2023-06-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Håller med, tycker det är ytterst märkligt att de vill ha Havertz och på så vis hjälper en rival. Chelsea måste väl först sälja spelare för att ens börja buda på andra, annars får de problem med FFP?

Hade gärna sett ett bud på Caicedo, som både är billigare och yngre än Rice, samt visar stort potential.

Jag har dock inget emot att se Rice i Arsenal heller, även fast han kanske är lite för dyr, så har han ändå väldigt hög klass i både klubb och landslagströja. Det känns som han skulle passa perfekt in i Arsenal, och hans förmågor kombinerar de bästa aspekterna av både Partey och Xhaka till någon som verkligen kan dominera mittfältet.
Vem vet, Arteta kanske ser en Salah eller De Bruyne i Havertz i Chelsea. Båda misslyckades i Chelsea.
Citera
2023-06-16, 13:47
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Vem vet, Arteta kanske ser en Salah eller De Bruyne i Havertz i Chelsea. Båda misslyckades i Chelsea.

Sant, det är ju många bra spelare i Chelsea som inte nått sitt fulla potential den senaste tiden. Arteta kanske kan få ut mer av honom, vem vet. Havertz verkar ju kunna spela olika roller också, lite som Trossard, och kanske därför är han attraktiv.

Jag är dock fortfarande skeptisk, och framförallt vill jag inte betala ett stort överpris för en spelare som känns så osäker. 75 miljoner pund eller vad de nu vill ha är absurt enligt mig.
Citera
2023-06-17, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Kante är "bara" 32 och väljer pengarna i Saudi alltså. Kanske ett beslut jag också tagit i Kantes skor. Ekonomi före det sportsliga. Särskilt med den meritförteckningen.

Fatta att killen vunnit typ allt?

VM - 2018
Nations League - 2021
CL - Chelsea, 20/21
Ligan - två raka titlar med olika lag
FA-cupen
Europa League

Ganska imponerande. Sen är kanske kroppen slut, han har spenderat mer och mer tid på rehab, förra säsongen var han ju knappt med i laget. 290k är rätt saftig lön att förlänga, det är Kante av 2023 absolut inte värd, om han inte kan starta minst 20-25 matcher och vara bra i dem.

Men om jag tittar på det ur saudiernas perspektiv - De värvar stora namn till sin elefantkyrkogård och blåser enorma summor på dem, fast de inte är i närheten av sin prime. Och visst skänker det stjärnglans till deras liga.

Men sportsligt och ekonomiskt? Tror ni inte pengarna hade varit bättre spenderade att typ köpa hela Elfsborgs eller Kalmars trupp + tränarstab, kanske krydda med någon "stjärna" från europa som kan vara grym om spelet byggs runt honom (typ Jesse Lingard eller Payet)? Även om det finns ett par spelare i saudi som håller väldigt hög klass än, tror jag de saudiska lagkamraterna de tvingas spela med knappt är bättre än superettan.

Sen kanske inte shejkerna är ute efter titlar, men tanken har slagit mig. Bättre investerade pengar att plocka dit ett medelmåttigt europeiskt lag än att lägga enorma slantar på Benzema och Ronaldo.
Det finns en annan dimension till det hela, och det är att Saudiarabien gärna vill vara värdnation för VM 2030. De har redan börjat lobba för detta genom att nu plocka in storspelare från Europa, och Messi har ju fått någon roll som ambassadör etc. Ronaldo gör ju hela tiden uttalanden om ligans kvalitet och sånt lär vi se mer av de närmsta åren. Sånt påverkar folk mer än man tror. Saudi kommer att bli det nya MLS.

Sakta men säkert börjar man vänja folk vid tanken på att Saudi är en potentiell värdnation med en viss fotbollskultur. Det politiska tvättas bort och hamnar i skymundan. Saudiarabien gör ju även mycket satsningar inom den gröna sektorn och arbetar aktivt för att närma sig väst men bakom fasaden döljer sig såklart en annan verklighet. Jävla pissdiktatur.

För övrigt - Rice med ett år kvar på kontraktet ryktas gå för en miljard kronor. Måste vara den mest övervärderade spelaren någonsin. Han är givetvis bra men det går till överdrift å det grövsta nu.
Citera
2023-06-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Det finns en annan dimension till det hela, och det är att Saudiarabien gärna vill vara värdnation för VM 2030. De har redan börjat lobba för detta genom att nu plocka in storspelare från Europa, och Messi har ju fått någon roll som ambassadör etc. Ronaldo gör ju hela tiden uttalanden om ligans kvalitet och sånt lär vi se mer av de närmsta åren. Sånt påverkar folk mer än man tror. Saudi kommer att bli det nya MLS.

Sakta men säkert börjar man vänja folk vid tanken på att Saudi är en potentiell värdnation med en viss fotbollskultur. Det politiska tvättas bort och hamnar i skymundan. Saudiarabien gör ju även mycket satsningar inom den gröna sektorn och arbetar aktivt för att närma sig väst men bakom fasaden döljer sig såklart en annan verklighet. Jävla pissdiktatur.

För övrigt - Rice med ett år kvar på kontraktet ryktas gå för en miljard kronor. Måste vara den mest övervärderade spelaren någonsin. Han är givetvis bra men det går till överdrift å det grövsta nu.
Och med detta kidnappade av europeiska spelare kan jag redan avslöja att vi kommer ha saudiska ligan nästa säsong i tv tablå.
Som det ser ut är det tv4 gruppen som köper rättigheter i Sverige till ligan.
Viaplay gruppen blöder pengar och verkar ej lägga ett bud..
Citera
2023-06-17, 21:08
Medlem
Drickbacks avatar
Officiellt: Kulan är en Tottenham spelare till 2028

https://www.tottenhamhotspur.com/news/2023/june/permanent-deal-for-dejan/
Citera
2023-06-18, 00:11
Medlem
€170 mille för Napolis striker Osimhen är för dyr transfersumma, Osimhen får gå till Chelsea, Newcastle eller dylikt i premier league.
Citera
2023-06-18, 02:11
Medlem
Roibots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Har inte Saudiarabien varit en av de 8-10 stora "pensionärsligorna" ett bra tag nu, redan innan MLS blev det efter Beckham? Har inte kollat upp det än, men jag har för mig att många föredettingar har spelat där genom åren. Ja, t.o.m. vissa landslagsspelare i sin åldersmässiga prime (t.ex. Chippen Wilhelmsson). Tror folk helt enkelt inte uppmärksammade detta förrän Cristianos ankomst. Det finns säkerligen agendor med saudiernas satsningar på senare tid, men faktum är att det är ett fotbollstokigt land sedan flera decennier tillbaka.
Citera
2023-06-18, 04:47
Medlem
Verkar som Napoli blir av med Kim Min-jae,Munchen har aktiverat hans klausul på 60m€ .
Napoli hitta honom billigt i fjol säljer dyrt året efter,snyggt
Citera
2023-06-18, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Verkar som Napoli blir av med Kim Min-jae,Munchen har aktiverat hans klausul på 60m€ .
Napoli hitta honom billigt i fjol säljer dyrt året efter,snyggt

Både Napoli och FC Bayern vann guld och båda lagen rustar för att ta ytterligare guld i nästa säsong.
Citera
2023-06-18, 07:15
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Har inte Saudiarabien varit en av de 8-10 stora "pensionärsligorna" ett bra tag nu, redan innan MLS blev det efter Beckham? Har inte kollat upp det än, men jag har för mig att många föredettingar har spelat där genom åren. Ja, t.o.m. vissa landslagsspelare i sin åldersmässiga prime (t.ex. Chippen Wilhelmsson). Tror folk helt enkelt inte uppmärksammade detta förrän Cristianos ankomst. Det finns säkerligen agendor med saudiernas satsningar på senare tid, men faktum är att det är ett fotbollstokigt land sedan flera decennier tillbaka.

ja, xavi från barca drog dit 2015 och lirade och sen var tränare där
sen har vi christian wilhelmsson som ochså lirade där några år
Citera
2023-06-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Party3545
Både Napoli och FC Bayern vann guld och båda lagen rustar för att ta ytterligare guld i nästa säsong.
Jo men detta e en värvning av klass,men ny liga,men det blir spännande se vad Napoli ersätter med,K2 trivs ej i Chelsea,kan han vända tbx till Napoli?
Citera
2023-06-18, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Nej, före MLS var man aldrig. MLS har i princip sedan 2000 med Lothar Matteus och Stoichkov, Romario 2006, varit den stora pensionärsligan. Det dog ut lite mellan 00-10 men sen exploderade det, främst tack vare Beckham. Nesta, Pirlo, Henry, Drogba, Kaka, Lampard, Gerrard, Ashley Cole tillhörde alla den tidigare generationen som gick till MLS tidigt 10-tal. Då var Saudi i princip noll vad gäller motsvarande spelare. Sen att man är ett fobollstokigt land, ja så kanske det är.

Saudi har mestadels handlat brassar och andra sydamerikaner som fortfarande varit i bra ålder, men som insett att deras potential varit begränsad till en framtid i typ Bundesliga eller Ligue 1, och därför valt pengarna framför en karriär i europa.
Senast redigerad av mushymushy 2023-06-18 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in