2023-06-17, 15:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp, och självklart är ryssarnas förlustsiffror skyhöga för att också stärka moralen hos egna trupper.

Det tror jag inte.

Ryssarnas förlustsiffror är antagligen skyhöga därför att ryssarna är dåligt utbildade, dåligt motiverade, dåligt tränade, har en dålig människosyn, har dålig materiel, är dåligt utrustade, har dålig ledning på förbandsnivå och dålig kommunikstionsförmåga, dålig etik och moral, dålig lägesuppfattning, dålig självinsikt samt har en ledare i Moskva som fattar dåliga beslut.

Jag tror att det är den rimligaste förklaringen till siffrorna.
Citera
2023-06-17, 15:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Håller delvis med. Men jag vill nog hävda att den dag ukrainarna röstar fram en mer ryssvänlig president sannolikt ligger längre bort i tiden än EU-medlemskapet. Och ju längre kriget pågår desto större chans/risk att Ukraina aldrig någonsin mer får en ryssvänlig president.

Nä, ukrainarna blir knappast mer positivt inställda till Ryssland ju mer de lyckas ödelägga Ukraina, snarare precis tvärtom. Så den dagen de kommer rösta fram en ryssvänlig president ligger nog allt längre bort ju längre kriget pågår. F.n. mycket långt borta.

Fast nu var inte mitt inlägg ett svar på hur jag tror ukranarna resonerar utan hur jag tror Putin resonerar. Och jag gissar att han hoppas ukrainarna kommer tröttna på kriget och därför välja någon mer förhandlingsvillig president. Kanske även försöka få ukrainarna att uppfatta kriget som något de delvis själva bär ansvaret för och därmed bli mer villiga till eftergifter. Kanske även få dem att se det som ett krig där de blivit brickor i ett stormaktsspel mellan en aggressiv och imperialistisk västvärld med USA i spetsen och ett oskyldigt och tappert försvarade Ryssland som historiskt sett har mest gemensamt med Ukraina osv.

Tycker mig se tendenser till att de försöker lansera sådana tankegångar, förvisso föga effektivt, men ändå.
Citera
2023-06-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Enligt passiviki har ukraina tagit kontroll över 100 kvadratkilometer i den grå zonen.
Läsö är 98 kvadratkilometer stor.
Och detta efter 2 veckor offensiv.

Mycket bra arbete utav AFU då! Istället för att förlora 50+% utav annekterat område på bara några månader som ryssen gjorde. Det kryper sakta framåt för AFU, och det vet du vad det innebär, visst? = att det kryper sakta bakåt för inkräktaren.
Citera
2023-06-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tja?
Det tog 40-50 år för Europa att förlåta Tysksland.
Om Ryssland.
  1. Drar sig tillbaka.
  2. Ångrar sig,
  3. Försöker gottgöra vad de gjort.
Kan nog även de förlåtas om 40-50 år.

På västsidan tog det inte många år, tvärtom ville man snabbt glömma och gå vidare. Många officerare inom armén som gjorde skit blev aldrig åtalade. Efter de högsta hönsen var de lägre i stort sett fredade, om än de värsta jagades ner till våra dagar.
Citera
2023-06-17, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sniffa inte utan sätt locket på dunken.

Ryska bloggare rapporterar att ukrainska förband opererar på nätterna med night vision. Dom tränger sig fram mot byar som Piathyakhaty och Zherebianky och avancerar.

Vi skall inte underskatta Ukrainas strategi som verkar hållbar eftersom man håller in tömmarna på dom stora förbanden, som det verkar. Och ändå avancerar man.

Man har tagit Piathykhaty enligt betrodda källor.
Citera
2023-06-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja man kanske ska tala om block när det gäller F16 ja. Är långt ifrån nån expert på stridsflyg.

Har iaf läst om vilket version som är den troliga att sändas till Ukraina (minns tyvärr inte vilken)och det är inte den senaste iaf(52?) vilket fått en del kunniga att tona ned förväntningarna.

I vilket fall så lär det bli en uppgradering för Ukraina och vad dom flyger om några år är ju en annan femma.
Finns nyare varianter med men block 52 är den det finns mest av och den har det nödvändiga som Ukraina behöver. Som bättre störsändare targetingpod och bättre iff kan bära alla moderna vapen osv. Det är först då den blir riktigt bra på allt.
Citera
2023-06-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men försök att fatta hur en Manpads fungerar. Du behöver visuell sikt till helikoptern när du låser med ex. en Stinger. En attackhelikopter flyger bara upp på den höjd den behöver för att avföra vapnen sen dyker den ner till strax över markhöjd vilket minimerar den visuella sikten. Manpads skulle räcka om helikoptern befinner sig tillräckligt länge inom avstånd från Manpadsenheten OM det uppstått fri sikt till helikoptern.

Hur långt man ser beror helt och hållet på väder, höjd från marken och terräng. Jag tror inte att jag behöver förklara vilken typ av terräng och väder det är i södra Ukraina, du har nog sett det på filmerna vid det här laget.
Samma gäller för f16 med radar den ser inte helikoptrar bakom träd heller
Citera
2023-06-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
afrikanerna som kom till Ryssland och Ukraina för att förhandla fram ett fredsavtal gjorde det bara av själviska skäl eftersom säden som inte kom till dem påverkade deras matförsörjning och du kan märka det genom punkterna en av dem gjorde när han förklarade fredsavtalet och 3 av de 8 punkterna var inte relaterade till kriget utan hade att göra med att hjälpa afrika.
Jag skulle vilja säga goddag yxskaft!
Citera
2023-06-17, 15:49
Medlem
Snapcounts avatar
Ukraina tillkännager framgång :

Ukraine says it's achieving 'tactical successes' in the south - but the UK and Russia say otherwise
Ukraine is achieving "tactical successes" in the south, with troops advancing up to 2km in each direction, officials have claimed.

Deputy Defence Minister Hanna Maliar said on Telegram messaging app that troops were "engaged in active moves to advance in several directions at once".

"They are gradually moving forward. At the moment, the advance is up to 2 km (1.3 miles) in each direction," she said.

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-latest-putin-speech-counteroffensive-kyiv-african-leaders-12541713
Citera
2023-06-17, 15:54
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vi kan lugnt konstatera att de afrikanska ländernas besök inte handlar om något seriöst försök till förberedelse av fredsförhandlingar. Inget av de närvarande länderna är förmögna att ens erbjuda majoriteten av sina invånare el och vatten. Är man inte kapabel att organisera ett sådant grundläggande behov pga korruptionen så har man helt enkelt inte kompetensen att försöka sig på att medla i en svårhanterligt geopolitisk konflikt.

Möjligtvis blev det lite snack om grödor och sedan fick afrikanska delegationen bråttom till att ge sig iväg till korruptions-träffen med Putin.

Det allra fånigaste som skrivits i denna tråd är proryssarnas desperata förhoppningar på BRICS. BRICS är en korruptionsklubb med avsikt att skyffla korrupta tillgångar mellan länderna. Om 50 år kommer befolkningarna i BRICS vara än mer förtryckta och leva i autokratier med en än värre misär. Bara för att klargöra avståndet: korrupta Sydafrika och ANC är inkapabla att ens leverera ström till befolkningen medan "kollektiva väst" utvecklar AI.
Tror anledning till att de kom blir tydligare och tydligare

Citat:
Podoliak: African leaders came to Ukraine to ask for suspension of Putin's arrest warrant.

https://twitter.com/kyivindependent/status/1670051608493785088?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw
Citera
2023-06-17, 15:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Rapport om en attack av UAF på ny plats väster om Robotyne inkommer.

Citat:
The Armed Forces advanced towards Nesteryanka, Zaporozhye region.

https://t.me/Donbas_Operativniy/44260
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-06-17 kl. 16:02.
Citera
2023-06-17, 15:59
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollius
Man har tagit Piathykhaty enligt betrodda källor.

Vilka är dessa betrodda källor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in