2023-06-16, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Det var ungefär så det kändes!

Jag tycker att alla ska få söka till programmet, oavsett diagnos. Det viktigaste är att man visar upp den man är i intervjuer, så att experterna kan göra en bra matchning. Det kan vara svårt att visa vem man är. Om man misslyckas - på ett trovärdigt sätt - då gör experterna en matchning på fel grunder.

Med andra ord: man har ganska mycket tur om matchningarna funkar! Det ska man veta innan man söker.

Jag har varit lite besviken och ledsen, men mest uttråkad. Ni är snälla och omtänksamma mot mig, det uppskattar jag. Men jag har inte mått dåligt. Jag vet att jag duger som jag är. Som några varit inne på så handlade det inte så mycket om mig i denna relation. Det var lite nytt och ovant för mig, som vanligtvis tar ganska mycket plats. Jag uppskattar att ni värdesätter mina försök, men jag behöver inte sympati. Det är inte synd om mig. Jag hamnade i en tråkig situation, det gjorde Carro med. Det är helt okej!

Reverend.camden tack för att du ser mig och bekräftar mig. Man brukar säga att ingen vinner i en skilsmässa. Carro och jag, vi har antingen vunnit eller förlorat tillsammans. Ingen av oss står över den andre. Vissa av er kan relatera till mig och andra relaterar till Carro. Allt är som det ska vara, egentligen!

Jag håller med om att man ska få ha en diagnos, frågan är dock om man tar ansvar för den eller inte. Jag har en nära vän med bipolär sjukdom, men hon är schysst mot sin man och går i terapi. Jag såg bara att Carro var taskig mot dig, diagnosen spelar egentligen ingen roll där, men ”feministpsykologen” försvarade sig på instagram med att dom valt bort sökanden med trauman och som varit oroliga personligheter. Diagnosen GAD är ju just oro som satt sig i hela personligheten med oro för allt, när som helst, varsomhelst. Jag påpekar mest Carros diagnoser eftersom en av psykologerna påstått att dom inte castar folk som mår dåligt ”av hänsyn till deltagare och tittare”.
Citera
2023-06-16, 14:16
Medlem
Vad har hänt med hatter1719?
Citera
2023-06-16, 14:21
Avslutad
Citat:
Jag gillade citatet "Alla letar efter den rätta, men ingen försöker vara den rätta"

Men framförallt gillar jag era reflektioner och diskussioner. Dom är skitbra! Mycket bättre än åå Facebooks diskussionsgrupp. Ni uttrycker er väl och går på djupet. Det är faktiskt ett riktigt sunt klimat här - om man jämför med Facebook gruppen.

Edit: nä inte sunt, kanske. Det är fortfarande jävligt vasst med påhopp och attacker åt alla håll och kanter. Men mer konstruktivt här iallafall!

Facebook och Twitter framförallt, men även instagram är hemska plattformar för diskussioner. Funktionen att man kan ”gilla” och ”skratta” åt inlägg, att inlägg blir ”populära” med flest gillamarkeringar osv gynnar ju mest troll (vilket det finns fullt av på Facebook). Här kan man bara scrolla förbi såna inlägg, dom kan inte få 632 gillamarkeringar och hamna högst upp på sidan. ”Diskussioner” på Facebook handlar mest om vad som är populärt att tycka i just den gruppen, dessutom finns det massa bots och fejk-konton…
Citera
2023-06-16, 14:28
Medlem
Kollade bildörrsgrejen nu. Hahhahaha hon verkar ju helt störd
Citera
2023-06-16, 14:29
Medlem
StandardGreys avatar
Ju mer jag läser diverse kommentarer och artiklar om programmet, desto mer förvånad blir jag. Tittarna verkar ju tro att det är en legitimt experiment för att göra de bästa paren som ska hålla i all evighet. Som om det finns en god medmänsklig eller vetenskaplig tanke bakom.

Har de helt missat att det är en TV-produktion? Att hela upplägget och behållningen av programmet är det drama som uppstår? De kan lika gärna diskutera kärlek och partnerskap utifrån Våra Värsta År.
Citera
2023-06-16, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Och vilka slutsatser om feminism kan vi dra av detta?

Inga alls eftersom ”Feministpsykologen” hyllar toxisk maskulinitet och försöker få det till att Ida är en stark kvinna man inte får stötta eftersom hon ”klarar sig själv”. Vad jag ser skiter Arvid i hennes tydliga gränser hon drar och hon stannar kvar varje gång. Hon sa väldigt bestämt i programmet att hon minsann går på Golden Hits ibland och har en härligt blöt utekväll med drinkar och det får han bara acceptera. Nu skriver hon på instagram att hon ändrat det beteendet, trots sina tydliga gränser. Normaliseringsprocessen
Det är även för jävligt att feministpsykologen argumenterar emot allas oro för Ida med att Ida är ”tuff” vilket är ett slag i ansiktet på alla kvinnor som utsatts för kontroll, psykiskt eller/och fysiskt våld av sina män. Är dom alla svaga då? Eller mesiga?
Var inte Josefin Nilsson en otroligt stark kvinna trots att hon hade en relation med Örjan Ramberg? Är inte Lena Olin ett annat ex till honom? Hur stark och tydlig är inte Lena Olin liksom. Man behöver ju inte ens feminism med ”feministpsykologens” ”feminism” eftersom dom tuffa kvinnorna klarar sig själva utan systerskap, Thank you. Dom kan väl tala för sig själva? Varför ha civilkurage? Låt alla sköta sitt, dom kan nog hantera det.
Skulle snarare branda det extrem nyliberalism. Men nyliberalistpsykologen kanske är för svårt att uttala.
Citera
2023-06-16, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StandardGrey
Ju mer jag läser diverse kommentarer och artiklar om programmet, desto mer förvånad blir jag. Tittarna verkar ju tro att det är en legitimt experiment för att göra de bästa paren som ska hålla i all evighet. Som om det finns en god medmänsklig eller vetenskaplig tanke bakom.

Har de helt missat att det är en TV-produktion? Att hela upplägget och behållningen av programmet är det drama som uppstår? De kan lika gärna diskutera kärlek och partnerskap utifrån Våra Värsta År.

Har du helt missat att SVERIGES TELEVISION, PUBLIC SERVICE, två legitimerade psykologer och en legitimerad psykoterapeut framställer det just som ett vetenskapligt baserat äktenskapsmäkleri utfört av experter? Samtidigt som det ska vara folkbildande för hela Sverige om relationer?
Citera
2023-06-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Facebook och Twitter framförallt, men även instagram är hemska plattformar för diskussioner. Funktionen att man kan ”gilla” och ”skratta” åt inlägg, att inlägg blir ”populära” med flest gillamarkeringar osv gynnar ju mest troll (vilket det finns fullt av på Facebook). Här kan man bara scrolla förbi såna inlägg, dom kan inte få 632 gillamarkeringar och hamna högst upp på sidan. ”Diskussioner” på Facebook handlar mest om vad som är populärt att tycka i just den gruppen, dessutom finns det massa bots och fejk-konton…

Det håller jag med om. Jag har aldrig fattat varför det finns ett sådant hat och förakt mot Flashback? Skulle jag berätta på jobbet att jag var inne här hade jag nog fått sparken… Mja kanske inte, men det hade inte setts som okej. Jag själv gillar högt i tak. Klart det finns många högerextrema på Flashback men än sen då? Jag vill gärna diskutera med alla, även om man har väldigt olika åsikter, speciellt då kanske. Man får väl sålla lite i huvudet också.
Citera
2023-06-16, 15:32
Avslutad
Citat:
Jag gillade citatet "Alla letar efter den rätta, men ingen försöker vara den rätta"

Men framförallt gillar jag era reflektioner och diskussioner. Dom är skitbra! Mycket bättre än åå Facebooks diskussionsgrupp. Ni uttrycker er väl och går på djupet. Det är faktiskt ett riktigt sunt klimat här - om man jämför med Facebook gruppen.

Edit: nä inte sunt, kanske. Det är fortfarande jävligt vasst med påhopp och attacker åt alla håll och kanter. Men mer konstruktivt här iallafall!

Ja det är ett fint citat
Som i mina ögon handlar om att kompromissa, vara lyhörd och anpassa sig till andra. Inte bara köra sitt race.
Citera
2023-06-16, 15:59
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Det var ungefär så det kändes!

Jag tycker att alla ska få söka till programmet, oavsett diagnos. Det viktigaste är att man visar upp den man är i intervjuer, så att experterna kan göra en bra matchning. Det kan vara svårt att visa vem man är. Om man misslyckas - på ett trovärdigt sätt - då gör experterna en matchning på fel grunder.

Med andra ord: man har ganska mycket tur om matchningarna funkar! Det ska man veta innan man söker.

Jag har varit lite besviken och ledsen, men mest uttråkad. Ni är snälla och omtänksamma mot mig, det uppskattar jag. Men jag har inte mått dåligt. Jag vet att jag duger som jag är. Som några varit inne på så handlade det inte så mycket om mig i denna relation. Det var lite nytt och ovant för mig, som vanligtvis tar ganska mycket plats. Jag uppskattar att ni värdesätter mina försök, men jag behöver inte sympati. Det är inte synd om mig. Jag hamnade i en tråkig situation, det gjorde Carro med. Det är helt okej!

Reverend.camden tack för att du ser mig och bekräftar mig. Man brukar säga att ingen vinner i en skilsmässa. Carro och jag, vi har antingen vunnit eller förlorat tillsammans. Ingen av oss står över den andre. Vissa av er kan relatera till mig och andra relaterar till Carro. Allt är som det ska vara, egentligen!

Vad glad en blir av att läsa dina svar, du är jätteklok och empatisk!
Håller så med om att alla ska få söka, oavsett diagnos. Alla är lika värda, ingen ska behöva gömma sig. Önskar dig lycka i ditt fortsatta dejtade, du verkar vara en toppenkille!
Citera
2023-06-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag tror du har rätt om de första två.
Alex och Lina kommer säga ja för att "prova lite till" hur det kan utvecklas, sen i uppföljningsprogrammet kommer vi få se att de delat på sig.

Tror inte Lina säger ja eller vill prova mer.
Citera
2023-06-16, 16:38
Medlem
Mina tankar efter nionde avsnittet.

Ida: Vi går in i den mörkaste av gränder.

Ida och Arvid
Greklandsresan fortsätter, liksom Ida och Arvids ständigt pågående AI-samtal om relationer och närhet. Ljudet skruvas upp mitt i en sådan mening (“Vissa kan tycka att fysisk beröring med någon man inte har känt särskilt kan länge kan kännas obehaglig, men det är inget som säger att det är rätt eller fel”), och fade-ar ut i en klassiskt såpig Arvid-replik (“Nu är jag sugen på efterrätt”). Däremellan hinner paret avhandla Arvids förkärlek för fysisk beröring. Man får en känsla av att samtalet om en hypotetisk Ida-arm runt midjan på Arvids killkompisar har påkallats av den verkliga Arvids verkliga arm runt midjan på Idas kompis i Grekland, liksom att Arvids uppmaning till Ida om att sova naken med kompisar av motsatt kön kan vara motiverad av en önskan om att få samma möjligheter själv. Det påminner därmed om Arvids tidigare uttryckta intresse för att Ida ska vilja ha “egentid”, som också det mest verkade handla om hans eget behov av det. När Arvid så avslutar med att säga att det inte “handlar om att jag hoppas att du ska sova naken med massor av människor” kan man tro att meningen ska fortsätta: “utan om att jag ska få göra det“, men i stället fortsätter den med det tråkigare, idaocharvidska: “utan om full tillit till ditt omdöme”. Idas svar påminner också om de tidigare samtalen: hon är tydlig och rak med sin inställning, och Arvid verkar, precis som förut, acceptera det.

I nästa scen är vi i Sverige igen. Med den oskyldiga repliken “Nu sitter min vackra fru här och skriver rosa lappar” inleds så ett samtal jag drar mig för att återge i detalj, eller ens ungefärligt, men som tyvärr hotar att ersätta våra gamla minnen av tacoparet med något helt nytt och mer traumatiskt – carbonaraparet. Jag tror att det mesta om det här redan har sagts, eller tänkts, av mina läsare, och att den fotograf/krigskorrespondent som tvingades utstå detta har fått tillbörligt medlidande och löneförhöjning. Om vi ska ta med oss något av samtalet är det nog att mysteriet Arvid fortsätter att djupna. Ida kastar åtminstone generade blickar mot kameran och fnittrar, men Arvid pratar, och äter, helt oberört, med samma fasta, muntra blick och tydligt artikulerade meningar som vanligt. Han är, som Ida uttrycker det med en skrämmande pricksäkerhet, “jättebekväm i sin hudkostym”. Vad finns egentligen under den?

Caroline och Agust
Det ringer på dörren hemma hos Caroline. Agust slår sig ner på mattan. Efter några stela artighetsfraser tittar han upp mot Caroline med den där blicken vi nu har lärt oss att hon hatar, den som signalerar Djupt Samtal. “Det har varit en konstig vecka, tycker jag . . .” Caroline svarar med en patenterad blick ut i intet. Agust har några frågor han vill ställa. “Men kör, då”, snoppar Caroline av. Tålamodet är på noll. Vi behöver inte slösa allt för mycket tid på det mycket väntade, och mycket välkomna, uppbrottet. Vad ska vi dock tro om Carolines förslag på att bowla och ha kul? Jag lutar nästan åt att hon uppmuntrats till detta av produktionen, för att krama ur ännu lite bildmaterial ur paret innan man, högst motvilligt, måste släppa dem. Men det kan också vara som hon själv säger, att hon hoppades att de skulle kunna “släppa alla förhoppningar”, med vilket hon nog menar de krav som äktenskapet lagt på dem. Tyvärr är det för sent för det.

Expert-Kalle kallas in en sista gång, och hoppas inför mötet kolla “hur det står till med nyfikenheten”. Jag kan svara på det: den är död, Kalle. Stendöd. I Kalles soffa bekräftar Agust ännu en gång att han inte är intresserad av lätthet utan djup. Han tar med sig “en inramad Billys pizza och lite ospikade spikar”, och återvänder till Uddebo. Caroline beklagar, å sin sida, den roll hon tvingats (boxats?) in i under programmets gång, den tråkiga morsan som inte får visa sin humor. Dessvärre misstänker jag att det inte lär göra mycket för att rädda hennes anseende hos tittarna. Men jag ger henne ändå rätt i att felet inte bara är hennes.

Stina och Fredrik
Över charkbricka och champagne rostas Fredrik systerligt av de tre starka kvinnor som omger honom (“Det kan inte bli för många starka kvinnor runt mig. Det är nåt jag inspireras av, och vill att alla ska vara, egentligen.”). Det stora avslöjandet är att Stina överväger en tredje väg, att skilja sig men fortsätta att vara tillsammans med Fredrik. Detta efter att ha mått “fruktansvärt” i sina tvivel över om hon skulle medverka i programmet eller inte. Hon hade en jättehög ångestnivå, katastroftankar och var “egentligen helt krossad”, berättar hon, och beslutet och tvivlet höll på att föra henne till psykakuten. Här vill vän av ordning naturligtvis väcka frågan om en person som mår så är en lämplig kandidat till det här programmet, men det verkar ju ha gått bra. Räddningen blev i alla fall att ”minska vidden”, vilket har hemlighållits för tittarna fram till nu, av förståeliga skäl, eftersom det skulle förta programmets upplägg. Dock aktualiserar det på nytt det lite förljugna i “valet” paren ska göra i nästa avsnitt – fortsätt att vara gifta i all evighet, eller gå skilda vägar och se aldrig på varandra igen. De kan naturligtvis välja, som Stina verkar vara inne på, att bara fortsätta dejta, som gifta eller ej (“bollen är rund”, som hon förklarar det). Men detta talas det (oftast) tyst om.

Lina och Alexander
Det har skett en vändning i Lina och Alexanders relation, och den har absolut inte varit gratis, berättar expert-Fredric stolt. De har arbetat för den. Men vad har “arbetet” bestått i, utöver att Lina bestämt sig för att hon har “fått upp en helt annan nyfikenhet"? Hur mycket kan egentligen ha hänt sedan förra avsnittet? Detta förklaras inte. I stället bär det av till en gokart-bana. På med blaffig musik och fram med ultrarapidkameran. Man väntar spänt på att vraket efter Märta och Axels gokart- och förhållandekrasch från förra säsongen ska dyka upp i något dike, men det verkar vara undanröjt nu.

Efter gokart-turen ägnar sig Lina åt dressyr. Hon pekar, viftar och styr, och tränar sin lydiga knähund att följa hennes minsta vink. Ja, och så leker hon med Junior, också. Nej, det var taskigt, men för Alexander väntar i alla fall ett sista kulinariskt blindtest. Spelplanen är följande: något med maten är fel, men Lina tänker inte berätta vad. Om Alexander är nöjd bevisar det bara hur lite han har förstått. (Känns det igen?) Under Linas prövande blick, och med startorden “du kan säga exakt vad du tycker och tänker” är han igång.

Omgång ett – pajen. Första försöket: “Jag tyckte att det var gott.” Lina skakar på huvudet. “Det var jättegott.” Nej, fortfarande fel, Alexander, och en första vink: “Man måste våga vara kritisk.” Alex gissar och prövar sig fram: “Är den för torr?” Nu närmar han sig, men det är inte helt rätt: “Allt kan inte bara vara bra” är ledtråden. “Degen var för mjuk i mitten och torr i kanterna.” Jackpot! “Precis. Snyggt.”

Omgång två – buljongen. Nu har Alexander lärt sig: “Jag tycker att buljongen var jättegod. Den hade en väldigt god smak. Lite saltig smak.” Detta accepteras.

Omgång tre – bönorna. Alexander skruvar på sig. “Jag tänkte säga ‘goda’.” Han vet att det är fel. “Du får gärna utveckla vad du tänker.” “Ja... Perfekt konsistens?” Fel, fel, fel. “Jag tyckte att det var för mycket”, rättar Lina.

Två av tre, i alla fall. Godkänt. Och nu kan de vara sig själva, som Alexander säger i klippet direkt efter detta.

När Alexander har åkt hem från stugan berättar Lina att de två pratat om “en eventuell framtid” (expert-Maria är tydligen inte ensam om att prata om framtiden så obestämt), och att hon ska få bestämma över inredningen (och bokhyllans innehåll, gissar man) i ett (eventuellt) framtida hem. Allt är frid och fröjd, typ, men vi förstår som sagt inte riktigt hur det har gått till, annat än att Lina ändrat sig. Hennes prat om “en framtid” har också inslag av osäkerhet: det är att “leka med tanken” och att “gå in i tanken om” det, inte faktiska planer.

Inför framtiden
Med tiden har jag blivit allt mer ovillig att göra några förutsägelser inför framtiden i dessa resuméer. Detta, naturligtvis, eftersom jag håller mig för god för att solka ned en djupgående psykologisk analys med simpla gissningar. (Det har inget att göra med att jag skulle vara rädd för att ha fel.) Men när Stina och Fredrik slår sig ned i Vasaparken för att agera värdar för en sista, välkommen, parträff kan jag göra ett undantag, och skriva några rader om vad jag tror.

Ida och Arvid: här är det givna så klart ett dubbelt ja, men det att man i grunden inte förstår åtminstone Arvid gör ändå att ett frågetecken vilar över dem. Jag tror på ja i nästa avsnitt, men flaggar för att något jag inte äger fantasi nog att föreställa mig skulle kunna inträffa inför ”vad hände sen”-uppföljningen, och som leder till skilsmässa.

Stina och Fredrik: Fredrik har ju gjort klart att han vill säga ja. Det som eventuellt talar emot dem är att Stina verkar lite mer trött på parets sövande mysighet än Fredrik sagt att han är. Men jag tror att Stina också säger ja, även om hon inte, inför sig själv, definierar deras relation som ett äktenskap förrän senare, något som då kan firas med ett andra – riktigt – bröllop.

Lina och Alexander: Alexander kommer att säga ja, och i just det här avsnittet verkar ju Lina också luta åt det, men den nyckfullhet hon uppvisat gör mig osäker. För att spetsa till saker lite säger jag: Alexander – ja, Lina – nej.

Till sist
- Mina tankar om kommande avsnitt publiceras också i e-postnyhetsbrevet GVFÖ-revyn, vilket man kan prenumerera på här. Men självklart fortsätter jag också att skriva här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in