Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Håller delvis med. Men jag vill nog hävda att den dag ukrainarna röstar fram en mer ryssvänlig president sannolikt ligger längre bort i tiden än EU-medlemskapet. Och ju längre kriget pågår desto större chans/risk att Ukraina aldrig någonsin mer får en ryssvänlig president.
Nä, ukrainarna blir knappast mer positivt inställda till Ryssland ju mer de lyckas ödelägga Ukraina, snarare precis tvärtom. Så den dagen de kommer rösta fram en ryssvänlig president ligger nog allt längre bort ju längre kriget pågår. F.n. mycket långt borta.
Fast nu var inte mitt inlägg ett svar på hur jag tror ukranarna resonerar utan hur jag tror Putin resonerar. Och jag gissar att han hoppas ukrainarna kommer tröttna på kriget och därför välja någon mer förhandlingsvillig president. Kanske även försöka få ukrainarna att uppfatta kriget som något de delvis själva bär ansvaret för och därmed bli mer villiga till eftergifter. Kanske även få dem att se det som ett krig där de blivit brickor i ett stormaktsspel mellan en aggressiv och imperialistisk västvärld med USA i spetsen och ett oskyldigt och tappert försvarade Ryssland som historiskt sett har mest gemensamt med Ukraina osv.
Tycker mig se tendenser till att de försöker lansera sådana tankegångar, förvisso föga effektivt, men ändå.