Citat:
Ursprungligen postat av
GregersWerle
Enligt Wikipedia betyder "karma" just "handling" på sanskrit och pali.
Helt riktigt, den vidare konsekvensen av ens handlingar underförstått. Så läxa var fel ord av mig, men lär man av den dåliga karma man får av att göra dåliga saker så blir det en läxa, förhoppningsvis. "What goes around comes around."
Karma är lagen om orsak och verkan – varje handling leder till en motsvarande reaktion. Enligt karmans lag om orsak och verkan genererar alla våra handlingar, tankar och avsikter energi. Om vi utstrålar positiv energi drar vi till oss bra saker. Och om vi sänder ut negativ energi i världen får vi dåliga saker tillbaka. Karma är helt enkelt ett eko av allt vi gör, säger och tänker.
Så jag bryr mig inte så mycket om de negativa sakerna människor gör, för jag vet att karman tar hand om det. Och det är där medkänslan med andra kommer in, för det blir inte ett lätt liv om man gör dåliga saker mot varandra. Förr eller senare får man betala för det. Och med vetskapen om det så kommer medkänslan, för Carro, Lina och Arvid t ex. Och viljan att förstå så man inte gör samma misstag själv. Därför är empati en viktig grund att stå på.