17.06.2023 uppdateringen. Först en liten sak som kom fram under mitt lunchmöte med Dag Kirsebom igår. Vi disskuterade om att jag till 90% ser positiva saker i en händelse medan en annan han följer ser 90% negativa saker i samma händelse. Min livsfilosofi är att om du inte försöker så är din chans att uppnå ngt lika med 0. Om du istället försöker så har du åtminstone en chans att uppnå något. Låt oss ta vår kommandoraid i Nova Kakhovka som ex. Turisterna började beskjuta närområdet med artilleri, missiler och använde även helikoptrar. 2 av dessa blev nedskjutna samt hur många av sina egna man mejade ner i artilleriattacken är ännu ovisst. Samtidigt binder det upp trupper för turisterna. En kommandotrupp kan ibland få mera tillstånd än en hel bataljon. Om de våra fortfarande finns kvar där vet jag inte men om man dragit sig tillbaka återkommer man å det snaraste.
En annan sak som orsakar förvirring är vår vice försvarsministers ordval som översätts i våra media lite olyckligt. Vår media skriver hennes uttalande "våra attacker mot Beryansk och Mariupol" som om vi redan var på väg dit. Vad hon menar är att vår offensivriktning är mot dessa (towards), INTE att vi redan är där.
Så till själva fronterna. Vid Bakhmut har turisterna sänt in rejält med förstärkningar varvid man börjat bygga upp försvarslinjer bakom Yahidne och Klishchiivka. Den största delen av förstärkningarna är Soiguns storm-Z, dvs kanonfoder. Samtidigt flyttar vårt artilleri in till de åsar som vi återtagit, detta i sin tur betyder att väldigt snart börjar vi ösa granater över deras positioner.
Marinka i sin tur är nu en ny köttkvarn, typ Bakhmut 2.0. Vi har stora förluster men turisterna har enorma. tack vare deras köttkvarn luckades de avancera lite här. Detta är en strid om en stad som nu enbart består av grushögar, även ruinerna har blivit beskjutna. det finns endast källarvåningar kvar där soldater från båda sidor har sina kvarter.
Vid Vuhledar har vi små framgångar väster om Pavlivka, kom ihåg att våra och deras minfält är enorma här. Varkendera sida kan gå till full attack utan att drabbas av minorna.
Vid Makarivka har vår omgruppering gett oss ny momentum och vi tränger turisterna längre och längre tillbaka. Vi har säkrat ansenligt med mark och kontimenterat området fram till Staromaiorske. Där har turisterna förstärkt, återigen med Soiguns fängelsekunder. Vi kommer även här att få se en massiv köttkvarn, allt i ett hopplöst försök att stalla oss. Vi har även satt in den 37:e brigaden här. Just nu har vi ett lustigt sammanträffande; våra 37

r och 80

r strider mot fiendens 37:e och 80:e.
För att stoppa oss vid Orikhiv har turisterna flyttat in trupper från söder, detta för att ersätta de trupper man flyttade till Makarivka, mao man har en omflyttningsrumba utan motstycke. Detta sliter hårt på manskapet OCH materielet. Samtidigt måste deras militära ledare vara på vakt 24/7, vilket i ngt skede leder till misstag. Igen, det är en fråga om att kunna se situationen snabbast samt att direkt kunna reagera.
Återigen, när ni studerar frontkartor ha i beaktande att de kan vara upp till 72 timmar gamla pga myndigheternas vädjan om att delge dem med fördröjning.
SLAVA UKRAINI