2023-06-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PillarofAutumn
Men här smiter du ju undan föregående skribents fråga? Du gör ett påstånd: "en specifik aktivt förvaltad fond har slagit index (vad det nu är för referansindex du menar i sammanhanget?) de senaste 5 åren". Men vad har du för belägg för att det skall ha någon som helst relevans för framtida avkastning?

Är generellt nyfiken på ett bra svar här, då det faktiskt är ett vägledande investeringsråd du ger personen i fråga.
s
Det finns inga garantier för framtida avkastning tyvärr och det har jag ju inte påstått heller, om du nu sätter på dig brillorna. Kolla grafen och avgör själv. Jag ger aldrig råd om investeringar utan skriver min mening liksom du.

Edit. Läs inlägg ordentligt innan du skriver nonsens.
Senast redigerad av Truefighter 2023-06-14 kl. 13:58.
Citera
2023-06-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PillarofAutumn
Men här smiter du ju undan föregående skribents fråga? Du gör ett påstånd: "en specifik aktivt förvaltad fond har slagit index (vad det nu är för referansindex du menar i sammanhanget?) de senaste 5 åren". Men vad har du för belägg för att det skall ha någon som helst relevans för framtida avkastning?

Är generellt nyfiken på ett bra svar här, då det faktiskt är ett vägledande investeringsråd du ger personen i fråga.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så saknas det vetenskaplig evidens för att det skulle gå att åstadkomma högre avkastning genom att jaga vinnare (alltså genom att kolla på tidigare kortsiktig avkastning och välja det som har avkastat högt). Uppmuntrar alla att läsa artikeln, och i allmänhet försöka ta ett evidensbaserat förhållningssätt när det gäller investeringar.

Som du nog märker så är det väldigt vanligt med att folk har många åsikter kring hur man skall investera, men endast i ytterst få fall försöka belägga detta med faktisk evidens. Tyvärr så är många diskussioner på internet ganska dödfödda, då folk håller kvar vid sina ovetenskapliga övertygelser.
Citera
2023-06-15, 06:46
Medlem
Avanza Global 30%
Avanza Zero 20%
Spiltan Aktiefond investment 45%
Tin ny teknik 5%

På ett ungefär!
Citera
2023-06-15, 10:47
Medlem
TheShark300s avatar
Avanza Auto 3 skulle vara mer en kortsiktig investering. Resten förutom LFK Global är långsiktig.

Turkietfonden samt BGF må ha hög avgift men presterade bra.

Men jag håller med om att jag inte har någon exponering mot utvecklingsländer.

Hur hade du trimmat/sålt,
Vad hade du gjort dig av med och vad hade du köpt?

Funderar på att bara sälja allt och slänga in hela summan i LFK Global.

Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
Vad är motiveringen bakom att ha så mycket i aktivt förvaltade fonder (Swedbank Robur Technology, Storebrand Global Plus A, Avanza Fastighet, BGF World Technology och HSBC GIF Turkey Equity)? Några av de avgifterna är direkt groteska. Det finns god evidens för att aktivt förvaltade fonder långsiktigt underpresterar marknaden, se länk: https://imgur.com/a/gFPrxZP

Vad gäller Spiltan Aktiefond Investmentbolag så finns det egentligen ingen anledning till att välja den över PLUS Allabolag Sverige Index. Det finns ingen evidens som talar för att en mycket snävare aktiefond som Spiltan kommer att långsiktigt utprestera hela den svenska marknaden.

Det skall även påpekas att du saknar exponering mot utvecklingsländer, vilket hade kunnat uppnås genom Avanza Emerging Markets, undantaget det lilla du får via Avanza Auto 3 och BGF World Technology.

Av nyfiken så måste jag fråga varför du har valt Avanza Auto 3 för 13% av ditt innehav? Det kan absolut vara en sund idé att ha fonder med lägre risk, men fonden är associerad med en någorlunda hög avgift (0,38%) och utgör en tämligen liten del av din portfölj. Den kommer således ej att erbjuda dig någon omfattande riskreduktion, ifall det är vad som du är ute efter.
Citera
2023-06-17, 01:31
Medlem
Jag äger endast aktivt förvaltade fonder.
Vill ni följa index så kommer ni aldrig över index.
Citera
2023-06-17, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så saknas det vetenskaplig evidens för att det skulle gå att åstadkomma högre avkastning genom att jaga vinnare (alltså genom att kolla på tidigare kortsiktig avkastning och välja det som har avkastat högt). Uppmuntrar alla att läsa artikeln, och i allmänhet försöka ta ett evidensbaserat förhållningssätt när det gäller investeringar.

Som du nog märker så är det väldigt vanligt med att folk har många åsikter kring hur man skall investera, men endast i ytterst få fall försöka belägga detta med faktisk evidens. Tyvärr så är många diskussioner på internet ganska dödfödda, då folk håller kvar vid sina ovetenskapliga övertygelser.
Du följer index men kan aldrig någonsin överträffa index med Indexfonder.
Citera
2023-06-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Avanza Auto 3 skulle vara mer en kortsiktig investering. Resten förutom LFK Global är långsiktig.

Turkietfonden samt BGF må ha hög avgift men presterade bra.

Men jag håller med om att jag inte har någon exponering mot utvecklingsländer.

Hur hade du trimmat/sålt,
Vad hade du gjort dig av med och vad hade du köpt?

Funderar på att bara sälja allt och slänga in hela summan i LFK Global.

Som jag hänvisade till i en tidigare kommentar i min diskussionskedja med Truefighter så finns det ingen evidens för att aktivt förvaltade fonder utpresterar index över lång tid. Det finns inte heller någon evidens, vilket jag också hänvisade till i tidigare diskussionskedja, för att man kan jaga vinnare, vilket du uppenbarligen försöker göra med Turkietfonden och BGF Technology. Det är ett väldigt vanligt psykologiskt misstag.

I grund och botten så är allt man behöver göra att följa världsmarknaden, vilket i princip är 90% globalfond och 10% tillväxtmarknadsfond. Ifall du vill så kan man ha en svensk indexfond, förslagsvis PLUS Allabolag Sverige Index.

I slutet på dagen, kolla inte på tidigare avkastning för att avgöra vad du skall investera i. Det finns ingen evidens för att det bidrar till högre avkastning.

Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter

Citat:
Du följer index men kan aldrig någonsin överträffa index med Indexfonder.
Citera
2023-06-18, 15:13
Medlem
DerWahnsinns avatar
Det finns många bra fonder som är förvaltade av proffs och det är smartare än att försöka själv.
Citera
2023-06-18, 16:16
Medlem
Citat:

Nej men inte under heller!
Citera
2023-06-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Nej men inte under heller!
Det så klart och billig avgift med så det är inte fel på något vis. Det är inte det jag säger. För min egen del skulle det bli för tråkigt att bara äga indexfonder men alla är ju olika.
Citera
2023-06-18, 21:32
Medlem
Citat:
Det så klart och billig avgift med så det är inte fel på något vis. Det är inte det jag säger. För min egen del skulle det bli för tråkigt att bara äga indexfonder men alla är ju olika.

Tycker också att det är roligt med aktivt förvaltade fonder. Kör lite i en momentum strategi och då blir det naturligt att använda dig av förvaltade fonder om det går bra.

Å andra sidan tom avanzas egna ekonomer rekommenderar indexfonder med så låg avgift som möjligt. Roligare med aktivt förvaltade men kanske ett dyrt nöje för vissa.
Citera
2023-06-19, 17:24
Medlem
Min AMF Småbolagsfond går ganska knackigt, ligger -11% sen jag köpte den för två år sedan och börjar tröttna på att den aldrig släpper loss.
Dags att sälja av skiten och satsa på något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in