Citat:
Ursprungligen postat av
reservkonto1234
Fast om vi är medvetna om det eller inte har ju inte så stor betydelse. Det omedvetna kan ha fattat beslutet, därefter kan det ha kommit upp i medvetandet för att rationaliseras. Men det är ju inget bevis för att det undermedvetna beslut som fattades var förutbestämt. En katt kanske inte är medveten om sina beslut på samma sätt som vi människor, men den kan ändå välja att hoppa upp på bordet. Det är ju frågan om hur man definierar fri vilja. Eller?
Och vad gäller besluten som fattas i det undermedvetna så händer det ju till och från att vi börjar göra en sak utan att tänka på det, men när vi blir medvetna om vad vi gör så tar den rationella processen i hjärnan över och skriver över det undermedvetnas beslut. Jag menar inte att det jag skrivit ovan är fakta, jag menar bara att du inte kan påstå att det är ett vetenskapligt faktum. Det är många vetenskapsmän som inte håller med dig.
Rationaliseringen har vi inte minsta kontroll över, då denna bara utgörs av tankar. Ditt medvetande utgörs endast av tankar och känslor och dessa har du bevisligen och fullständigt uppenbart absolut noll kontroll över. Lycka till med att definiera en typ av fri vilja som finns när vi inte har minsta kontroll över vårt medvetande.
Varken katter eller människor kan någonsin välja att göra någonting. Några riktiga val existerar inte. Vi väljer inte vad vi ska göra, vi räknar ut vad vi ska göra, utefter den data vi matats med. Det är en fullständigt automatisk process.
Jo, i stort sett alla vetenskapsmän inom detta område håller med mig.