Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-16, 13:52
Medlem
De som får sjukdomarna är de som tar vaccinen.

Mässling hade alla ungar förr utan problem. Äter barnen tillräckligt med kött är de omöjligt att dö.
Citera
2023-06-16, 14:29
Medlem
sojapojkes avatar
Om du vill ditt barns bästa så är flashback fel ställe. Särskilt när vaccinmotstånd är så politiskt nu för tiden. Fråga på vårdcentralen istället.
Citera
2023-06-16, 14:40
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Överlag skulle jag säga, skippa alla vaccin som har funnits kortare tid än 30 år.
Efter 30 år har nog alla potentiella biverkningar hunnit dyka upp, då kan man med gott samvete välja om vaccinet är värt det eller inte.
Citera
2023-06-16, 14:44
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sojapojke
Om du vill ditt barns bästa så är flashback fel ställe. Särskilt när vaccinmotstånd är så politiskt nu för tiden. Fråga på vårdcentralen istället.

Tänker mig att de har riktlinjer över vad de ska säga o.s.v. Att de inte kan säga annat än att man ska ta alla vaccin som erbjuds men att det kanske inte ligger så mycket faktisk tanke bakom deras svar.

Sen vet man man inte hur pass insatt just den personen man frågar är heller.

Att vaccinfrågan är så politiserad är just varför det kan vara värt att fråga här, då många man frågar i verkligheten och på internet kommer ha starka åsikter men egentligen bara förprogrammerade svar utan något riktigt resonemang bakom.
Här når man många så det är större chans att det finns någon eller några som har tänkt igenom detta på riktigt.
Citera
2023-06-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mässlingen bör utrotas. Så alla ska ta vaccinet. Bara för att svenska barn ofta inte dör, dör folk i andra delar av världen som har ett annat immunförsvar.
Fast nu vet du inte vad du pratar om. Mässlingvaccin kan inte utrota mässlingen, det är inte ett vaccin som stoppar smittspridning, det förhindrar bara att du blir sjuk. Vaccinerade får fortfarande viruset och för det vidare, men man blir inte sjuk. Detsamma gäller påssjuka och andra vaccin. Det enda steriliserande vaccin som finns är såvitt jag vet smittkoppsvaccin, och det är därför det viruset är utrotat. Det finns stora missförstånd om vaccin. De hindrar inte smittspridning och de kan inte utrota virus.
Citera
2023-06-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Även om sjukdomarna man vaccineras för sällan är dödliga, får man tänka på sin omgivning. Den som är vaccinerad sprider inte sjukdomen vidare, och därmed kan svaga människor som av olika anledningar inte kan ta vaccinet slippa bli smittade.
Nej. Vaccinerade sprider sjukdomen, vaccin förhindrar bara sjukdom. Det är endast smittkoppsvaccin som förhindrar smittspridning och det är därför det viruset är utrotat, till skillnad från de andra sjukdomarna. Precis som med covidvaccin så förhindrar de andra vaccinen inte smittspridning.

Men man bör absolut vaccinera barn mot mässlingen och dylikt. Ge dock fan i att ge dem influensavaccin som man gör med barn i USA. Många av de mindre farliga virusen, som SCoV-2 och influensa ska man utsätta sig för för att klara dem bättre i framtiden. De är i princip ofarliga för hälsosamma barn också.
Senast redigerad av MachDiamonds 2023-06-16 kl. 14:55.
Citera
2023-06-16, 14:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Tänker mig att de har riktlinjer över vad de ska säga o.s.v. Att de inte kan säga annat än att man ska ta alla vaccin som erbjuds men att det kanske inte ligger så mycket faktisk tanke bakom deras svar.

Sen vet man man inte hur pass insatt just den personen man frågar är heller.

Att vaccinfrågan är så politiserad är just varför det kan vara värt att fråga här, då många man frågar i verkligheten och på internet kommer ha starka åsikter men egentligen bara förprogrammerade svar utan något riktigt resonemang bakom.
Här når man många så det är större chans att det finns någon eller några som har tänkt igenom detta på riktigt.

Vaccinfrågan är inte ett dugg politiserad. Skulle tro att 99% av civiliserade befolkningen är av åsikten att vaccin är bra och ett av de viktigaste medicinska framstegen för folkhälsan. Att det sen finns några foliehattar som försöker politisera frågan innebär inte att den är det.
Citera
2023-06-16, 14:58
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej. Vaccinerade sprider sjukdomen, vaccin förhindrar bara sjukdom. Det är endast smittkoppsvaccin som förhindrar smittspridning och det är därför det viruset är utrotat, till skillnad från de andra sjukdomarna. Precis som med covidvaccin så förhindrar de andra vaccinen inte smittspridning.

Men man bör absolut vaccinera barn mot mässlingen och dylikt. Ge dock fan i att ge dem influensavaccin som man gör med barn i USA. Många av de mindre farliga virusen, som SCoV-2 och influensa ska man utsätta sig för för att klara dem bättre i framtiden. De är i princip ofarliga för hälsosamma barn också.
Jaså? Hur mycket smittar man asymptomatiskt jämfört med om man går runt och exempelvis hostar eller kräks?
Citera
2023-06-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vaccinfrågan är inte ett dugg politiserad. Skulle tro att 99% av civiliserade befolkningen är av åsikten att vaccin är bra och ett av de viktigaste medicinska framstegen för folkhälsan. Att det sen finns några foliehattar som försöker politisera frågan innebär inte att den är det.
Du kan nog dra av 20% på den där siffran efter pandemin. Jag har aldrig haft något mot vaccin, men efter pandemin ifrågasätter jag nyttan med många av dem. Vaccinskepsism har ökat massor efter pandemin pga hur man hanterat frågan.

Dessutom, vaccin är en uppsjö av olika typer. Att generalisera alla vaccin som bra är ju idiotiskt, det har ju funnits massor av dåliga vaccin genom åren. Några av de sämsta har vi sett under pandemin, de är så dåliga att de fick ändra definitionen av vaccin för att de skulle kunna kallas vaccin.
Citera
2023-06-16, 15:01
Medlem
Poisonouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Vaccinationsprogrammet för barn är frivilligt och man kan ju välja vilka man vill att barnet ska få.

Enligt min tanke är det omöjligt att faktiskt veta vad vaccin kan ha för inverkan på barnets långsiktiga immunförsvar eller kanske till och med dess kognitiva utveckling så helst skulle jag vilja vaccinera mitt barn så lite som möjligt.

Vilka av vaccinen är faktiskt viktiga? D.v.s. chansen är inte försumbar att barnet smittas av sjukdomen? Och vilka är mer eller mindre onödiga?

Någon som bara gett sina barn några vaccin som kan förklara hur de tänker? Eller kanske folk som inte gett barnen några vaccin alls?

Risken är dock högre för allvarliga skador eller död vid sjukdom. Vaccin mot mässling är direkt ofarligt, i jämförelse med att bli sjuk i mässling.

Att låta bli att vaccinera sina barn mot allvarliga virus för att man tror att barnen löper väldigt liten risk att bli smittade, är nog bland det dummaste jag läst på det här forumet.

Lite som att låta bli att använda säkerhetsbälte för att risken att krocka och dö är så liten.
Citera
2023-06-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Jaså? Hur mycket smittar man asymptomatiskt jämfört med om man går runt och exempelvis hostar eller kräks?

Virus smittar på olika sätt, en del sprids genom att bara släppas genom huden.

Fundera på detta: hela vår befolkning är i princip vaccinerad mot mässlingen, men ändå blir det utbrott bland små grupper av ovaccinerade imellanåt. Vem tror du smittar de ovaccinerade? De befinner sig i en vaccinerad population, men de blir smittade ändå. Det betyder att smittan kommer från vaccinerade.

Min fru fick påssjuka för ca 20 år sedan. Hon ingick i en årskull där man experimenterade med att skippa påssjukevaccinet. Hon var enda fallet i länet vid tidpunkten, och hon hade inte varit i något u-land och blivit smittad. Det innebär att hon blev smittad av någon som var vaccinerad.

Vaccin förhindrar inte smittspridning. Det borde ni lärt er efter pandemin.
Citera
2023-06-16, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poisonous
Risken är dock högre för allvarliga skador eller död vid sjukdom. Vaccin mot mässling är direkt ofarligt, i jämförelse med att bli sjuk i mässling.

Att låta bli att vaccinera sina barn mot allvarliga virus för att man tror att barnen löper väldigt liten risk att bli smittade, är nog bland det dummaste jag läst på det här forumet.

Lite som att låta bli att använda säkerhetsbälte för att risken att krocka och dö är så liten.
Jag håller med dig i princip. Men har du sett hur många vaccin man ger till barn i USA? Vi ger inte en bråkdel så många här. Tycker du att vi gör fel då? Borde vi vaccinera mycket mer?

Det finns nyanser i diskussionen som bör påpekas. Att ha inställningen vaccin=bra är lika dumt som att säga att vaccin=dåligt. Vaccin är inte en enda sak. Vissa virus är bra att vaccinera mot, andra inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in