2023-06-16, 04:11
Medlem
Det här kommer förmodligen att låta sällsynt efterblivet but here we go...

I tisdags fick jag nog av min livssituation och gjorde ett seriöst självmordsförsök. Prövade först att skära upp längs handleden med en slö kniv, men detta resulterade bara i relativt ytliga sår som inte blödde i närheten av tillräckligt mycket för att vara dödligt. Någon slags överlevnadsinstinkt antar jag. Det är inte så lätt att skära djupt nog, och jag har väl egentligen för dålig koll på anatomi för att veta exakt var man ska lägga snittet för att lyckas.

Hur som helst bestämde jag mig för att istället dricka mig fullständigt redlös (var redan ganska berusad) och försöka somna med en plastpåse som jag tejpat fast över huvudet. Jag började snart att försvinna iväg och kände konstigt nog inte så stora panikkänslor. Dock blev jag påkommen mitt i akten och jag kvicknade till efter att påsen slitits bort. Skjutsades därefter av en anhörig till akuten där man sydde ihop såren. Dock gjordes ingen riktig utredning av hur syrebristen kan ha påverkat mig. Jag vet inte hur länge jag var medvetslös och jag mår ganska konstigt. Känner mig liksom inte som mig själv och på nätterna har jag känt mig väldigt förvirrad och haft vad man bara kan beskriva som rösthallucinationer. Hjärtat har också slagit onormalt hårt och fort, och jag känner mig tung i huvudet. Jag har läst en del online om fördröjda effekter av kvävning och i synnerhet koldioxidförgiftning, och det låter ju skrämmande nog som att ganska otäcka saker kan hända upp till flera veckor efter en sådan här incident.

Egentligen borde jag väl uppsöka vård igen då jag inte vill drabbas av stroke eller något, men jag tänkte i alla fall höra om någon här vet vad jag kan förvänta mig. Någon med erfarenheter eller kunskap på området?

Och ja, jag vet att jag dragit detta på mig själv. Jag borde ha planerat bättre och inte agerat så impulsivt. Nu hoppas jag bara att konsekvenserna inte blir katastrofala.

Tack på förhand.
Citera
2023-06-16, 12:25
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qvickstjaert
Det här kommer förmodligen att låta sällsynt efterblivet but here we go...

I tisdags fick jag nog av min livssituation och gjorde ett seriöst självmordsförsök. Prövade först att skära upp längs handleden med en slö kniv, men detta resulterade bara i relativt ytliga sår som inte blödde i närheten av tillräckligt mycket för att vara dödligt. Någon slags överlevnadsinstinkt antar jag. Det är inte så lätt att skära djupt nog, och jag har väl egentligen för dålig koll på anatomi för att veta exakt var man ska lägga snittet för att lyckas.

Hur som helst bestämde jag mig för att istället dricka mig fullständigt redlös (var redan ganska berusad) och försöka somna med en plastpåse som jag tejpat fast över huvudet. Jag började snart att försvinna iväg och kände konstigt nog inte så stora panikkänslor. Dock blev jag påkommen mitt i akten och jag kvicknade till efter att påsen slitits bort. Skjutsades därefter av en anhörig till akuten där man sydde ihop såren. Dock gjordes ingen riktig utredning av hur syrebristen kan ha påverkat mig. Jag vet inte hur länge jag var medvetslös och jag mår ganska konstigt. Känner mig liksom inte som mig själv och på nätterna har jag känt mig väldigt förvirrad och haft vad man bara kan beskriva som rösthallucinationer. Hjärtat har också slagit onormalt hårt och fort, och jag känner mig tung i huvudet. Jag har läst en del online om fördröjda effekter av kvävning och i synnerhet koldioxidförgiftning, och det låter ju skrämmande nog som att ganska otäcka saker kan hända upp till flera veckor efter en sådan här incident.

Egentligen borde jag väl uppsöka vård igen då jag inte vill drabbas av stroke eller något, men jag tänkte i alla fall höra om någon här vet vad jag kan förvänta mig. Någon med erfarenheter eller kunskap på området?

Och ja, jag vet att jag dragit detta på mig själv. Jag borde ha planerat bättre och inte agerat så impulsivt. Nu hoppas jag bara att konsekvenserna inte blir katastrofala.

Tack på förhand.
Jag tror att du upplevt någon slags blandning av delirium tremens (wikipedia) och möjligen minnesförlust av kolmonoxidförgiftning (kan ev. uppstå om man kvävs?). Om du värderar livet nu, så kanske du ska göra blodprov och se att din lever lever. Annars kommer en hallucinationerna troligen gå över inom någon vecka. Hårt bultande hjärta (ångest) kan du räkna med att du har kvar tills du slutat stressa och lyckas sova bra i en halvårsperiod, plus eller minus några månader. Håll koll på armen och se att det varken blir infekterat eller att du får cancer. Du återhämtar dig nog.
Senast redigerad av a-mortal 2023-06-16 kl. 12:28.
Citera
2023-06-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Om du värderar livet nu, så kanske du ska göra blodprov och se att din lever lever.

Syftar du på mitt överdrivna alkoholbruk nu, eller tänker du att kvävningen på något vis skulle ha orsakat leverskador?
Citera
2023-06-16, 13:29
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qvickstjaert
Syftar du på mitt överdrivna alkoholbruk nu, eller tänker du att kvävningen på något vis skulle ha orsakat leverskador?
Alkoholbruket, jag känner inte till så mycket om vad för leverskador man får men det vet nog läkarna. Gissar att det kan uppstå fler olika typer av skador, det är ju inte bara alkohol i öl. Om jag drack själv skulle jag kollat upp, men nu är det så att jag undviker psykoaktiva vare sig lagliga eller olagliga.

Kanske inte är något att oroa sig över egentligen, levern.
Citera
2023-06-16, 14:50
Medlem
Jag kollade mina levervärden i samband med en del skumma symtom för ett år sedan och då var allt OK. Tror nog jag får förlita mig på att det gått bra även denna gång. Det som oroar mig mer är att jag känner mig så "off". Rösthallucinationerna har blivit bättre men de andra symtomen kvarstår. Delirium tremens låter osannolikt då jag inte är en daglig hårdsupare utan snarare typen som spårar på helgerna.
Citera
2023-06-16, 15:55
Medlem
Förmodligen någon biverkning pga syrebrist till hjärnan. Beror lite på hur länge sedan de var och ifall du har knarkat eller druckit sedan den tragiska incidenten.

Ta dig samman och lev ditt liv, finns inga garantier att andra sidan är bättre på någotvis.
Citera
2023-06-19, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Förmodligen någon biverkning pga syrebrist till hjärnan. Beror lite på hur länge sedan de var och ifall du har knarkat eller druckit sedan den tragiska incidenten.

Ta dig samman och lev ditt liv, finns inga garantier att andra sidan är bättre på någotvis.

Jag har varken tagit droger eller druckit sedan incidenten. Syrebrist är det enda jag kan tänka mig skulle kunna orsaka något sådant här, alternativt de absurda mängder alkohol jag konsumerade vid tillfället.

Nu börjar jag lyckligtvis känna mig någorlunda normal igen, så man får väl helt enkelt utgå från att jag klarade mig utan permanenta men den här gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in