2023-06-17, 20:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jag som är usel på det här med strategiskt tänk i krig så måste bara fråga, är det inte just den svagaste länken i kedjan som ukrainska armén letar efter så man kan bryta i genom ryssen försvar. Obefästa byar utmed ryssens försvarslinje måste väl ändå vara mumma att inta när ukrainska armén sakta gnager sig framåt i sin kamp att slutgiltigt befria Ukraina helt och hållet från den mörka eran av ryskt omänskligt förtryck. Eller?
Och än har ju inte själva huvudoffensiven mot dom ryska inkräktarna startat verkar det som.
Jo, det är riktigt. Så kan det vara på den "lägsta" taktiska nivån eller på den allra "högsta" strategiska nivån. Men på den operativa "mellersta" nivån kan det vara tvärt om.

Om vi ökar komplexitetsgraden i stridsrummet, så kan du hamna i en situation där exempelvis du kanaliserar dina styrkor längs de svagare länkarna i kedjan och gör det möjligt för din fiende att förutse dina drag och utsätta dig för flankangrepp, artilleribeskjutning, etc. Om du lämnar starka stödjepunkter i fiendens hand och kringår dem, kan han använda dessa som utfallsställningar och slå mot dina logistikkedjor när de börjar dras ut, etc. Att veta hur sådana situationer ska hanteras skiljer ut den sanne fältherren från klåparen.

På taktisk och strategisk nivå kan mycket kvantifieras, typ "jag har en bataljon med stridsfordon och min fiende har bara ett kompani med avsuttet infanteri" eller "om 18 månader kommer vi att kunna producera 150 stridsvagnar i månaden och förse dem med utbildad personal, medan vår fiende knappt kan få fram tio kärror under samma tid".

Men på den operativa nivån blir det svårare. Där blir kriget mer en konst, än en vetenskap.
Citera
2023-06-17, 20:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkaim
Den där mannen var en äkta ryzk hjälte dock, ända ut i fingerspetsarna! Tjuvlånar ett stridsflyg för lite joyriding och kraschar den, när han var hela 51 år gammal!

Helt klart att han älskade att flyga i.o.m sitt tidigare tilltag.
Citera
2023-06-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Menar du att de underdriver det elände ryssen orsakar i Ukraina .
Om ryssen är värre än det som framkommit , så är det ju ännu jävligare .
Ryssar hatas mer och mer ,,,hatet växer för varje kommentar du och andra ryssar skriver .
Jag säger att dom döda ukrainska soldaterna skyfflas undan i all hemlighet till hemliga kyrkogårdar som förbrukningsvaror.
När såg du senast att dom hedrade sina hjältar från statens sida?
Det är fan knäpptyst i bästa diktatorfasoner.
Mörka och ljug för sin egen befolkning och omvärlden.
Det hade aldrig fungerat i en riktig demokrati att hålla käften om så många dödsoffer och skadade.
Citera
2023-06-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
RU-idioter har samma taktik som under WWII - fram med "kanonmat", förluster spelar ingen roll, kärringarna föder nya.
UAF däremot kör NATO:s. Attackera lite här och där, hitta svaga punkter, slå till! Materiella förluster spelar mindre roll - viktigt att utbildade manskapet överlever och kan få nya fordon för nya stött. Smart.

Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Jag säger att dom döda ukrainska soldaterna skyfflas undan i all hemlighet till hemliga kyrkogårdar som förbrukningsvaror.
Det hade aldrig fungerat i en riktig demokrati att hålla käften om så många dödsoffer och skadade.

Har du funderat på vilka som orsakat att de ligger på kyrkogården?
Jag kan berätta att det är ryssdjävlar .
Du och andra råttor gillar väl att se döda ukrainare .

Ryssar kommer hatas av den fria värden lång tid framöver.
Citera
2023-06-17, 20:24
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jo, det är riktigt. Så kan det vara på den "lägsta" taktiska nivån eller på den allra "högsta" strategiska nivån. Men på den operativa "mellersta" nivån kan det vara tvärt om.

Om vi ökar komplexitetsgraden i stridsrummet, så kan du hamna i en situation där exempelvis du kanaliserar dina styrkor längs de svagare länkarna i kedjan och gör det möjligt för din fiende att förutse dina drag och utsätta dig för flankangrepp, artilleribeskjutning, etc. Om du lämnar starka stödjepunkter i fiendens hand och kringår dem, kan han använda dessa som utfallsställningar och slå mot dina logistikkedjor när de börjar dras ut, etc. Att veta hur sådana situationer ska hanteras skiljer ut den sanne fältherren från klåparen.

På taktisk och strategisk nivå kan mycket kvantifieras, typ "jag har en bataljon med stridsfordon och min fiende har bara ett kompani med avsuttet infanteri" eller "om 18 månader kommer vi att kunna producera 150 stridsvagnar i månaden och förse dem med utbildad personal, medan vår fiende knappt kan få fram tio kärror under samma tid".

Men på den operativa nivån blir det svårare. Där blir kriget mer en konst, än en vetenskap.
Undrar hur mycket info Väst förser Ukraina med angående ryska trupprörelser + anfallsstrategi för Ukrainaska styrkor?
Citera
2023-06-17, 20:28
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
https://www.youtube.com/results?search_query=ukrainian+memorial+service+

https://twitter.com/intermarium24/status/1625872032276643841
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-06-17 kl. 20:45.
Citera
2023-06-17, 20:34
Avslutad
Citat:

Ryssarna plundrar liken på armbandsur och cigaretter som de äckliga råttor de är.

Ukraina begraver de sina under hedersbetygelser så som är brukligt i civiliserade världen.
Citera
2023-06-17, 20:37
Medlem
Citat:

Vad är det du kräver? Att Ukrainska staten skall gå ut med ett officiellt uttalande på engelska riktat till dig där de hedrar sina ukrainska medborgare som mist livet i denna konflikt?
Kan du ukrainska? Hur mycket ukrainsk media läser/följer du?
Tror du att du sitter på hela bilden?

Har du sett flaggorna till minne av all stupade soldater uppsatta i Kiev? Tusentals ukrainska flaggor och flertalet andra nationer finns representerade där. Skall även finnas 2-3 svenska flaggor där. Finns något liknande i Moskva tex?
https://www.theguardian.com/world/2023/feb/24/grief-and-defiance-in-kyiv-on-first-anniversary-of-war-in-ukraine
Citera
2023-06-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Varför lämna svaga punkter i en försvarslinje? Märks de flesta som skriver här saknar militära kunskaper.

Skulle ryssarna "glömt" minera vissa delar? Det är inga somalier Ukraina slåss mot.

Utan massivt luftunderstöd och komplett minröjning kommer Ukraina inte ta sig igenom. De skulle väntat med sin offensiv till utlovade jaktflyktplan levererats och anfallit runt minfälten.

Självklart har alltid försvarslinjer svaga punkter och en svaghet kan vara att Ryssland har brist på night vision.
Hade jag varit ukrainsk befälhavare hade jag låtsasanfallit tre punkter och sedan drämt på genombrott på en punkt.
I det så kalla Yom Kippur-kriget fann Israel en svag punkt mellan Egypten andra och tredje arme, man gick över Suez-kanalen och utvidagde snabbt ut brohuvud som helt inringade den tredje armén.

Förhållandena är inte likvärdiga förstås men svaga punkter finns alltid.

Jag tror också Ukraina agerar försiktigt för att undvika (för) stora förluster i manskap.
Citera
2023-06-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Självklart har alltid försvarslinjer svaga punkter och en svaghet kan vara att Ryssland har brist på night vision.
Hade jag varit ukrainsk befälhavare hade jag låtsasanfallit tre punkter och sedan drämt på genombrott på en punkt.
I det så kalla Yom Kippur-kriget fann Israel en svag punkt mellan Egypten andra och tredje arme, man gick över Suez-kanalen och utvidagde snabbt ut brohuvud som helt inringade den tredje armén.

Förhållandena är inte likvärdiga förstås men svaga punkter finns alltid.

Jag tror också Ukraina agerar försiktigt för att undvika (för) stora förluster i manskap.
En svag punkt behöver inte heller vara ett fel i försvarslinjen i sig, det räcker om Ukraina hittar en punkt där Ryssarna inte kommer hinna få fram reserver innan man hunnit bryta igenom. Förhoppningsvis hittar de en punkt med flertalet svagheter.

Nu tror jag vi är inne i en period där man pressar på och tröttar ut Ryssar och låser upp reserver.
Citera
2023-06-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
En svag punkt behöver inte heller vara ett fel i försvarslinjen i sig, det räcker om Ukraina hittar en punkt där Ryssarna inte kommer hinna få fram reserver innan man hunnit bryta igenom. Förhoppningsvis hittar de en punkt med flertalet svagheter.

Nu tror jag vi är inne i en period där man pressar på och tröttar ut Ryssar och låser upp reserver.

Jag tror också att dom ryska reträtterna urholkar ryska "försvarsviljan" och sänker moralen ytterligare.
Citera
2023-06-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Ryssarna plundrar liken på armbandsur och cigaretter som de äckliga råttor de är.

Ukraina begraver de sina under hedersbetygelser så som är brukligt i civiliserade världen.
Ukrainsk press är förbjuden att filma begravningar och militärkyrkogårdar, allt dåligt skall tystas ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in