2023-06-17, 12:09
Medlem
Hur installerar man och kör Bginfo4x & Opensnitch på senaste Linux Mint?
Laddade ner bginfo4x och dubbelklickade på den och valde install package, men hittar ingen programvara sen och vet inte hur man ska köra och konfigurera den.

Undrar även hur man installerar och kör opensnitch.
Citera
2023-06-17, 12:17
Medlem
triptykens avatar
Är inte bginfo bara typ som conky eller andra informationssamlingar om systemet?

Opensnitch verkar rätt straightforward men bginfo känns... litet onödig om jag kollat runt på den.

Vad händer om du öppnar en terminal och skriver bginfo4x i den?
Citera
2023-06-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Är inte bginfo bara typ som conky eller andra informationssamlingar om systemet?

Opensnitch verkar rätt straightforward men bginfo känns... litet onödig om jag kollat runt på den.

Vad händer om du öppnar en terminal och skriver bginfo4x i den?
Conky verkar mer visa infon i panelen medan bginfo ska visa den direkt på skrivbordet. Iallafall den uppfattningen jag fått av det hela?

Skriver jag så i terminalen så säger den bara något om no such file or directory.
Citera
2023-06-17, 13:06
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Conky verkar mer visa infon i panelen medan bginfo ska visa den direkt på skrivbordet. Iallafall den uppfattningen jag fått av det hela?

Skriver jag så i terminalen så säger den bara något om no such file or directory.

Nej nej conky visar saker på skrivbordet. Du måste skapa en config fil för den bara och autostarta det när du slår på datorn. Samma gäller verkar det som för biginfo.

Alltså config fil saknas och biginfox verkar ha en wiki här https://sourceforge.net/p/bginfo4x/wiki/Documentation/?version=279

Vill än en gång slå ett slag för conky som verkar rakt upp i din allé men säkrare och bättre. Archwiki har flera exempel och jagar man runt hittar man en massa olika configs i olika stilar och med olika info
Citera
2023-06-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nej nej conky visar saker på skrivbordet. Du måste skapa en config fil för den bara och autostarta det när du slår på datorn. Samma gäller verkar det som för biginfo.

Alltså config fil saknas och biginfox verkar ha en wiki här https://sourceforge.net/p/bginfo4x/wiki/Documentation/?version=279

Vill än en gång slå ett slag för conky som verkar rakt upp i din allé men säkrare och bättre. Archwiki har flera exempel och jagar man runt hittar man en massa olika configs i olika stilar och med olika info
Okej. Finns det någon bra instruktion för hur man installerar och konfigurerar conky då? Vill framförallt ha uppgifter om cpu load på samtliga kärnor, batteristyrka, ip, dns, macadress och sådant.
Citera
2023-06-17, 17:19
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Okej. Finns det någon bra instruktion för hur man installerar och konfigurerar conky då? Vill framförallt ha uppgifter om cpu load på samtliga kärnor, batteristyrka, ip, dns, macadress och sådant.

Finns ett otal guider för conky en googling bort, men pröva med

Citat:
sudo apt-get install conky conky-all

Funkar det inte med apt-get så pröva med apt.

Du kan även behöva

Citat:
sudo apt-get install curl lm-sensors hddtemp

Om du vill kunna visa data på komponenter

Enklaste sättet att få conky som du vill är att du plockar hem en config som du tycker ser bra ut och börjar leka och modifiera den tills du är nöjd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in