2023-06-18, 14:49
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jag talar inte om JK-anmälningar, det är gamla nyheter och vi vet JKs inställning, utan polisanmälan där en gädda driver enskilt åtal. Då får vi praxis.

Enligt dumpen själva så strider inte deras uthängningar mot lagen

https://dumpen.se/2022/01/07/darfor-ar-det-som-vi-publicerar-pa-dumpen-lagligt/
Citera
2023-06-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Enligt dumpen själva så strider inte deras uthängningar mot lagen

https://dumpen.se/2022/01/07/darfor-ar-det-som-vi-publicerar-pa-dumpen-lagligt/
Nej och det tror inte jag heller. Men enligt gäddlingarna här inne så är det så.

Däremot så kan en prövning i rätten ge enskjuts framåt för en ny lagstiftning som ger polisen större frihet att agera på nätet likt Dumpen och därmed arbeta brottsförebyggande och även mota de brott de här männen begår som aldrig egentligen lagförs, som att sexchatta med barn och skicka bilder (oavsett om de efterfrågas eller ej är det ett brott om personen är ett barn). Men en gädda måste anmäla för det är inte brott som åklagaren driver, ärekränkning tänker jag då på i första hand, utan enskilt åtal. Med en rättegång kommer omfattningen av vad barn utsätts för belysas ännu mer och hur stort behovet av att skydda dem nå ännu fler.
Citera
2023-06-18, 15:17
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Flera av dom dumpen hängt ut är dömda sedan tidigare,
Fel adjektiv. Låt mig föreslå antonymen "en handfull".
Citat:
#96 berättade om övergrepp han begick på sin 2 åriga dotter samtidigt som han chattade med fiskaren

#152 berättade glatt och öppet om hur han tidigare hade begått övergrepp på en liten flicka mellan hon var 7 och 15 år

Finns fler exempel men inget jag kommer på just nu på rak arm men nog fan har dumpen fångat "riktiga" förövare
Vad som "berättas" i en chatt är ingenting som är bekräftat sant. Det är nog mer vanligt att skarva och överdriva för att hålla intresset från den man vill ha nåt ifrån än att vara brutalt ärlig.

Citat:
Och bara för att personerna är medelålders män i varselkläder så innebär det inte att dom inte skulle kunna göra stor skada ifall dom kom i kontakt med ett barn, dom får hålla sig till vuxna människor och inte barn så slipper dom bli
Helt sant
Citat:
Dumpen har kontakt med dom flesta anhöriga och att barnen skulle råka illa ut på skolan är extremt ovanligt
Det vet du inget om eftersom Dumpen inte redovisar hur många anhöriga de har fortsatt kontakt med. Likaså vet du inte ett skit om hur många anhöriga barn som farit illa av samma anledning. Jag känner iaf till ett 20-tal barn som mår skit och lider av ptsd efter dumpens uthängningar, förvisso främst av att dumpens svans inte kan ge fan i att kontakta den andre föräldern och barnens skola. Men ändå...
Citera
2023-06-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.84
Att dom förlorar sin familj hade dom nog gjort i vilket fall som helst när det kommit fram att pappan/mamman är pedofil. Tror ingen stannar när sånt kommer fram.

På vilket sätt hade du föredragit att din man blivit avslöjad som pedofil? Träffar han sina barn?
Citera
2023-06-18, 15:35
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Jag talar inte om JK-anmälningar, det är gamla nyheter och vi vet JKs inställning, utan polisanmälan där en gädda driver enskilt åtal. Då får vi praxis.
Behövs ingen polisanmälan för att väcka enskilt åtal. Tror du behöver plugga lite mer juridik
Citera
2023-06-18, 15:43
Medlem
Citat:
Vad skulle en gädda kunna anföra som bevis, menar du? Att ha blivit uthängd av Dumpen är ju inte brottsligt.
Citera
2023-06-18, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Vad skulle en gädda kunna anföra som bevis, menar du? Att ha blivit uthängd av Dumpen är ju inte brottsligt.
Dom skulle kunna hävda att någon har kapat deras identitet och blivit lurade att befinna sig på en viss plats.
Att Dumpen har någon IP-adress är kvalificerat skitsnack.
Citera
2023-06-18, 16:07
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jo, det är fortfarande förtal även om jk inte tänker väcka talan.
Citera
2023-06-18, 16:47
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus

Nja, fel är det inte
Det är flera personer som gjort en JK anmälan eftersom det är fler än en person

Citat:
Det vet du inget om eftersom Dumpen inte redovisar hur många anhöriga de har fortsatt kontakt med. Likaså vet du inte ett skit om hur många anhöriga barn som farit illa av samma anledning. Jag känner iaf till ett 20-tal barn som mår skit och lider av ptsd efter dumpens uthängningar, förvisso främst av att dumpens svans inte kan ge fan i att kontakta den andre föräldern och barnens skola. Men ändå...

Givetvis vet jag inte men jag utgår från att S talar sanning när hon berättar att dom har kontakt med dom flesta familjer men att det finns ett fåtal (har för mig hon prata om en handfull) som skuldbelägger dumpen för det som mannen ställt till med

Dumpen påtalar gång på gång att inte kontakta anhöriga och att den kontakten sköter dom, om sedan folk ändå väljer att inte lyssna så kan man inte skuldbelägga dumpen för det utan det är mannen som satt dom i skiten

Skjut inte budbäraren är ett utmärkt ordspråk som passar i detta fall
Citera
2023-06-18, 18:00
Medlem
Citat:
Jo, det är fortfarande förtal även om jk inte tänker väcka talan.
Det är ännu inte rättsligt prövat och anmäls inte till JK utan polisen.
Citera
2023-06-18, 18:01
Medlem
Citat:

Vad som "berättas" i en chatt är ingenting som är bekräftat sant. Det är nog mer vanligt att skarva och överdriva för att hålla intresset från den man vill ha nåt ifrån än att vara brutalt ärlig.

Helt sant

Driver du någon slags förening för "Dumpen-offer" där du kontaktar anhöriga och deras barn och frågar hur de mår, om de blir mobbade (om de kan skicka bild..). Fan vad creepy.
Citera
2023-06-18, 18:05
Medlem
Citat:
Behövs ingen polisanmälan för att väcka enskilt åtal. Tror du behöver plugga lite mer juridik
De allra flesta går genom polisen eftersom merparten siktar på allmänt åtal först så klart. Men även om du direkt väcker enskilt så gynnar det dig att gå via polisanmälan. Sluta snabbläsa Wikipedia, Lawline och leka kunnig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in