta i. De var med och byggde lastbilar och annat i Sverige. Sådär tiotusen greker sida vid sida med några miljoner svenskar.

Det de bidrog med var att svenska industrier kunde dröja några år med att automatisera tillverkningen. Men grekerna jobbade i alla fall, så det var bättre på den tiden. Fast de jobbade inte så länge. DN hade till och med en artikel om det, men de har plockat bort den.

De skrev i alla fall ”Så många som varannan man född i Grekland i åldern 50-59 år var förtidspensionerad 1999."

Många miljoner svenskar jobbade inom industrin under 60/70/80 och 90 tal innan nedläggningarna kom.

Du har såklart siffror på det. De väntar jag på.
Citera
2023-06-18, 19:59
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Många miljoner svenskar jobbade inom industrin under 60/70/80 och 90 tal innan nedläggningarna kom.

Du har såklart siffror på det. De väntar jag på.
Vad är du ute efter? Tror du inte på att de grekiska invandrarna var en ytterst liten del av arbetskraften i Sverige, åtminstone den korta tid de arbetade innan de tog ut förtidspension? Sedan blev de naturligtvis en ännu mindre del av arbetskraften.
Citera
2023-06-18, 20:09
Medlem
OrmurinLanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vad är du ute efter? Tror du inte på att de grekiska invandrarna var en ytterst liten del av arbetskraften i Sverige, åtminstone den korta tid de arbetade innan de tog ut förtidspension? Sedan blev de naturligtvis en ännu mindre del av arbetskraften.

Dom borde åkt hem efter arbetstillfällena försvann, och "byggt" sitt eget land. Istället stannade dom kvar, gick i pension och parasiterade på svenskarnas välfärd.

Nu övertalar dom bevisligen sina barn att dom själva byggde Sverige. Antagligen ser dom ner på oss, men anser också att vi ska ha respekt för dom. För de är lite förnämare än andra invandrare, enligt dom själva.
Citera
2023-06-18, 20:13
Medlem
Grekiskt ursprung här, född och uppvuxen i sverige.
Mina föräldrar kom till sverige 1971 och började jobba dagen efter.
Liten ort som hade få invånare och ca 1000 av dessa var greker, continental och massa industrier som de jobbade i.
Gislaved heter orten, bor själv inte där längre men de var många.
Arbetskraft behövdes då och greker var en del i den arbetskraft som behövdes.
Om det inte hade funnits arbetskraft, varför tog de emot alla som kom och behövde jobb?
Nu fanns det många andra nationaliteter också men så ligger det till iallafall, gislaved kallades för greklaved en gång i tiden, nu finns det inte ens 10 greker kvar i lilla gislaved.
Senast redigerad av TJABAXXX 2023-06-18 kl. 20:27.
Citera
2023-06-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrmurinLange
Dom borde åkt hem efter arbetstillfällena försvann, och "byggt" sitt eget land. Istället stannade dom kvar, gick i pension och parasiterade på svenskarnas välfärd.

Nu övertalar dom bevisligen sina barn att dom själva byggde Sverige. Antagligen ser dom ner på oss, men anser också att vi ska ha respekt för dom. För de är lite förnämare än andra invandrare, enligt dom själva.
Finns gott om arbete i gislaved gnosjö osv, de kom för ett bättre tomorrow och blev kvar arbetade tills de gick i pension såklart, finns gott om arbetstillfällen fortfarande i de områdena. Om du har problem med 2a generationens invandrare som e födda här och våra föräldrar som kom när ni behövde arbetskraft så har du stora problem.
Gå istället ut och få dig ett skjut för din hjärna verkar ha hakat upp sig om att vi ser ner på dig eller vad du nu snackar om, det är sådana som du som ser ner på oss som är födda här och drar oss alla över en kam. Dumfan.
Senast redigerad av TJABAXXX 2023-06-18 kl. 20:30.
Citera
2023-06-18, 20:25
Medlem
XEXXE69s avatar
Skulle aldrig sätta min fot i något av dessa områden.
Riv dem och sprid ut invånarna.

De som gillar mångkultur och röstar för invandring borde tvingas att bo i Rinkeby.
Citera
2023-06-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Föräldrarna till grekerna i min klass var dom som byggde Sverige.
Du vet vad en fabrik är? Dom rekryterades hit för att bygga Sverige och de gjorde dom.
När alla drar alla invandrare över en kan så blir jag grymt irriterad.
Jag kan säga så mycket som att många företag från min hemstad såklart lagt ner men är storföretag än idag. Numera handlar företagande om att lämna Sverige. Och det är svenskar med deras perversa korta tänkande kring aktiefonder och skit som har gjort att vi förlorar våra industrier och arbetsplatser.
Visst hade dom automatiserats om dom var kvar här men pengarna från profiten skulle stannat här.
Nu är det iofs främst kvinnoöverskott och då mycket från Finland som byggde Sverige.

TS problemet med områden är när det blir ett socialt tryck. Utsatta områden är det därmed pga bristande moralkompass och socialt acceptabla beteenden från en större majoritet mer än att problemet beror på att det bor invandrare där. Dvs tryck från slödder om att det ska accepteras socialt att vara missanpassad, missköta sophantering, störa med bråk och fester, öppen drogförsäljning och patrask som tror att de får gå på de andra boende som någon form av "moral"polis där de vägrar erkänna den demokratiska ryggraden i samhället med ett riktigt rättsväsende eller övriga myndigheters befogenheter som delegerats ner från regering/riksdags beslut etc och att man inte bara kan uppfinna egna lagar ur sitt antiosociala arsel efter de narcissistiska kränkningar man upplever av att inte få styra och ställa över andra.

Det går nog fint för knarkare som lallar med att röra sig i träsket. Det går också bra för de flesta i Sverige som ser samhällskontraktet som något som ska upprätthållas tillbaka mot dem som tack för att de arbetar, lever hederligt mm. Däremot går det sämre för dem som tror att de kan åka slalom mellan olika grupper.
Citera
2023-06-18, 20:35
Medlem
OrmurinLanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Finns gott om arbete här, de kom för ett bättre tomorrow och blev kvar arbetade tills de gick i pension såklart, finns gott om arbetstillfällen fortfarande här. Om du har problem med 2a generationens invandrare som e födda här och våra föräldrar som kom när ni behövde arbetskraft så har du stora problem.
Gå istället ut och få dig ett skjut för din hjärna verkar ha hakat upp sig om att vi ser ner på dig eller vad du nu snackar om, det är sådana som du som ser ner på oss som är födda här och drar oss alla över en kam. Dumfan.

Googlade nyss "byggde greker Sverige".

Fick upp en artikel om greker i Tensta. Tydligen finns det 25 000 med grekiskt ursprung i Sverige. Som mest bodde sex tusen runt Järvafältet. Enligt en grek i artikeln ljög bara folk om sin flyktingstatus, för att få stanna i Sverige. Som sagt hälften gick i förtidspension, precis som greker gör nere i Grekland.

Det gick ju sädär därnere. Men här i Sverige är det väl bara att köra, enligt er.

Östeuropeer borde kritiseras mera.
Citera
2023-06-18, 20:38
Medlem
Citat:
Googlade nyss "byggde greker Sverige".

Fick upp en artikel om greker i Tensta. Tydligen finns det 25 000 med grekiskt ursprung i Sverige. Som mest bodde sex tusen runt Järvafältet. Enligt en grek i artikeln ljög bara folk om sin flyktingstatus, för att få stanna i Sverige. Som sagt hälften gick i förtidspension, precis som greker gör nere i Grekland.

Det gick ju sädär därnere. Men här i Sverige är det väl bara att köra, enligt er.

Östeuropeer borde kritiseras mera.
Jag påstår inte att greker byggde sverige OMG, jag säger att i lilla gislaved där jag är född så bodde det ca 1000 greker som jobbade sent 70 tal början av 80 talet, anderstorp inräknad eller om det var gislaveds kommun. Det är en liten del av sverige ja, och många greker fanns det inte i sverige och har aldrig funnits. De flesta som har utvandrat från grekland finns i usa australien tyskland osv.
För att tillägga, visa mig dina källor på förtidspension osv och sluta ljuga, förtidspension i grekland visst, lycka till.
Senast redigerad av TJABAXXX 2023-06-18 kl. 20:42.
Citera
2023-06-18, 20:46
Medlem
OrmurinLanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Jag påstår inte att greker byggde sverige OMG, jag säger att i lilla gislaved där jag är född så bodde det ca 1000 greker som jobbade sent 70 tal början av 80 talet, anderstorp inräknad eller om det var gislaveds kommun. Det är en liten del av sverige ja, och många greker fanns det inte i sverige och har aldrig funnits. De flesta som har utvandrat från grekland finns i usa australien tyskland osv.

Jag förstår vad du menar. Kan tom be om ursäkt att jag använt en lite väl hård ton mot greker i tråden. Känner inget hat mot ditt folk eller så. Det är bara att när jag får påstående om att grekiska fabriksarbetare i Småland ska ha byggt landet, kommer jag motbevisa det.

Ser påståendet som nedvärderande av över tusenårig svensk historia. Dessutom hade greker gett mig skit om jag kommit med påstående att Alexander den store var från makedonien och därför byggde inte grekerna Grekland.
Citera
2023-06-18, 20:54
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar. Kan tom be om ursäkt att jag använt en lite väl hård ton mot greker i tråden. Känner inget hat mot ditt folk eller så. Det är bara att när jag får påstående om att grekiska fabriksarbetare i Småland ska ha byggt landet, kommer jag motbevisa det.

Ser påståendet som nedvärderande av över tusenårig svensk historia. Dessutom hade greker gett mig skit om jag kommit med påstående att Alexander den store var från makedonien och därför byggde inte grekerna Grekland.
Greker har lätt att anpassa sig vart de än åker, och ja inte fan har det funnits många greker här inte, och ja alexander den store var grek med grekiska föräldrar och den diskussionen vill jag inte börja ge mig in på
Sen att sveriges politik har varit att ta in allt och visa hur snälla dom är när det inte finns jobb till folk och folk som har svårt att anpassa sig, det kan inte jag eller du göra någonting åt. Politikerna vill ha det så och SD kan aldrig bli så stort att de kan regera själva och göra någonting åt det. Jag tänker inte skriva mer på denna tråden, skriver nästan aldrig....
Citera
2023-06-18, 21:03
Avslutad
Är själv född och uppväxt i ett "utsatt område" och bor fortfarande kvar i det. Det är lättare att röra sig i ett sånt område om alla vet att du tillhör det. Även om man inte är ung längre så har man grannar med barn och ungdomar som hänger utomhus och de gör ju inget mot någon de känner till.

Värre är det när du själv får barn som sedan växer upp i området och får gå igenom allt som andra ungdomar i området får göra. Där finns det inga ursäkter, vill de ha dina kläder eller mobil, så tar de dom. Som ung har du mer press på dig och blir hela tiden testad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in