2023-06-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Skulle vara intressant att veta vem det är?
Det vet jag inte.

Däremot verkar det vara en hund som jagat iväg hästarna när de stod tjudrade nånstans på Djurgården.

Den jäveln som äger den hunden är naturligtvis skyldig till det här men hens identitet har jag som sagt ingen aning om. Jag hoppas polisen får tag på fanskapet.
Citera
2023-06-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Är inte ett dugg förvånad faktiskt.

Så här går det när småflickor ansvarar för dessa potentiellt farliga djur. Även när det gäller hundar. Flickor och hästar/hundar = ingen bra kombination.

På bilden såg det ut som en cowboy gubbe. Förmodligen var dom inne på krogen.
Westernfolk brukar vara extremt noga med uppfostran och att hästen ska lyssna i alla lägen.
Men stod dom bundna själva utanför så är det ju inte så lätt.
Vi får se vad som hänt.
Citera
2023-06-17, 17:02
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Märklig händelse, underhållande att läsa om men värre för de stackare som skadades av vilddjuren.

Hästar som springer lösa kan väl rent symboliskt stå för djurisk utlevelse, och att det sen sker utanför en krog som namngivits efter en legendarisk horaDjurgården gör händelsen än mer fantasieggande..
Citera
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
På bilden såg det ut som en cowboy gubbe. Förmodligen var dom inne på krogen.
Westernfolk brukar vara extremt noga med uppfostran och att hästen ska lyssna i alla lägen.
Men stod dom bundna själva utanför så är det ju inte så lätt.
Vi får se vad som hänt.

Oh då vet jag nog vilket gäng det är, 50/60+ brukar rida ganska arrogant runt på östermalm, men verkar alltid haft stenkoll/extremt lugna hästar.
Citera
Medlem
Lillarapunzels avatar
Tycker hela situationen verkar smått märklig. Visst, det är inte så smart att binda upp hästar utan uppsikt någonsin, men om de nu var "westernhästar" (quarter eller dylika raser) brukar de vara rätt lugna och stabila i grunden. Överhuvudtaget, oavsett ras, brukar knappast ordentligt inridna och tränade hästar springa i blind panik på så sätt att de skadar människor och föremål någon längre stund. Absolut att de kan springa några hundra meter/någon minut, men sen brukar de stanna upp av sig själva och kolla läget innan de ev. springer vidare, men då långsammare och i någon mån mer kontrollerat. Så hela situationen känns åtminstone utifrån denna information, rätt märklig och oklar.

Edit: Tittade på de senaste bilderna från AB, och det verkar röra sig om travhästar (varmblodstravare + ev. en kallblodstravare) av bilderna att döma, även om de har westernutrustning. Visserligen kan de ha något mer nerv än typ quarter och liknande raser, men även de brukar vara vana vid trafik och förhållandevis lugna. Absolut inte springa runt i blind panik på det sättet. Så jag tycker fortfarande det verkar vara lika märkligt.
Senast redigerad av Lillarapunzel 2023-06-17 kl. 17:06.
Citera
2023-06-17, 17:05
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
nån som vet vart hästarna e nu?? fy fasen va sjukt. hoppas de gick bra för dom som blev på körda.
Alla fem hästar var infångade och under kontroll vid 16.20.

Polisen har inlett en förundersökning om grovt vållande till kroppsskada. Skadeläget för dem som först till sjukhus är fortfarande oklart.

– Vi ska utreda om någon agerat oansvarigt eller oaktsamt i samband med att hästarna slet sig, säger Per Fahlström.
Citera
2023-06-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Tycker hela situationen verkar smått märklig. Visst, det är inte så smart att binda upp hästar utan uppsikt någonsin, men om de nu var "westernhästar" (quarter eller dylika raser) brukar de vara rätt lugna och stabila i grunden. Överhuvudtaget, oavsett ras, brukar knappast ordentligt inridna och tränade hästar springa i blind panik på så sätt att de skadar människor och föremål någon längre stund. Absolut att de kan springa några hundra meter/någon minut, men sen brukar de stanna upp av sig själva och kolla läget innan de ev. springer vidare, men då långsammare och i någon mån mer kontrollerat. Så hela situationen känns åtminstone utifrån denna information, rätt märklig och oklar.
Enligt vittnen ska hästarna blivit jagade av en hundjävel.
Citera
2023-06-17, 17:07
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson

Det förklarar ju saken isf. Tragiskt om det stämmer.
Citera
2023-06-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Det förklarar ju saken isf. Tragiskt om det stämmer.
Ja det är fan att folk inte kan ha bättre koll på sina hundar!
Citera
2023-06-17, 17:10
Medlem
Citat:

Okopplade hundar nu igen alltså, som vi har debatterat så mycket om i andra trådar här på FB?

Fy fan för dessa äckliga hundjävlar! 😖
Senast redigerad av termometern 2023-06-17 kl. 17:16.
Citera
2023-06-17, 17:11
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ja det är fan att folk inte kan ha bättre koll på sina hundar!
Verkligen!
I så fall inte första gången hundar vållar olyckor med hästar...
Citera
2023-06-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Okopplade hundar nu igen alltså som vi har debatterat så mycket om i andra trådar här på FB?

Fy fan för dessa hundjävlar! 😖
Iofs har jag inte så mycket mot hundar men deras ägare är ibland idioter.

Jag tar ibland hand om en släktings hund men jag har den alltid kopplad när vi går promenader ute i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in