Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-17, 17:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Här har Sven Almqvist bytt position och filmar nu norrut (1-2 minuter senare). Mannen i vänster i bild vid 9:25-9:26 som har piket 1230 som bakgrund är Stig Engström. Männen i mitten av bilden vid 9:26-9:28 står runt omkring Gösta Söderström och samtalar. GS har sin polismössa på huvudet, men han har ingen lång rock. Det har ALLTID bara funnits EN person i lång, mörk rock vid den här tidspunkten och det är SE. Hur mycket så många vill få SE till att vara Usain Bolt, så går det inte rent fysiskt. Däremot kan man studera inspelat material. Men låt Dalulven svara på det.

För övrigt igen, om någon har den här dokumentären om Pelle Svensson i bättre kvalitet. Kontakta. Det här som finns räcker för de tränade ögat, men inte för det otränade (massorna).

Ursäkta lite måhända dumma frågor. Sven Almqvist, är det Aftonbladets fotograf Stig Almqvist?

Sysslade han med både fotografering och filmande? När anlände han till mordplats och när är filmen du länkar till tagen?
Citera
2023-06-17, 18:04
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ursäkta lite måhända dumma frågor. Sven Almqvist, är det Aftonbladets fotograf Stig Almqvist?

Sysslade han med både fotografering och filmande? När anlände han till mordplats och när är filmen du länkar till tagen?

Ska ju givetvis vara STIG (inte Sven) Almqvist och ingenting annat. Ber om ursäkt, Stig. Både filmare och fotograf på plats den tidpunkten. Han hade både en filmkamera och ett långt objektiv.

Här filmar STIG.
https://tunnelgatan.se/PB5.jpg

Folk vet, men vill inte tala. Det är tragiskt för man kommer inte längre om vissa inte vill tala.
Citera
2023-06-17, 18:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ska ju givetvis vara STIG (inte Sven) Almqvist och ingenting annat. Ber om ursäkt, Stig. Både filmare och fotograf på plats den tidpunkten. Han hade både en filmkamera och ett långt objektiv.

Här filmar STIG.
https://tunnelgatan.se/PB5.jpg

Folk vet, men vill inte tala. Det är tragiskt för man kommer inte längre om vissa inte vill tala.

Tack. Vet vi på ett ungefär när filmen är tagen?
Citera
2023-06-17, 18:35
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tack. Vet vi på ett ungefär när filmen är tagen?

För det första, rätt ska vara rätt. Fotograf och filmare STIG Almqvist.

När snutten i Pelle Svensson-dokumentären är tagen? Enligt min bedömning ca 8/9-12 minuter efter MOP. Jag ger detta intervall eftersom jag precis som, Packetipiketen, anser att MOP inträffade lite tidigare än LAC-bandet anger och senare än den officiella tiden som Söderström/Windén anger att de var först på plats. LAC-bandet är manipulerat och 2520 kom senare på plats än vad som sägs. Dessa minuter är helt avgörande i MOP.

Men jag uppmanar alla att titta på klippet jag länkat till och se själva. Mer kan man inte göra än att visa. HÄR ---> se mina tidigare inlägg (orkar inte länka igen, folk får ta sig tid).
Citera
2023-06-17, 19:05
Medlem
Finns det någon lista över alla mordplatsvittnen och vad de har sett? Inte bara de vanliga och allmänt förekommande, som AB, IM, LL osv.

Undrar mot bakgrund av att fler än ett mordplatsvittnen verkar ha iakttagit en man klädd i beige som avlägsnade sig från mordplatsen efter mordet.
Citera
2023-06-17, 19:18
Medlem
matsqqs avatar
Det var en grej till jag fastnade för i dokumentären på kanal 5.

David Fredin, Alf Enerströms medhjälpare i många år som använde en peruk som förklädnad då han enligt egna uppgifter plockade upp pengar som droppades på olika offentliga platser likt den värsta spionromanen.

Han sitter själv och berättar om detta - att han hämtade pengar till AE på det sättet och det är dokumenterat med foton också.

Tydligen undrade SÄPO också över detta och satte en man på att skugga honom - så detta verkar helt bekräftat.

Det känns verkligen som det var en hel del ljusskygg verksamhet runt AE.

Väldigt svårt att veta var pengarna kom ifrån då det gick till på det sättet .

Men jag förstår verkligen att AE kändes central i mordgåtan för Stieg Larsson.
Senast redigerad av matsqq 2023-06-17 kl. 19:22.
Citera
2023-06-17, 23:31
Medlem
I-van-Toers avatar
Det här är lite kul och det spinner an på ämnet, för det är exakt den här musiken Lars Jeppsson m fl kunde ha hört den 28 februari 1986. D v s inte den här exakta låten, för den är ny för i år, men det här soundet. När min morsa, MLK m fl stod i baren uppe och nere på Tre Backar. Fan vad ägaren Krister H. försökte att få Thåström att spela på den scenen, men han ville inte (han var för stor med Imperiet). Men en punkscen blev det ändå. Här är huvudakten från 1985-1986/87. KÖTTGROTTORNA från i år om stället.

Krogen Tre Backar, (borde heta Krogen Tre Backar, Tegnérgatan 12).
https://www.youtube.com/watch?v=j0XRhf-uMfA

Det är ungefär det ljudet LJ har i öronen och hjärnan när han påbörjar sin vandring längst med Luntmakargatan. Ett ringande larm i skallen. Ska han gå på bio eller ta sig en vinare till? Pang....Pang....

Vakna Lars! Du har sett mer än vad du sagt. Det är varken CP eller SE du sett.
Senast redigerad av I-van-Toer 2023-06-17 kl. 23:34.
Citera
2023-06-17, 23:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Finns det någon lista över alla mordplatsvittnen och vad de har sett? Inte bara de vanliga och allmänt förekommande, som AB, IM, LL osv.

Undrar mot bakgrund av att fler än ett mordplatsvittnen verkar ha iakttagit en man klädd i beige som avlägsnade sig från mordplatsen efter mordet.
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/

Den här listan är väl rätt komplett.

Det finns även det här lite mindre omnämnda vittnesmålet gällande mannen i beige.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E17840-00

På wpu kan du söka på sökord, typ "beige" och se var det dyker upp.
Senast redigerad av Faderlig 2023-06-17 kl. 23:53.
Citera
2023-06-18, 00:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Kl: 9:28 in i YT-filmen står SE mitt i bild:
SE frågar ut vittnena vad som har hänt(skaffa alibi) efter att han har sprungit runt några kvarter,
troligtvis hade han papper och penna i sin lilla väska för att kunna anteckna vad vittnena sa,
mycket välplanerat, huva

Dom anteckningarna skulle vara guld värda att se, finns troligtvis i Palmearkivet.se, orkar inte leta.

Så alla andra är typ 190 cm långa?

Var det inte i den föregående sekvensen som SE förekom?

Någon som lyckas se karln där?
Citera
2023-06-18, 00:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Kulan hittades i snö just utanför avspärrningen. Trottoaren inom avspärrningen sopades inklusive en skjortknapp som hittades i det som sopats upp med maskinen. Finns bild på när man sopar.

Det är en synnerligen dålig teknik att undersöka en mordplats. Rena sabotaget vilket naturligtvis alla poliser och tekniker vet! Vem var ansvarig för det beslutet att "säkra" bevis?

Har denna knapp undersökts närmare?

Någon av de misstänkta som saknar en ...
Citera
2023-06-18, 00:22
Medlem
Faderligs avatar
Ett litet gräv angående springande män på mordplatsen:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E17840-00
"Möjligen, berättar vidare, kan det vara en efterkonstruktion, men hon tror sig ha uppfattat en person som skulle ha sprungit efter gärningsmannen."

Det stämmer ju med den här observationen.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E17-04
"F: Ser du någon som springer efter den här mannen?
L: Ja, jag såg, det var någon som sprang efter en bit men sedan hade jag mina blickar riktade åt ett helt
annat håll."

Är de här observationerna riktiga är ju frågan vem det är de ser. De säger ju att det är efter gm han springer efter. Då har vi helt plötsligt en oidentifierad man som springer efter gm som de flesta helt missar. Alternativt är det SE de menar i ett senare skede. Då blir det, om man räknar in LL, tre som sett en man springa in i gränden.

Ger det här då stöd för fler gm på plats är frågan?Och hur kan de flesta då missa det här helt?
Citera
2023-06-18, 00:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så alla andra är typ 190 cm långa?

Var det inte i den föregående sekvensen som SE förekom?

Någon som lyckas se karln där?
Jo, det är den föregående sekvensen som är den rätta.

Jag ser en man som kan vara SE. Det är inte tillräckligt klart för att man ska kunna säga att det är SE bara genom att se på bilden. Inte för mig i alla fall. Det hade ju varit intressant om någon som kan bild på något sätt kan ljusa upp bilden och göra den bättre. Och ännu bättre om någon kunde få ta på originalet.

Men om tidsuppgifterna stämmer angående när det här är filmat så är det ju ändå så att en man som kan tas för SE är på plats runt mordplatsen när SE som vittne ska vara där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in