2023-06-16, 23:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Ok, så det är så ni tolkar det. Bara för att man inte dömer nån betyder inte att man urskuldrar någons beteende. Ett dåligt beteende är alltid ett dåligt beteende. Och det ger karma. Karmalagen är konstant, gör man dåligt mot andra kommer det tillbaka till en själv. Så beter sig Carro, Lina, Arvid dåligt så kommer det tillbaka. Som man sår får man skörda.

Och jag behöver inte vara den som spär på dömandet, det sköter karmalagen. Men min uppgift är att förstå andra, behandla andra med respekt, vara en god människa. I denna polariserade tid. Och det innebär att jag tar med i beräkningen psykiska tillstånd, uppväxt, trauman osv i min tolkning för att förstå andra. Och det var det jag försökte förmedla.

Jag behöver inte försvara nån alls. Var och en kan se utifrån den andres ord och gärningar vad man är för person. Men alla bär på en historia. Är man en godhjärtat person och empatisk så tar man med den i sin bedömning.

Empati betyder just att kunna leva sig in i andras situation och varför man är som man är. Onda handlingar som gör andra illa och sårar andra är alltid onda handlingar. Och livet kommer att ge en läxor, karma betyder just läxa. För att man ska växa som människa.

https://youtu.be/5IeK4wMRInY
Wow! En wannabe-psykolog. Du kan söka nästa år.

Du fattar inte ens vad det handlar om fast du tar stora ord i din mun. Om du är duktig på empati så tycker jag att du skulle ta och visa lite empati för Agust.
Citera
2023-06-16, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nu är vi lite OT men systerskap är lika dumt som brödraskap. Det är därför feminism är idiotiskt. Se individen istället för könet och visa civilkurage, som du säger. För dina medmänniskor, inte bara dina medsystrar eller bröder

Alla är mina bröder och systrar så länge dom inte betett sig som fittor som en vänsterpartist skulle ha uttryckt det

Jag ser individen. Jag ser medmänniskor. Och på individnivå är absolut inte alla kvinnor si och alla män så, det var precis det jag menade, att det finns kvinnor som utnyttjar ”feminism” i marknadsföringssyfte som ”feministpsykologen” fast det budskap hon för ut är raka motsatsen, eller så kvinnor som Carro som beter sig som mobbare mot tex Agust och sen ställer sig bakom skölden ”feminism” och säger att hon får bete sig hur som helst för då ”kompromissar hon inte med sig själv”.
Citera
2023-06-16, 23:52
Avslutad
Citat:
Alfons är väl en go' liten figur, älskad av många barn i många länder.

Så vari ligger problemet enl. ditt sätt att se på det hela?

Skojar du? Det är ett av de mest vedertagna sätten att ta ifrån en annan vuxen människa hens värdighet att jämföra henom med ett barn. Det har hon ju upprepat och hamrat in i programmet, tjurig jävla unge, jag känner mig som en morsa till ett barn, blablabla. Hade inte Carro upprepat detta i tid och otid hade det inte plockats upp av kreti och pleti som upprepat det likt papegojor. Precis som att Humle och Dumle rapat upp att Ida är världens fyllekaja, det gör dom ju bara för att Arvid hundvisslat mobbargänget, ingen hade ens tänkt på det annars.
Citera
2023-06-17, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det håller jag med om. Jag har aldrig fattat varför det finns ett sådant hat och förakt mot Flashback? Skulle jag berätta på jobbet att jag var inne här hade jag nog fått sparken… Mja kanske inte, men det hade inte setts som okej. Jag själv gillar högt i tak. Klart det finns många högerextrema på Flashback men än sen då? Jag vill gärna diskutera med alla, även om man har väldigt olika åsikter, speciellt då kanske. Man får väl sålla lite i huvudet också.

Ja eller hur. Och det finns högerextrema på Facebook, Facebook och facebookgrupper var väl hela anledningen till att Donald Trump vann valet? Här i tråden har jag inte sett någon högerextrem och jag är inte överallt på Flashback. Jag brukar läsa för skojs skull, vissa ”skribenter” är så sjukt roliga hur dom uttrycker sig.
Citera
2023-06-17, 00:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Skojar du? Det är ett av de mest vedertagna sätten att ta ifrån en annan vuxen människa hens värdighet att jämföra henom med ett barn. Det har hon ju upprepat och hamrat in i programmet, tjurig jävla unge, jag känner mig som en morsa till ett barn, blablabla. Hade inte Carro upprepat detta i tid och otid hade det inte plockats upp av kreti och pleti som upprepat det likt papegojor. Precis som att Humle och Dumle rapat upp att Ida är världens fyllekaja, det gör dom ju bara för att Arvid hundvisslat mobbargänget, ingen hade ens tänkt på det annars.
Håller med. Agust har inte gjort något vildare än vad någon annan har gjort. Idas alkoholintag verkar mindre än flera andra deltagares. Den enda anledningen till att Agust ses som gränslös och Ida som en fylle-kaja är att deras partners har satt det narrativet.
Citera
2023-06-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ok, så det är så ni tolkar det. Bara för att man inte dömer nån betyder inte att man urskuldrar någons beteende. Ett dåligt beteende är alltid ett dåligt beteende. Och det ger karma. Karmalagen är konstant, gör man dåligt mot andra kommer det tillbaka till en själv. Så beter sig Carro, Lina, Arvid dåligt så kommer det tillbaka. Som man sår får man skörda.

Och jag behöver inte vara den som spär på dömandet, det sköter karmalagen. Men min uppgift är att förstå andra, behandla andra med respekt, vara en god människa. I denna polariserade tid. Och det innebär att jag tar med i beräkningen psykiska tillstånd, uppväxt, trauman osv i min tolkning för att förstå andra. Och det var det jag försökte förmedla.

Jag behöver inte försvara nån alls. Var och en kan se utifrån den andres ord och gärningar vad man är för person. Men alla bär på en historia. Är man en godhjärtat person och empatisk så tar man med den i sin bedömning.

Empati betyder just att kunna leva sig in i andras situation och varför man är som man är. Onda handlingar som gör andra illa och sårar andra är alltid onda handlingar. Och livet kommer att ge en läxor, karma betyder just läxa. För att man ska växa som människa.

https://youtu.be/5IeK4wMRInY
Enligt Wikipedia betyder "karma" just "handling" på sanskrit och pali.
Senast redigerad av GregersWerle 2023-06-17 kl. 00:50.
Citera
2023-06-17, 01:04
Medlem
Tycker det finns en läxa att lära nu när programserien snart är slut.

De par som knullat mycket med varandra redan från början, som Arvid och Ida och Fredrik och Stina, ser ut att ha bäst odds att vilja fortsätta vara gifta. De som dock börjat knulla sent, som Alexander och Lina, kommer förmodligen att gå skilda vägar. De som inte knullat alls, Auguste och Carro, har redan brutit upp.

Således är mitt råd till nästa säsongs deltagare i GVFÖ att strunta i det här med attraktion och annat ytligt tjafs och istället bita ihop och testa och pröva sig fram med sin make/maka när det gäller sex. Ju fortare ni kommer igång ju större chans har ni att hela experimentet slutar lyckligt.

Vad är det värsta som kan hända?
Citera
2023-06-17, 02:44
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Trams. Du försvarar en människa som kränker andra och det säger mycket om dig. Agust blev inte som ett barn mer än Arvid och Ida eller de andra paren som spikade och häftade upp saker i stugväggarna. Nice try men det funkade inte.

Carro var tvungen att gå in och moderera kommentarsfältet och lägga in en förtydligande kommentar att hon inte ville dissa Agust med inlägget. Hon har helt uppenbart rensat bort kommentarer som dissar Agust som kommentar till hennes inlägg. Så det är rätt tydligt hur inlägget uppfattades av majoriteten av folk.

Att Agust blev ett barn hade inget att göra med att han spikade utan att han betedde sig som ett barn som börjar sura när den blir tillsagd, han började till och med prata med bebisröst. En riktig man hade stått upp för sig själv och sjungit ut vad han tror på med självförtroende.
Citera
2023-06-17, 03:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616

Jag tycker att alla ska få söka till programmet, oavsett diagnos. Det viktigaste är att man visar upp den man är i intervjuer, så att experterna kan göra en bra matchning. Det kan vara svårt att visa vem man är. Om man misslyckas - på ett trovärdigt sätt - då gör experterna en matchning på fel grunder.

Med andra ord: man har ganska mycket tur om matchningarna funkar! Det ska man veta innan man söker.

Inga tankar eller känslor kring att ni just har blivit exponerade och exploaterade, och allt detta helt utan betalning vad jag har förstått? Själv kan jag inte förstå varför någon vill utsätta sig för detta frivilligt, speciellt inte i SVT.
Senast redigerad av RobRoys 2023-06-17 kl. 03:13.
Citera
2023-06-17, 05:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Wow! En wannabe-psykolog. Du kan söka nästa år.

Du fattar inte ens vad det handlar om fast du tar stora ord i din mun. Om du är duktig på empati så tycker jag att du skulle ta och visa lite empati för Agust.

Det har jag redan gjort här. Men inte på det sätt som du önskat.

Att vara i konflikt är inte farligt, frågan är hur man bemöter den så man kommer ut ur karmahjulet. Och Agust är säkert medveten om detta för han handskas med situationen på ett bra sätt. Han går inte till motangrepp t ex, utan tänker säkert i efterhand på sin reaktion och lär av den. För att göra bättre nästa gång. Och han vill prata djupt för att komma vidare. Han är en go' kille, som jag sagt flera gånger.
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-17 kl. 06:09.
Citera
2023-06-17, 05:49
Medlem
Usch, Arvid och Idas sexsnack är bland det vidrigaste jag sett och hört. Fyfan, vad äckligt. Svt skärpning!
Citera
2023-06-17, 05:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
Enligt Wikipedia betyder "karma" just "handling" på sanskrit och pali.

Helt riktigt, den vidare konsekvensen av ens handlingar underförstått. Så läxa var fel ord av mig, men lär man av den dåliga karma man får av att göra dåliga saker så blir det en läxa, förhoppningsvis. "What goes around comes around."

Karma är lagen om orsak och verkan – varje handling leder till en motsvarande reaktion. Enligt karmans lag om orsak och verkan genererar alla våra handlingar, tankar och avsikter energi. Om vi utstrålar positiv energi drar vi till oss bra saker. Och om vi sänder ut negativ energi i världen får vi dåliga saker tillbaka. Karma är helt enkelt ett eko av allt vi gör, säger och tänker.

Så jag bryr mig inte så mycket om de negativa sakerna människor gör, för jag vet att karman tar hand om det. Och det är där medkänslan med andra kommer in, för det blir inte ett lätt liv om man gör dåliga saker mot varandra. Förr eller senare får man betala för det. Och med vetskapen om det så kommer medkänslan, för Carro, Lina och Arvid t ex. Och viljan att förstå så man inte gör samma misstag själv. Därför är empati en viktig grund att stå på.
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-17 kl. 06:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in