2022-01-10, 23:01
Medlem
Kevin
Liam
Noel

Novali
Cassandra
Tindra
Citera
2022-01-10, 23:21
Medlem
Kevin och Liam. Nutidens Conny. Bara ungar till white trash som döps till det och samtliga har damp.
Citera
2022-01-10, 23:38
Medlem
Jag känner twå Kevinz o ena e werstha wt o den andhra har taft en riktickt taskig barndom. Underhållande läsning. Skrattde så jag kissa på mäj.
Citera
2022-01-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Bra lista, skulle vilja lägga till Ruben.
Dom namnen är ju baller
Citera
2023-06-16, 02:03
Medlem
Emmaboda.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Vet inte men Rut på flicksidan och Sune på pojksidan har aldrig varit aktuella då när det begav sig.

Nä, jag håller med.

Namn som Liam, Doris, Ylva, Håkan, Rolf, Harald mm låter så weird i mina öron. Kan man verkligen heta så?

O dubbelnamnen låter konstiga, tror inte heller dom kommer tillbaks.
Maj-Britt
Anna-Lena
Jan-Erik .. typ såna där namn.
Citera
2023-06-16, 18:37
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmaboda.
Maj-Britt
Anna-Lena
Bäst att aldrig säga aldrig, rätt vad det är blir det modernt igen.
Citera
2023-06-16, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Irenikus
Fanny såklart.

Måste vara världens fulaste namn 😂
Håller med. Det är konstigt att ett en bokstav kan göra så mycket, för Annie/Anny hade varit helt ok.

Samma med Ebba. Vad fult det låter… Men Emma är ganska fint, men alldeles för vanligt… Ella är kanske inte jättefint, men mycket finare än Ebba.

Det var en unge på mitt barns dagis med en grekisk förälder som hette Hector. Usch alltså, hellre Victor även om det inte är någon favorit hos mig direkt heller.

Ang. mitt egna namn blir jag ofta kallad för e-varianten, av de som inte känner mig. Det slutar på -a, och jag tycker det gör stor skillnad liksom och blir skitstörd när folk säger fel och rättar dem direkt.

Ang namnet Sten: håller med. (Även om stenar kan vara ädelstenar också. Men man tänker på en rund grå klump när man hör namnet… Och det låter inte ens fint.) Samma med namnen Dag och Stig. Man tänker på dag och natt, stig och väg typ, och hade lika gärna kunnat döpa småsyskonen till detta.

Men alla namn har ju en betydelse. Markus betyder hammare.

Citat:
Ursprungligen postat av Emmaboda.
Nä, jag håller med.

Namn som Liam, Doris, Ylva, Håkan, Rolf, Harald mm låter så weird i mina öron. Kan man verkligen heta så?

Maj-Britt
Anna-Lena
Förstår vad du menar med t ex Håkan och Harald. Men hellre att man ger sina barn fornnordiska namn som Ylva än tråkiga hebreiska namn som Gabriel, Jonathan, Alva, Lea, Elsa eller Adam. Av någon anledning föredrar folk dessa namn. Sedan kanske just Håkan, Åke, Arne, Orvar och Ulf inte ligger i tiden (eller låter så jättebra, hehe…) men lite häftigt ändå att bevara något gammalt. Idun, Viking, Vidar eller Loke är väl ganska coola namn? Saga är fint men har blivit för vanligt.

Ang. dubbelnamn var det nog bara en trend just då och kommer inte tillbaka tror jag. Det är korta namn som de tyckte lät bra ihop. Precis som i USA där många hette t ex Mary Anne, Billie Jean, Melissa Sue, Jimmy Ray osv. Känner tre tjejer med ”vanliga” namn i dubbelnamn och det känns mest som att föräldrarna inte kom överens. Det låter mest konstigt, t ex som att man skulle heta Anna-Sara. Men alla tre brukar kallas för de är första namnet bara, så det hade blivit Anna.
Senast redigerad av Roxic 2023-06-16 kl. 22:39.
Citera
2023-06-16, 22:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nu skaffat vi nog inga fler barn.

Bödvar var inget alternativ.
Inte heller dessa ..us-namn, Hampus, Pontus

Aslög, var heller inget alternativ.
Inte heller Hilda, Hulda, eller Teodolinda (som någon flickstackare hette i våran släktforskning, framgick inte om det var tilltalsnamn)
Citera
2023-06-17, 21:30
Medlem
Tzatzikins avatar
Har svårt för pretentiösa namn som John-Philip, Bartholomeus, Stëlla, Sarah-Joline. Namn som låter som att föräldrarna försöker vara lite ”fina i kanten” genom att ge barnen ett specifikt namn.

Har också svårt för föräldrar med många barn där alla barn heter som ett tema. Tillexempel att alla barn ska börja på bokstaven A, att alla barn ska heta som en blomma eller som en fornnordisk gud. Blir lite töntigt tycker jag. Känner en familj där föräldrarna börjar på samma bokstav och därför börjar alla deras barn också på den bokstaven. Förstår inte vitsen men de tycker nog det är gulligt.
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-06-17 kl. 21:33.
Citera
2023-06-17, 21:37
Bannlyst
Muhammed
Citera
2023-06-18, 16:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag skulle undvika de där namnen som liksom inte passar i svenska språket, som Neo, Kian och Norton. Det FINNS bra svenska namn man kan välja, om ungen är etnisk svensk.

Jag avskyr också namn som är helt påhittade, och som måste låter som dåliga produktnamn; "Lynnon", "Williex" eller "Seniara". Det signalerar en överdriven vilja att vara unik och en dålig känsla för smak och tradition. Dessutom kommer bärarna få bokstavera, förklara och artikulera överdrivet hela sina liv, när någon frågar vad de heter.
Citera
2023-06-18, 16:44
Medlem
sfrges avatar
Dick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in