Citat:
Jo, det är riktigt. Så kan det vara på den "lägsta" taktiska nivån eller på den allra "högsta" strategiska nivån. Men på den operativa "mellersta" nivån kan det vara tvärt om.Jag som är usel på det här med strategiskt tänk i krig så måste bara fråga, är det inte just den svagaste länken i kedjan som ukrainska armén letar efter så man kan bryta i genom ryssen försvar. Obefästa byar utmed ryssens försvarslinje måste väl ändå vara mumma att inta när ukrainska armén sakta gnager sig framåt i sin kamp att slutgiltigt befria Ukraina helt och hållet från den mörka eran av ryskt omänskligt förtryck. Eller?
Och än har ju inte själva huvudoffensiven mot dom ryska inkräktarna startat verkar det som.
Och än har ju inte själva huvudoffensiven mot dom ryska inkräktarna startat verkar det som.
Om vi ökar komplexitetsgraden i stridsrummet, så kan du hamna i en situation där exempelvis du kanaliserar dina styrkor längs de svagare länkarna i kedjan och gör det möjligt för din fiende att förutse dina drag och utsätta dig för flankangrepp, artilleribeskjutning, etc. Om du lämnar starka stödjepunkter i fiendens hand och kringår dem, kan han använda dessa som utfallsställningar och slå mot dina logistikkedjor när de börjar dras ut, etc. Att veta hur sådana situationer ska hanteras skiljer ut den sanne fältherren från klåparen.
På taktisk och strategisk nivå kan mycket kvantifieras, typ "jag har en bataljon med stridsfordon och min fiende har bara ett kompani med avsuttet infanteri" eller "om 18 månader kommer vi att kunna producera 150 stridsvagnar i månaden och förse dem med utbildad personal, medan vår fiende knappt kan få fram tio kärror under samma tid".
Men på den operativa nivån blir det svårare. Där blir kriget mer en konst, än en vetenskap.