2023-06-17, 18:17
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Man undrar om de försökt stoppa hästarna för hästar springer väl inte på människor?

Precis vad jag undrar. Hästar brukar undvika att springa in i saker om de kan, även att trampa på liggande personer.
Kan de skadade försökt fånga panikslagna hästar?
Citera
2023-06-17, 18:34
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det gäller "strikt hundägaransvar" enligt svensk lag - en hundägare är ansvarig för vad hunden gör. Det regleras i Lagen om tillsyn över hundar och katter. Men finns det en motsvarighet i lagen för den som har hästar? Någon form av "strikt hästägaransvar" om hästen skadar någon?
Nej,
Hästägare har det lite väl slappt. De har inget juridiskt ansvar alls, även om ägarna har mentalt nervösa och icke miljötränade hästar bland bilar och människor.!!

En häst som ser en hund och blir rädd, skenar, och skadas, kan anklaga hundägaren för ansvaret och skadestånd. De är levande monster på upp till ett halvt ton som det saknas ägaransvar för!

En häst som springer in i din bil även om du stannat blir ditt problem.Det är urgamla regler för hästar å i princip är det alltid bilägaren som är skyldig.
Senast redigerad av hejsan07 2023-06-17 kl. 18:50.
Citera
2023-06-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Såg nån bild i nån tidning på westernhästar som var bundna. Så några har väl gjort som i vilda västern och bundit upp hästarna utanför krogen. Sen har dom slitit sig och dragit.
Jävla mardröm.
Inte lätt att fånga in dom på så stor yta när dom springer som galningar.
Ja våra domesticerade hästar är inte vana att stå uppbundna utanför en restaurang sådär utan tillsyn
Citera
2023-06-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Hästar är stora, oberäkneliga och dessutom flockdjur. Helt vansinnigt att ha dessa bestar i närheten av människosamlingar.
Inte ett dugg oberäkneliga utan väldigt förutsägbara fast förhållandevis lättskrämda. Lätta att fånga är de dock.
Citera
2023-06-17, 18:39
Medlem
Min gissning är att någon skrämt hästarna.
Citera
2023-06-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Precis vad jag undrar. Hästar brukar undvika att springa in i saker om de kan, även att trampa på liggande personer.
Kan de skadade försökt fånga panikslagna hästar?

Det brukar vara så. Men jag hade en häst som kunde springa in i både människor och andra hästar.
En gång stod jag i hagen när han kom galloperande i ganska lugn takt, tänkte att han svänger väl undan för mig om jag står still. Men nä, han sprang rätt på mig.
Snäll häst, men svårt med att lästa signaler både från andra hästar och människor ibland när uppmärksamheten brast.
Citera
2023-06-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
"Lotta ... som jobbar på en korv- och glasskiosk alldeles i närheten av restaurangen, såg hela händelseförloppet. Hon menar att det lät som en Harley-Davidson när hästarna rusade iväg" från DN nyss.
Står att pålarna de var bundna vid hängde med...det lära ha fått dem att skena ännu mer. Stackarna. Vilka idioter till ägare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marvelus
Min gissning är att någon skrämt hästarna.

Kan vara insekter med. Antingen att dom blivit bitna av nån broms, eller försökt slå undan en med huvudet och trasslat in sig i repet dom var bundna med, eller försökt äta gräs och sen fått repet över nacken, fått panik och kastat sig, eller så har hästarna rykt ihop med varandra och ryckt till så dom kommit lösa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Det brukar vara så. Men jag hade en häst som kunde springa in i både människor och andra hästar.
En gång stod jag i hagen när han kom galloperande i ganska lugn takt, tänkte att han svänger väl undan för mig om jag står still. Men nä, han sprang rätt på mig.
Snäll häst, men svårt med att lästa signaler både från andra hästar och människor ibland när uppmärksamheten brast.
De ser inte så bra framåt, en del sämre än andra pga huvudställning.
Citera
2023-06-17, 18:52
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Hästar är stora, oberäkneliga och dessutom flockdjur. Helt vansinnigt att ha dessa bestar i närheten av människosamlingar.
De kan lätt förvandlas till levande monster på upp till ett halvt ton som det saknas ägaransvar för! Helt galen lag.
Citera
2023-06-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Står att pålarna de var bundna vid hängde med...det lära ha fått dem att skena ännu mer. Stackarna. Vilka idioter till ägare.

Tänkte nästan det när jag såg uppbindningsanordningen. Väldigt ranglig och vek sak. Dom får ju ändå mer panik då när den sitter fast och släpar efter när dom springer.

Hört om liknande olyckor när folk bundit hästar i fodergrindar som dom slitit loss och sen skenat iväg med den hängandes och skadat sig.

Jag råkade släppa in en av mina med grimma på i en box med låg boxdörr där dom når ut med huvudet över dörren. Grimman fastnade i boxlåset och hästen lyfte av hela dörren. Som tur var stod jag bredvid och hann ingripa.
Citera
2023-06-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
De kan lätt förvandlas till levande monster på upp till ett halvt ton som det saknas ägaransvar för! Helt galen lag.
Vilken lag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in